بورس و بازارمجله خبری

قیمت مسکن در شهر اراک بیداد می‌کند

به گزارش ساختمان آنلاین: در سال های اخیر قیمت زمین و مسکن در استان مرکزی به ویژه کلانشهر اراک با یک افزایش نجومی رو به رو بوده است به طوری که بارها در نشست های مختلف اعلام شد: قیمت اجاره و خرید مسکن در اراک بسیار بالا رفته به طوری که تقریبا بعد از تهران در رتبه دوم کشور قرار دارد.

این موضوعی است که در ماه پایانی سال قبل و در جریان سفر “رستم قاسمی” وزیر راه و شهرسازی به استان مرکزی نیز مطرح و اظهار شد: نرخ بالای مسکن در شهر اراک بیداد می کند و قیمت زمین و املاک در برخی مناطق اراک با مناطق بالا شهر تهران برابری می کند و همچنین تراکم در بخش های مختلف استان وجود دارد که مشکلات جدی ایجاد کرده است و با این روند قیمت ها، بسیاری از کارمندان صاحب مسکن نمی شوند.

اما مسئله اینجاست این قیمت های نجومی مسکن تنها محدود به شهرها نیست و در روستاها هم شاهد این مسئله هستیم، موضوع مهمی که “محمدحسن آصفری” نائب رئیس کمیسیون امور داخلی و شوراهای مجلس شورای اسلامی از وضعیت قیمت گذاری های زمین و مسکن در استان مرکزی در بخش شهری و روستایی به شدت انتقاد داشت.

تنها شاخص کلانشهری بودن اراک قیمت مسکن آن است

مسعود عبدالرضایی یکی از شهروندان اراکی در این باره گفت: اراک از کلانشهر بودن هیچ امتیازی نصیبش نشده و شاخصی که بتوان این شهر را شبیه کلانشهر دانست به ندرت در آن دیده می شود اما تنها شاخصی که در این به ظاهر کلانشهر بسیار برجسته است و به وضوح دیده می شود و حتی از سایر کلانشهرها هم جلوتر زده قیمت مسکن در آن است.

وی افزود: قیمت مسکن در اراک در برخی مناطق با قیمت مسکن در نقاط بالاشهر تهران برابری می کند این درحالی است که مردم مظلوم اراک به لحاظ امکانات و فضای شهری هیچ گاه از امکانات شهرهایی مانند اصفهان، تبریز یا شیراز برخوردار نبوده اند که جای سوال است چرا در چنین شرایطی باید قمت مسکن در این شهر از شهرهایی مانند اصفهان، شیراز و تبریز هم گران تر باشد.

قیمت مسکن در اراک به هیچ وجه قابل توجیه نیست

شاه‌محمدی از دیگر شهروندان اراکی گفت: جالب است که اراک تنها در قیمت مسکن با کلانشهرها برابر بوده و گاها از آنها جلوتر هم بوده است اما در بحث وام ودیعه مسکن مبلغ مشخص شده برای کلانشهرها به اراک تعلق نمی گیرد و مردم این شهر باید در سخت ترین شرایط و با بالاترین قیمت ها که دیگر امید خود برای خانه دار شدن را برای همیشه از دست داده اند زندگی کنند.

وی بیان کرد: اراک شهری کارگری است و اغلب مردم آن درآمد خیلی بالایی ندارند، این افزایش قیمت نسبت به برخی شهرهای بزرگ و پیشرفته تر از اراک به هیچ وجه قابل توجیه نیست اما هیچ اراده ای هم برای کاهش این تورم و روند موجود در بازار مسکن اراک وجود ندارد.

نقش‌ مشاوران املاک در گرانی مسکن چند درصد است؟

بهروز عسگری با اشاره به گرانی خانه و برابری قیمت‌ مسکن با پایتخت اظهار داشت: گرانی مسکن علت های متفاوتی دارد با توجه به اینکه مسکن تحت تاثیر مصالح، عوارضات، درصد سهم سازنده و تاثیرگذاری مصوبات قرار دارد بنابراین ما باید بررسی کنیم بخش خصوصی چه وظیفه ای در بحث مسکن دارد.

وی افزود: به عبارتی باید بررسی شود وظایف مشاوران املاک در بحث مسکن چیست؟ خب مشاوران املاک یک رابط محسوب می شوند و تاثیرگذاری آنها فقط چند درصد است، یا اینکه آیا در بخش دولتی توانسته ایم تورم را مهار کنیم؟ یا تحقیق شود در سال 1400 عوارضات شهرداری چند درصد افزایش داشته است؟

رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان مرکزی تصریح کرد: مسکن از آهن، سیمان، تصمیمات و عوارضات تشکیل می شود در قسمت آهن که بخش اصلی واحد ساختمان را تشکیل می دهد باید مشخص شود چقدر تورم وجود داشته است؟ همچنین در قسمت سیمان عوارضات شهرسازی و نوسازی به چه میزان تورم داشته است؟ و تحقیق شود سهم سازنده در تورم به چه میزان است؟ یا اینکه تصمیات شورا و مدیران شهر در بحث مسکن چقدر تاثیرگذار بوده است بنابراین اگر بتوان نتیجه این بررسی را شناخت مشکلات گرانی مسکن برطرف می شود.

عسگری خاطرنشان کرد: ما به دنبال این نیستم که بار گرانی را بر دوش یک اداره و ارگان قرار دهیم، باید تحقیق شود، شفاف سازی انجام گیرد و به مردم اعلام شود که آیا مشاوران املاک عامل گرانی هستند؟ و نقش‌ مشاوران املاک در گرانی چند درصد است؟

وی عنوان کرد: بنابراین باید در مرحله نخست علل گرانی مشخص شود و بعد از آن کارگروه های تخصصی تشکیل شود اگر این کار صورت گیرد به طور حتم می توان در بحث گرانی ورود پیدا کرد و گرانی را مهار کرد ولی اگر بخواهیم مشکلات را بر دوش بخش خصوصی بگذاریم سبب بی اعتمادی در جامعه می شود و به عبارتی زمانی که مشخص شد مشاوران املاک عامل گرانی هستند باید راهکار آن نیز مشخص شود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک استان مرکزی بیان کرد: اگر امسال مشاوران املاک عامل گرانی ملک شناسایی شوند سال آینده گرانی را بر دوش چه بخشی قرار می دهیم پس باید واقعی نگاه شود، شفاف سازی صورت گیرد و مشکلات شناسایی شود که چه مشکلاتی سبب تورم شده و برای آنها راهکار ایجاد کرد اگر راهکار‌ها ایجاد شود به طور حتم مثمر ثمر می شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا