بورس و بازارصنایع ساختمانیمجله خبری

افزایش قیمت سیمان، شایعه یا واقعیت؟

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از اقتصاد24، این روز‌ها زمزمه افزایش قیمت مصالح ساختمانی ورد زبان بسیاری از سازندگان و انبوه سازان مسکن شده است، مصالح ساختمانی که بنای اصلی واحد مسکونی را تشکیل می دهد و همین امر خود زمینه ساز افزایش قیمت تمام شده ساخت مسکن می شود.

گرانی یا شایعه افزایش قیمت مصالح ساختمانی، تنها مشکل بازار مسکن نیست، بلکه بهانه ای برای ساخت و ساز‌های غیر استاندارد و بی کیفیت نیز شده است.

در حالی که این روز‌ها کمترین قیمت تمام شده ساخت واحد مسکونی بین ۱۰ تا ۱۵ میلیون تومان است، اما گزارش های میدانی حاکی از آن است که با افزایش قیمت سیمان، مس و یونولیت بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ درصد به طور قطع میانگین قیمت ساخت به بیش از ۲۰ میلیون تومان رسیده است.

قیمت یونولیت به رشد ۴۰۰ درصدی رسیده است

در همین رابطه فرشید پورحاجت، دبیر انجمن انبوه سازان مسکن با بیان اینکه قیمت یونولیت بیش از ۴۰۰ درصد در چند هفته گذشته افزایش یافته است گفت: این افزایش قیمت در حالی که تمامی مواد تولید یونولیت در کشور و در کارخانجات وجود دارد بسیار تعجب آور است و باید در این زمینه تدابیر لازم در دستور کار قرار گیرد.

او ادامه داد: متاسفانه اخیرا شاهد آن هستیم که مس که در سیم و کابل های واحد‌های مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد هم دچار افزایش قیمت به میزان بیش از ۴۰ درصد شده است که همین موضوع خود معضل جدید بسیاری از سازندگان در ماه های اخیر شده است.

پور حاجت اظهار کرد: دولت باید در این زمینه تدابیر لازم را در دستور کار قرار دهد چرا که اجرای این موارد خود زمینه ساز تشدید رکود در ساخت و ساز می شود و بسیاری از سازندگان از اتمام واحد‌های مسکونی خود ناامید شده که در آینده این موضوع شاهد تشدید و رشد قیمت واحد‌های مسکونی خواهد شد.

تکذیب افزایش قیمت مصالح ساختمانی

برخلاف این اظهارنظرها، اما کاظمی رئیس اتحادیه مصالح فروشان کشور گفت: تمامی ادعاهای اخیرا مبنی بر افزایش قیمت مصالح ساختمانی را به طور کامل تکذیب می کنم؛ نه تنها افزایش قیمتی نداشته ایم بلکه شاهد کاهش قیمت مصالح ساختمانی نسبت به چند ماه گذشته هم هستیم.

کاظمی گفت: هنوز دستورالعمل جدید برای افزایش قیمت سیمان ارائه نشده و اتحادیه قیمت جدیدی را گزارش نکرده است.

او ادامه داد: برخی از انجمن ها پیش از این با تخفیف هایی مصالح ساختمانی خود را تهیه می کردند، اما در حال حاضر این ادعا که قیمت مصالح ساختمانی افزایش یافته را به طور کامل تکذیب می کنم.

او گفت: نه تنها مصالح ساختمانی افزایش نیافته بلکه تخفیف هایی هم در این زمینه برای سازندگان وجود دارد.

سیف الله امیری، مدیرکل دفتر صنایع معدنی وزارت صمت هم موضوع گرانی سیمان را تکذیب کرده و گفته است: هر پاکت سیمان در بازار ۳۳ هزار تومان است بنایراین تمامی شایعه ها در این خصوص را رد می کنم.

او گفت: قیمت سیمان در هفته های گذشته نه تنها افزایش نداشته است، بلکه با کاهش نیز مواجه شده است.

ایجاد چنین شایعاتی در بازار باعث می شود که در این بخش تنها مصرف کنندگان و خریداران مسکن ضرر کنند چراکه بازار مسکن این روز‌ها با کوچکترین نوساناتی دچار التهاب شده و در نتیجه با افزایش قیمت روبرو شده و افرادی که حتی قصد خرید و یا ساخت واحد مسکونی خود را دارند با رشد چشمگیر قیمت مسکن تمامی برنامه هایشان به هم می ریزد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا