مجله خبریراه و شهرسازی

قیمت بالای زمین در شهرک صنعتی ورین، مانعی در برابر استقبال متقاضیان

سرپرست فرمانداری شهرستان محلات گفت: شهرک صنعتی ارقده نیازمند ۵۰۰ هکتار زمین دیگر برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، سید حسین حسینی، سه‌شنبه ۷ آذرماه در نشستی که به منظور بررسی مشکلات شهرک‌ صنعتی و صنایع این شهرستان با حضور فرشاد مقیمی، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و جمعی از مسئولان و صنعتگران استان و شهرستان محلات در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، اظهار کرد: سه شهرک صنعتی در شهرستان محلات واقع شده که شهرک صنعتی ارقده، بزرگ‌ترین شهرک این شهرستان است.

وی ادامه داد: از مجموع ۳۴۵ هکتار زمین ارقده، ۲۴۰ هکتار آن عملیاتی و خالص بوده و در حال حاضر ۲۲۵ هکتار آن واگذار شده است. تاکنون برای ۳۲۶ واحد قرارداد منعقد شده و ۱۶۹ واحد از آن فعال و در حال بهره‌برداری بوده و برای ۱۹۰۰ نفر اشتعال ایجاد شده است.

وی افزود: از ۹۰ هکتار مساحت ناحیه صنعتی شهید حبیبی روستای نخجیروان نیز ۶۵ هکتار آن صنعتی بوده که ۲۹ هکتار از آن طی ۵۳ قرارداد واگذار شده و ۳۹ واحد با اشتغال‌زایی ۴۰۰ نفر فعال هستند. در ناحیه صنعتی ورین نیز با ۲۵ هکتار مساحت و ۱۰ هکتار زمین، تاکنون هیج واحدی فعال نیست.

حسینی با اشاره به فعال بودن دو قطب صنعتی در شهرستان محلات تصریح کرد: قطب‌های صنعتی قلاور (شهید بابایی) و صدریه به شکل هیئت امنایی مدیریت می‌شوند. در قطب صنعتی صدریه ۸۰ واحد و در قطب صنعتی شهید بابایی ۷۹ واحد مستقر هستند.

وی اظهار کرد: با توجه به وجود تنها ۱۵ هکتار زمین در ارقده، در صورت وجود دو الی سه متقاضی، ظرفیت آن منطقه نیز به پایان می‌رسد. توسعه این شهرک از مدت‌ها پیش پیگیری شده اما تاکنون به نتیجه نرسیده است. آنچه که در برنامه‌ها پیش‌بینی شده است، افزودن ۵۰۰ هکتار زمین دیگر به این شهرک برای پاسخگویی به نیاز متقاضیان است.

وی با اشاره به وجود مشکل آب در طرح توسعه ارقده، ادامه داد: حدود ۱۵ لیتر در ثانیه آب برای توسعه این شهرک نیاز است که نیازمند افزایش حقابه از سد کوچری یا تامین اعتبار برای احداث یا خریداری چاه است. یکی دیگر از مشکلات این شهرک، قطع برق برنامه‌ریزی شده در تابستان است. قطع گاز در سال گذشته و احتمال تکرار شرایط مشابه در سال جاری نیز از دیگر مشکلات این شهرک است.

سرپرست فرمانداری محلات با اشاره به نیاز شهرک صنعتی روستای نخجیروان به ۱۵۰ هکتار زمین برای طرح توسعه، افزود: در کنار این نیاز، باید زیرساخت‌ها نیز پیش بینی شده و برای تامین آنها اقدام شود. قیمت تمام‌شده زمین‌ در شهرک صنعتی ورین بسیار بالا بوده که به این دلیل فاقد متقاضی است. با توجه به اینکه در آینده در این شهرک نیز با کمبود آب مواجه خواهیم شد، پیشنهاد شده که با توجه به کم عرض بودن جاده شهرک و به منظور ایجاد اشتغال برای جامعه روستایی، از این شهرک برای استقرار واحدهای تولید سنگ‌های تزئینی از ضایعات معادن استفاده شود.

وی در ارتباط با احداث شهرک تریکو تصریح کرد: پیش از این پیگیری‌هایی در این ارتباط انجام شده است اما مستلزم واگذاری زمین و تامین زیرساخت است. حدود ۱۸۰ واحد تریکو در محلات وجود دارد که نیازمند ایجاد واحدهایی در مقیاس کوچک برای ساماندهی این واحدها هستیم.

حسینی با اشاره به گلایه شرکت خدماتی و عمرانی شهرک صنعتی محلات در ارتباط با قرارداد تامین آب از سد کوچری گفت: در فصل زمستان که از این آب استفاده نمی‌شود، بابت عدم استفاده از آب باید جریمه پرداخت کنند. پیش بینی و تعریف نشدن چارت برای شرکت شهرک‌های صنعتی شهرستان محلات نیز یکی دیگر از مشکلات است که پیگیری و رفع مشکلات نیازمند استقرار تشکیلات مشخص است.

علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با اشاره به مشکلات شش گانه مطرح شده در جلسه، گفت: ظرفیت شهرک صنعتی شهید بابایی صددرصد تکمیل شده و با توجه به ظرفیت منطقه در صورت واگذاری هر مقدار زمین به آن، شاهد احداث واحد صنعتی خواهیم بود.

وی مشکل اساسی شهرک صنعتی ورین را قیمت آن دانست و ادامه داد: با این قیمت امکان ورود افراد برای سرمایه‌گذاری وجود ندارد. در سایر شهرک‌های صنعتی محلات نیز مشکل قیمت وجود دارد. مشکل آب در شهرک ارقده جدی بوده است. مشکلات برق واحدهای صنعتی نیز نیازمند پیگیری است. چند واحد در زمینه تولید کاغذ از سنگ کار خود را آغاز کرده اند اما به دلیل نامشخص ترمز این واحدها نیز کشیده شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا