بورس و بازارمجلس و ارگان هامجله خبری

قدرت خرید مردم در مسکن بیشتر می‌شود

به گزارش ساختمان آنلاین:  اقبال شاکری؛ نماینده مردم اسلامشهر، تهران، ری، شمیرانات و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ضمن اشاره به جدیت نمایندگان مجلس در اصلاح نظام مالیاتی کشور گفت: طرح مالیات بر عایدی سرمایه پس از تصویب کلیات، اکنون در مرحله طراحی جزییات متن قرار دارد.

شاکری ادامه داد: یکی از مهمترین ابزار‌های نظام مالیاتی در حوزه مسکن مالیات بر عایدی سرمایه است که در کنار مالیات بر خانه‌های خالی میتواند بازار مسکن را به سمت تعادل هدایت کند.

وی افزود: بر خلاف مالیات بر خانه خالی که اگر خانه مسکونی بیش از مدت معینی خالی بماند، مالیات به آن تعلق میگیرد، مالیات بر عایدی سرمایه در هنگام فروش ملک مازاد اخذ می‌شود.

نماینده مجلس یازدهم ادامه داد: املاک مصرفی خانوار‌ها از هر دو مالیات معاف هستند، اما املاک مازاد دو حالت دارند. اگر این املاک برای اجاره واگذار شوند مشمول هیچ کدام از مالیات‌ها نمی‌شوند و به دلیل نگهداری خانه، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در زمان فروش کاهش خواهد یافت که باعث افزایش املاک استیجاری خواهد شد.

رییس فراکسیون جهادسازندگی و پیشرفت مجلس شورای اسلامی افزود: در حالت دیگر اگر املاک مازاد به فروش برسند مشمول مالیات بر خانه‌های خالی نمی‌شوند، اما مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند، این عامل بازدارنده خود نیز به افزایش انگیزه برای اجاره منجر خواهد شد.

شاکری اضافه کرد: درواقع مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی دو مالیات مکمل یکدیگرند که نتیجه آن افزایش قدرت خرید مسکن مردم و کاهش سهم هزینه مسکن در سبد خانوار خواهد بود.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا نرخ ۴۰ درصد برای مالیات بر عایدی سرمایه بازدارنده خواهد بود یا خیر خاطر نشان کرد: باید به این نکته در طراحی قانون توجه کنیم که مالیات بر عایدی به اختلاف مبلغ خرید و فروش تعلق میگیرد و نه قیمت فروش. به همین دلیل بسیار مهم است که به این توجه کنیم که باید نرخ مالیات بر عایدی سرمایه را بگونه‌ای محاسبه نماییم که حالت تنظیم گری در اقتصاد داشته باشد و حالت درآمدی نداشته باشد.

وی ادامه داد: تجارب جهانی نشان میدهد که در صورت پایین بودن و غیر موثر بودن نرخ مالیات از نظر تنظیم گری علاوه بر ایجاد درآمد برای دولت برای سوداگران نیز بصرفه خواهد بود و در نهایت سوداگری را افزایش خواهد داد؛ بنابراین باید این مالیات بگونه‌ای طراحی شود که هدف از آن گرفتن درآمد نباشد.

شاکری با اشاره به نحوه نرخ‌گذاری در این طرح اظهار داشت: نرخ مالیات در اینجا به صورت پلکانی کاهشی در نظر گرفته شده و به نوعی مالیات بر معاملات مکرر است. این مالیات لازم و ضروری است. از سوی دیگر نرخ مالیات به صورت پلکانی و افزایشی نیز باید در نظر گرفته شود که سرمایه‌ها در بخش غیرمولد در گردش نباشد. لازم به ذکر است املاک مصرفی در هر دو حالت معاف از مالیات هستند.

وی در پایان تاکید کرد: نرخ مالیات باید موثر باشد، زیرا مالیات بر عایدی سرمایه، مالیاتی است که نقش تنظیم گری ایفا می‌کند و به عنوان کسب درآمد دیده نمی‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا