مجله خبریراه و شهرسازی

ریزش سقف سازه قدیمی مدفون در خیابان کارگر عامل فرونشست زمین

رئیس مرکز زلزله‌شناسی و فرونشست زمین گفت: سازه قدیمی مدفونی در نزدیکی سطح خیابان کارگر وجود داشته که ریزش سقف آن موجب فروریزش و ایجاد فروچاله شده است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، علی بیت الهی رئیس مرکز زلزله شناسایی و فرونشست زمین راه و شهرسازی با بیان اینکه در خصوص فرو نشست‌های زمین در شهر تهران پیش از این هشدار‌های زیادی داده شده بود گفت: عکس و مختصات اولیه حادثه امروز حاکی از آن است که فرونشست ناگهانی سطح خیابان کارگر جنوبی در جنب شمالی میدان قزوین، سطحی بوده است.

به گفته وی، دقت در عکس نشان می‌دهد که سازه قدیمی مدفونی در نزدیکی سطح خیابان وجود داشته که با آسفالت و زیرسازی‌های آن پوشانده شده بوده و به نظر می‌رسد ریزش سقف سازه موجب فروریزش سطحی و ایجاد فروچاله به عمق ۲ تا ۳ متر و به پهنای تقریبی خیابان کارگر شده است.

او بیان کرد: بی دقتی در زمان تاسیس خیابان در سنوات گذشته و زیر سازی‌های نا مناسب و غیر مهندسی معبر منجر به این حادثه موجب شده است که در نوع خود در شهر تهران قابل توجه است.

بیت الهی بیان کرد: بنای مدفون، ظاهرا حمام قدیمی بوده است و دیوار‌ها و سقف آن در شکل مشهود است. همچنین مسیر کابل‌های متعدد در مجاورت آن در مقطع فروریزشی نمایان است. خوشبختانه این حادثه خسارت به وسایل نقلیه و تلفات جانی در بر نداشته است.

مدیرعامل مرکز زلزله شناسی و فرو نشست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بیان کرد: از روش‌های ژئوفیزیکی مانند GPR در صورت عدم وجود نویز‌های EM و نیز سایر روش‌های ژئوفیزیکی مانند ژئوالکتریک، سیسمیک، میکروگراویمتری می‌توان حفرات زیرسطحی، مغار‌ه ها و بنا‌های مدفون را بررسی کرد و به نظر می‌رسد که در سطح شهر تهران، چنین بناهای مدفونی کم نباشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا