بورس و بازارمجله خبری

کاهش چشمگیر خرید و فروش مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:  طبق آمار بانک مرکزی تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله‌شده در شهر تهران در اسفند ماه سال ۱۴۰۰، به ۸/۶ هزار واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۹/۱۹ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن ۶/۲۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

در تازه‌ترین گزارش ارائه‌شده توسط بانک مرکزی، متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان اعلام شده در حالی که ماه پیش از آن (بهمن ۱۴۰۰) این شاخص ۳۳ میلیون و ۵۶ هزار تومان در هر مترمربع بود که رشد ۲/۶ درصدی را در پی داشته است. همچنین متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در ماه مشابه سال قبل از آن (اسفند ۱۳۹۹) ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان بود که افزایش ۱۶ درصدی را شاهد بودیم.

گران‌ترین و ارزان‌ترین مناطق

در بین مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، بیشترین متوسط قیمت یک مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده ۷۷ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان برای منطقه یک و ۱۶ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان برای منطقه ۱۸ بوده است.

در معاملات اسفندماه، گران‌ترین واحدها مربوط به خانه‌های منطقه یک شهرداری تهران بود. میانگین قیمت مسکن در این منطقه ۷۷ میلیون و ۴۶۵ هزار تومان بود و پس از آن منطقه ۳ با متوسط متری ۶۵ میلیون و ۱۷۴ هزار تومان قرار دارد. همچنین منطقه ۱۸شهرداری نیز مانند ماه‌های گذشته ارزان‌ترین منطقه از لحاظ قیمت مسکن بود.میانگین قیمت مسکن در این منطقه ۱۶میلیون و ۵۶۴ هزار تومان بوده و پس از آن منطقه ۱۹ با میانگین هر متر واحد مسکونی ۱۶ میلیون و ۹۷۹ هزار تومان برآورد می‌شود. این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۱۶ درصد افزایش داشته است.

افزایش سهم خانه‌های غیرنوساز در معاملات

بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که از مجموع ۶۸۳۴ واحد مسکونی معامله شده، واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۵/۳۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

بر این اساس شش هزار و ۸۳۴ فقره معامله به ثبت رسید که نسبت به بهمن‌ماه سال گذشته که تعداد معاملات مسکن هشت هزار و ۵۳۲ فقره بود، کاهش ۹/۱۹ درصدی داشته است. همچنین نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن (اسفند ۱۳۹۹) که تعداد معاملات مسکن ۵ هزار و ۲۷۳ فقره بود، رشد ۶/۲۹ درصدی را نشان می‌دهد.

با این وجود سهم مذکور در مقایسه با اسفندماه سال قبل از آن ۹/۵ درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحدهای با قدمت بالا در گروه‌های ۱۱ تا ۱۵ و بیش از ۲۰ سال ساخت افزوده شده است.

تعداد معاملات انجام‌شده مسکن در آخرین ماه سال گذشته ۶۸۰۰ فقره بود که نسبت به ماه قبل از آن (بهمن ۱۴۰۰) ۹/۱۹ درصد و نسبت به بهمن ۹۹ بالغ بر ۶/۲۹ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

بررسی تحولات اجاره بهای مسکن نیز نشان می‌دهد در اسفندماه سال گذشته شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران افزایش ۸/۴۵ درصدی نسبت به اسفند ۱۳۹۹ و افزایش ۲/۵۰ درصدی برای کل مناطق شهری رخ داده است.

بیشترین تعداد معاملات مسکن در ماه گذشته با ۹۷۴ فقره معامله در منطقه ۵ و پس از آن با ۶۴۷ فقره در منطقه ۱۰ به ثبت رسید و کمترین تعداد معاملات نیز در منطقه ۱۹ با ۵۴ و منطقه ۲۰ با ۶۴ فقره معامله انجام شده است.

ویلاهای لوکس میانگین قیمت را بالا می‌برند

در همین خصوص رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران محاسبه قیمت ویلاهای لوکس منطقه یک در معدل‌گیری قیمت‌ مسکن در تهران را اشتباه دانست و گفت‌: خانه گران نشده است و در شرایط رکود غیرتورمی به سر می‌برد.

مصطفی قلی‌خسروی رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره وضعیت قیمت ملک در مناطق مختلف پایتخت که گزارش آن هر ماه از طریق بنگاه‌های املاکی به اتحادیه اعلام می‌شود، گفت‌: باز هم اعلام می‌کنیم سوداگران نمی‌خواهند شوک‌های مثبت به بازار مِلک کار خود را درست انجام دهد و در میان اخبار مثبت کاهش تورم در بخش مسکن، خبر از گرانی خانه می‌دهند؛ گرانی مسکن برای این گروه‌ها و نهادها درآمدزا است، اما اتحادیه املاک معتقد است اکنون قدرت چانه‌زنی خریداران افزایش یافته و بازار به سمت کاهش قیمت و به نفع خریداران است. اکنون مشتری به راحتی می‌تواند از فروشنده تخفیف بگیرد.

او ادامه داد‌: در مناطق یک تهران و منطقه لواسان که با افزایش لوکس‌سازی و خانه‌های گران مواجه هستیم، قیمت‌ها رو به افزایش است اما این وضعیت در سایر مناطق تهران وجود ندارد.

به اعتقاد قلی‌خسروی ورود آمار قیمت خانه‌های لوکس منطقه یک تهران و لواسان که در آمار بانک مرکزی لحاظ شده است، تاثیر زیادی در کل معدل قیمت‌ها می‌گذارد.

رکود غیرتورمی

او همچنین گفت‌: بازار مسکن در شرایط رکود غیرتورمی به سر می‌برد و اگر نهادی خبر از گرانی خانه می‌دهد به دلیل تاثیر ورود قیمت ویلاهای لوکس منطقه یک در معدل‌گیری نهایی است. این درحالی است که خانه در چندین منطقه تهران از جمله مناطق ۱۸ و ۱۰ پایتخت زیر ۱۸ میلیون تومان به فروش می‌رود.قلی‌خسروی ادامه داد‌: حذف منطقه یک از معدل‌گیری قیمت مسکن باعث خواهد شد که گزارش بانک مرکزی به واقعیت موجود نزدیک شود. اتحادیه املاک پیشنهاد می‌دهد که بانک مرکزی از برگزاری جلسات مشترک با اتحادیه املاک امتناع نکند و با ارایه گزارش‌ها سیگنال گرانی به بازار مسکن ندهد.

به اعتقاد رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران، قیمت‌ها همچنان مثل سه ماه گذشته و بدون تغییر است و حتی فروشندگان مایل به تخفیف بیشتر هستند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا