بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

طرح فروش متری مسکن ،ایده‌ای گمراه کننده یا راهی برای خانه‌دار شدن ؟

به گزارش ساختمان آنلاین:  سید مهدی هدایت، هدف از اجرای طرح فروش متری مسکن را جذب سرمایه‌های خرد در بازار مسکن عنوان کرده است تا به گفته وی سرمایه‌های خرد به سمت بازار مسکن جذب شوند و گروه های هدف این طرح هر زمان پول داشتند بتوانند چند متر زمین بخرند.

بررسی ها حاکی از آن است که سابقه اجرای طرح فروش متری مسکن به زمان وزارت عبدالعلی زاده در دولت اصلاحات بازمی گردد ،در آن سالها،علی رغم تبلیغات گسترده درباره محاسن این طرح،در عمل اجرای آن به شکست منجر شد

در این زمینه پیش از این احمدرضا سرحدی ،فعال حوزه مسکن در گفتگو با خبرگزاری ها گفته بود،طرح فروش متری مسکن یک طرح ناموفق و شکست‌خورده‌ای است که به ۲۰ سال پیش مربوط می‌شود و عبدالعلی‌زاده، وزیر دولت اصلاحات آن را مطرح کرد

.به گفته وی،مسکن کالایی نیست که بتوان آن را متری فروخت. پارامترهای بسیار زیادی در قیمت مسکن تأثیرگذار است به‌طور مثال قیمت هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت هست حتی اگر دو خانه در یک ساختمان نیز باشند قیمت هر طبقه با طبقه دیگر تفاوت دارد. یک متری که در بورس ارائه می‌شود در کجا قرار دارد؟ چگونه است و چه شرایطی دارد؟ این‌ها سؤالاتی است که در این طرح بی‌پاسخ مانده است.

وی مقوله فروش متری مسکن را یک طرح گمراه کننده توصیف کرده بود که به گفته وی به هیچ وجه با معیارها و ضوابط بورس و ضوابط شرایط خاص مسکن هم‌خوانی ندارد.

اما در این زمینه حسن محتشم -عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران در گفتگو با ساختمان آنلاین گفت: اجرای طرح متری فروش متری مسکن در صورتی قابل توجیه و موفقیت آمیز خواهد بود که از اشتباهاتی که منجر به شکست این طرح در دوره های قبلی شده درس گرفته شود و از تکرار آن اشتباهات اجتناب شود.

وی با بیان اینکه این طرح ،طرحی شکست خورده است اذعان داشت:طرح فروش متری مسکن از جمله طرح هایی است که در مقطعی در حدود دو دهه پیش اجرایی شده ،اما عملا راه به جایی نبرده است.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با تاکید بر اینکه اجرای صحیح این طرح می تواند زمینه افزایش رشد تولید مسکن را فراهم کند اظهارداشت: اجرای این طرح با روشی صحیح می تواند به جذب سرمایه های خرد در بازار مسکن منجر شود و اگر نقاط ضعف این طرح در مقطعی که اجرایی شده،استخراج و نسبت به رفع آنها اقدام شود،قطعا تحقق این طرح می تواند نقش فزاینده ای در تقویت سمت عرضه مسکن ایجاد کند.

محتشم با اشاره به اینکه طرح فروش متری مسکن به صورت مستقیم نمی تواند سبب خانه دار شدن افراد فاقد مسکن شود تاکید کرد: اما این طرح می تواند زمینه ای فراهم کند که متقاضیان از محل سود حاصل از عرضه متری مسکن در بورس،به نوعی در بازار مسکن سرمایه گذاری کنند و بدین ترتیب افرادی که قادر به خرید آپارتمان نمی شوند ،از طریق خرید متری ملک، جذب بازار ساخت وساز شوند .

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران همچنین درباره مهمترین دلایل شکست طرح فروش متری مسکن در دو دهه گذشته نیز عنوان کرد: مهمترین دلیل این امر ناشی از آن بود که عمدتا پروژه های فروش متری مسکن در بورس عرضه می شد و با توجه به اینکه سازوکار این طرح با ماهیت بورس تطابق نداشت در نتیجه محدودیتهایی در روند اجرایی آن ایجاد شد و همچنین شفاف نبودن تعهدات بین سازنده و سازمان بورس نیز در این زمینه مزید بر علت بوده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر میانگین قیمت یک مترمربع واحد مسکونی حدود چهل و چهار میلیون تومان است افزود: میانگین نرخ مسکن از منطقه ای به منطقه دیگر متفاوت است و در برخی از موارد به متر مربعی صد میلیون تومان می رسد و باید دید پروژه ای که در بورس عرضه می شود مربوط به کدام یک از مناطق تهران است و قطعا خریداران متناسب با سرمایه خود نسبت به خرید متری مسکن اقدام می کنند.

محتشم در پایان تصریح کرد: باید مکانیزمی که برای فروش متری مد نظر قرار گرفته می شود به صورت شفاف مشخص شود اما در هر صورت اگر متراژهای عرضه شده به قمیت روز فروش و تهاتر شود ،این اتفاق می تواند زمینه اجرای موفقیت آمیز این طرح باشد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا