مجله خبریبورس و بازار

فروش متری مسکن در تهران به زودی آغاز خواهد شد

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در نشستی خبری به موضوعات مختلفی از جمله احداث ۱۰ هزار واحد مسکونی در شهر تهران، تبدیل فرودگاه مهرآباد به محدوده گردشگری، فروش متری مسکن در تهران و... اشاره کرد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، سید مهدی هدایت امروز در نشست خبری خود اظهار کرد: سه اولویت مهم از جمله تسریع در فرآیند نوسازی بافت فرسوده، پیگیری بازآفرینی محدوده های ناکارآمد از جمله اسلام آباد، ده ونک، آجرپزی منطقه 19 و… و همچنین تسهیل در روند خانه دار شدن مستاجرین با اولویت ساکنین در بافت فرسوده در دستور کار سازمان نوسازی شهر تهران قرار دارد.

وی تصریح کرد: چنانچه دولت با شهرداری ها در سطح کشور همکاری داشته باشد، شهرداری ها می توانند فرآیند نوسازی و ساخت مسکن را در شهرها تسهیل کنند و این مسئله می تواند به خانه دار شدن افراد کمک کند.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به افزایش محورهای باز‌افرینی در سطح شهر تهران گفت: در گذشته سه شاخص در این حوزه پیش بینی شده بود که در حال حاضر این تعداد به 27 شاخص اضافه شده است و بنا بر برنامه ریزی های انجام شده طی یک ماه آینده محدوده های جدید بازآفرینی ابلاغ خواهد شد.

هدایت با اشاره به آغاز طرح پویش محله امن با همکاری و مشارکت بیش از 400 کارشناس جهت آموزش به خانواده ها و ساکنان در محدوده های بافت فرسوده گفت: در قالب این مسئله، بنا داریم به 126 هزار پلاک به صورت مستقیم ورود پیدا کنیم و با گفتگو با خانواده ها و ساکنان آنها، مشکلات افراد را در فرآیند نوسازی و بازسازی خانه هایشان در بافت فرسوده بشنویم و این مسئله می تواند در برنامه ریزی ها جهت نوسازی بافت فرسوده موثر باشند و موانع نوسازی با اعلام خانواده ها و ورود شهرداری تهران حل و فصل خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه بر اساس آمار 50 درصد از بافت های فرسوده نوسازی و 50 درصد آن همچنان باقی مانده است، تصریح کرد: شهرداری تهران در این دوره طرح موضوعی و موضعی را در قالب حدود 26 طرح تهیه کرده است که در این طرح 3800 هکتار طرح موضوعی و موضعی در مناطق مختلف شهر تهران از جمله گلابدره، باغ راه حضرت زهرا، اسلام آباد، ده‌ونک و… پیش بینی شده است.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین به برنامه مشترک دولت و شهرداری‌ جهت یک اقدام مشترک در قالب نوسازی شهر تهران اشاره کرد و افزود: در حال حاضر این برنامه تهیه شده و به زودی به همه دستگاه های اجرایی ابلاغ خواهد شد و دستگاه ها مکلفند به وظایف خود در این حوزه عمل کنند.

هدایت با بیان اینکه ما مکلف هستیم که در سال جاری سه درصد از بافت فرسوده در سطح شهر تهران را نوسازی کنیم، گفت: سال گذشته 1.9 بافت فرسوده نوسازی شد و امسال بنابر مصوبه شورای سازمان نوسازی شهر تهران مکلف به نوسازی سه درصد در این حوزه شده است که تا به امروز نیز تعداد پروانه های صادر شده در این حوزه قابل قبول است.

وی با اشاره به طول باغ راه حضرت زهرا به میزان 9.5 کیلومتر مربع گفت: این باغ راه در دو منطقه 18 و 17 قرار دارد و در حال حاضر پیشرفت 30 درصدی را در این پروژه شاهد هستیم و پیمانکاران در این حوزه به صورت سه شیفت فعال هستند.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص تمهیدات در نظر گرفته شده در باغ راه حضرت زهرا(س) به طول 9.5 کیلومتر مربع تصریح کرد: مسیر پیاده روی، دوچرخه سواری انواع و اقسام خدمات آموزشی و خدماتی، تامین پارکینگ خودرو، از مواردی است که در این باغ راه در نظر گرفته شده است.

هدایت با اشاره به مسیر بزرگ محدوده گردشگری شهر تهران از کن تا شن چاله های منطقه 18 گفت: مسیر خوبی برای گردشگری تعبیه شده که همانطور که گفته شد این محدوده از کن آغاز و در ادامه به بوستان جوانمردان ـ فرودگاه مهرآباد و در ادامه به محدوده شن چاله های منطقه 18 متصل خواهد شد و بنابر برنامه ریزی انجام شده این پروژه یکی از بزرگترین پروژه های گردشگری در شهر تهران محسوب خواهد شد و به زودی محدوده شن چاله های منطقه 18 تبدیل به محدوده گردشگری خواهند شد.

وی از طرح ویژه سازمان نوسازی جهت تبدیل شدن شن چاله های منطقه 18 به محدوده گردشگری خبر داد و افزود: مقدمات این طرح آماده شده است و در مرحله اول مسابقات معماری قرار داریم که با دستور شهردار تهران مسابقه بین‌المللی برای این طرح برگزار خواهد شد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به آغاز فاز دوم آماده سازی کارخانه سیمان با محوریت فعالیت شرکت های دانش بنیان خبر داد و گفت: فاز نخست این پروژه در سال گذشته اجرا شد و فاز دوم و فاز تکمیلی آن تا پایان سال عملیاتی و اجرا می شود، چرا که تاکید ما بر این است که شهر تهران به شهری دانش بنیان تبدیل بشود.

هدایت در ادامه نشست خبری به فعالیت های شهرداری تهران در ارتباط با احداث مسکن در پایتخت اشاره کرد و گفت: بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته احداث 10 هزار واحد مسکونی از سوی شهرداری تهران و سازمان نوسازی آغاز شده است که سهم سازمان نوسازی در این واحدها مسکن معوض در بافت فرسوده یا تامین خدمات مورد نیاز خواهد بود.

وی در خصوص افزایش آمار صدور پروانه در بافت فرسوده گفت: طی چهار ماه گذشته از سال 1402، تعداد پروانه های صادر شده در بافت فرسوده سه الی چهار برابر نسبت به زمان مشابه سال گذشته افزایش داشته است.

مدیر عامل سازمان نوسازی شهر تهران همچنین به ورود سازمان نوسازی جهت احداث محله های الگو در سطح شهر تهران اشاره کرد و افزود: در این زمینه هفت الی هشت محله الگو در دستور کار سازمان قرار دارد و طرح های آن با مشارکت بیش از 50 نفر از مشاورین آماده شده است و به زودی محله الگو با مساحت 60 هکتار در منطقه 21 با مشارکت وزارت راه و شهرسازی و کمیته امداد عملیاتی می شود و سایر محلات در مناطق مختلف تهران نیز عملیاتی خواهند شد.

هدایت با اشاره به آخرین وضعیت بهره برداری از 10 هزار واحد مسکونی اشاره شده گفت: این پروژه ها عموما حدود یک سال است که فعالیت اجرایی آنها آغاز شده است و برخی از آنها عمدتا در مرحله اسکلت و تعدادی از آنها نیز در مرحله نازک کاری قرار دارند.

وی در خصوص سیاست های شهرداری تهران در قالب قرارگاه جهادی مسکن تصریح کرد: سیاست ما در این حوزه تسریع در فرآیند نوسازی و صدور پروانه به مالکین به خصوص در بافت های فرسوده خواهد بود.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در پاسخ به این پرسش که آیا باغ راه حضرت زهرا در دوره گذشته مدیریت شهری به بهره برداری رسیده است یا خیر گفت: مسیر این باغ راه 9.5 کیلومتر است و در محدوده های مناطق 17 و 18 قرار دارد و در این دوره این باغ راه با تغییراتی روبرو بوده است.

هدایت همچنین در خصوص آخرین وضعیت فروش متری مسکن در شهر تهران نیز گفت: در این زمینه ما منتظر صدور اوراق سلف اسلامی هستیم به محض اینکه مجوزهای لازم از سوی وزارت اقتصاد داده شود این طرح به صورت پایلوت عملیاتی و اجرا خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که متراژ واحدهای مسکونی در محلات الگو به چه میزان خواهد بود افزود: قطعا این واحدها زیر 75 نخواهند بود و برخی از این واحدها دو خوابه خواهند بود و استانداردهای لازم در این واحدها در نظر گرفته شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا