دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

نقش شهرداری در فاجعه متروپل غیرقابل انکار است/غیرمتخصصان نباید در ساخت‌وساز مداخله کنند

به گزارش ساختمان آنلاین:  مهدی عباسی در پاسخ به این پرسش که با توجه به حادثه متروپل ، آیا درباره فعالیت افراد فاقد تخصص در حوزه ساخت وساز باید بازنگری صورت گیرد اظهارداشت: در پروژه های مهم ساختمانی که به عنوان پروژه شاخص در سطح شهر ها شناسایی می شوند قطعا وجود مجری ذی صلاح یک ضرورت اجتناب ناپذیر و یک الزام قانونی است.

وی ریشه مداخله افراد فاقد تخصص در حوزه ساخت وساز را ناشی از مسایل عرفی ارزیابی و اضافه کرد : مشکلی که در مساله ساخت وساز در کشور ما وجود دارد این است که در حوزه ساختمان به دلیل مسایل عرفی و ترکیب آن با بخش های اقتصادی زندگی شهروندان،شرایطی را ایجاد کرده است که هر کسی یک بخش از دارایی اش را در این صنعت فعال کند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با تاکید براینکه سازوکار مذکور سبب شده که هر کسی خودش را دارای صلاحیت ساختمان سازی بداند تاکید کرد: ما باید در حوزه ساختمان بحث سازنده صاحب صلاحیت و سرمایه گذار را تفکیک کنیم.

وی خاطر نشان ساخت: مفهوم مجری ذی صلاح به معنی دارا بودن توانایی و دانش فنی اجرایی پروژه های ساختمانی است.خیلی نمی خواهیم موضوع را پیچیده کنیم . یک زمانی از مجری ذی صلاح مفهوم نادرستی برداشت و تصور می شد که مجری ذی صلاح یعنی شرکت هایی حقوقی که مداخله آنها تصور پیچیده شدن پروژه های ساختمانی را در ذهن متبادر می کرد. اما واقع امر این است هر فردی که در روند عملیات ساختمانی از توانایی فنی و دانش مهندسی و تخصص برخوردار باشد می تواند به عنوان مجری در چرخه تولید مسکن ورود پیدا کند

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران همچنین با تاکید بر اینکه حادثه متروپل باید درس عبرتی برای همه دست اندکاران حوزه ساخت باشد ،وقوع اینگونه سوانح ساختمانی را نتیجه جهل، عجله و عدم فکر به عواقب تصمیمات دانست و تصریح کرد: شهرداری آبادان در این پروژه نقش داشته است.اما این که آیا در شهرداری آبادان یک مهندس فنی عاقل نبوده و چه اتفاقی می‌افتد که چنین اتفاقی رخ می‌دهد علامت سوال‌هایی است که باید به آن‌ها پاسخ دهیم.

وی همچنین در واکنش به این موضوع که سرمایه گذاران فاقد تخصص در حوزه مسکن خود را صاحب صلاحیت می دانند توضیح داد: ما باید بین سرمایه گذاران ساختمانی و نیز مجریان و سازنده های صاحب صلاحیت قائل به تفکیک باشیم . سرمایه گذاران ساختمانی قابل احترامند و وجود شان در صنعت ساختمان به عنوان تولید کنندگان ارزشمند است اما مشروط بر اینکه در اجرای پرژه های ساختمانی در تمامی فرایند ساخت شامل طراحی،نظارت و.. از مهندسان صاحب صلاحیت و فنی استفاده کنند.

رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: .در پروژه های ساختمانی باید مقید به بکارگیری مهندسان و مجریان ذی صلاح باشیم و امیدواریم که ساختمانها از این به بعد توسط افراد ذی صلاح ساخته شوند.

عباسی همچنین در واکنش به اظهارات رییس سابق سازمان نظام مهندسی کشور که اخیرا اعلام کرده در تهران فقط در بازه زمانی 10 ساله شهرداری مجوز ساخت 127 برج بر روی گسل و مجوز ساخت 125 برج در بر معابر کمتر از 10 متر را داده است نیز گفت: دادن مجوز بر روی گسل مخصوصا گسل‌های تهران که به لحاظ خطر اهمیت دارند باید با یک استاندارد باشد.

وی خاطرنشان ساخت: ممکن است در بسیاری از نقاط دنیا در این گسل‌ها پروژه تعریف کنند و ساختمان‌های بلند مرتبه هم بسازند؛اما استانداردی که آنجا برای ساخت و ساز رعایت می‌شود، استانداردی است که برخی اوقات پروژه را از حالت اقتصادی خارج می‌کند. یعنی محاسباتی که در طراحی برای تاب آوری ساختمان در برابر حرکت گسل و زلزله ها، طراحی می شود ممکن است پروژه را از حالت اقتصادی خارج کند.

عباسی توضیح داد: میسر نبودن ساخت و ساز روی گسل نیاز به بازگویی دارد . پس این عبارت که روی گسل نمی‌شود ساخت را باید این طور بازنگری و بازگویی کرد که روی گسل با ضوابط و استانداردهای عادی نباید ساخت و ساز کرد. در حال حاضر در شهر تهران اگر هر پروژه‌ای بخواهد روی گسل‌ها تعریف شود باید با رعایت ملاحظات و با رویکرد طراحی روی گسل‌ها به عنوان یک پیوست مدنظر قرار گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا