مجله خبریصنایع ساختمانیفن آوری های ساختمانی

ضرورت افزایش طول عمر مفید ساختمان‌ها در ایران

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان با بیان اینکه متوسط عمر مفید ساختمان‌های بتنی در ایران از ۳۰ سال هم کمتر است، گفت: استفاده از خدمات مهندسی مجریان ذی صلاح باعث افزایش عمر مفید ساختمان‌ها می‌شود.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، امیر سلطانیان در خصوص علل و عوامل کاهش عمر مفید ساختمان‌ها اظهار کرد: عوامل گوناگونی از جمله کیفیت مصالح ساختمانی و چگونگی اجرا در طول عمر مفید ساختمان تاثیر بسیاری دارند. یکی از روش‌های محاسبه عمر مفید ساختمان استناد به آیین نامه ۲۸۰۰ است که طبق آن بطور کلی مقدار مقاومت در برابر زلزله و عمر مفید هر ساختمان با هر ارتفاعی باید حداقل ۵۰ سال باشد، بنابراین مقاومت ساختمان‌ها تا بیش از ۵۰ سال باید حفظ شود.

وی افزود: برای افزایش طول عمر مفید ساختمان‌ها، علاوه بر استفاده از مصالح مرغوب باید نکات اجرایی و ساختاری را نیز هنگام استفاده از آن‌ها با دقت رعایت کرد. بدون رعایت اصول اجرایی مناسب در عملیات ساختمان‌سازی، استفاده از مصالح با کیفیت و مرغوب امری بی‌فایده خواهد بود.

عضو هیئت مدیره انجمن سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان گفت: یکی از اصلی‌ترین عوامل، حضور سازنده ذی صلاح به عنوان نماینده فنی کارفرما در کارگاه است تا با توجه به تخصص و تجربه بتواند با استفاده از مصالح مرغوب تهیه شده و نیروی انسانی ماهر، عملیات اجرای کار ساختمان را با رعایت استانداردها و بر اساس نقشه‌های مصوب مدیریت و اجرا کند.

سلطانیان ادامه داد: به علت عدم رعایت نکات فنی توسط اشخاص فاقد صلاحیت در ساخت و ساز متاسفانه ساختمان‌ها در مقایسه با کشورهای پیشرفته از مقاومت کمتری برخوردار هستند. خصوصاً در خوزستان که هم بالا بودن تراز آب‌های زیرزمینی و هم نوع خاک و دیگر عوامل مخرب از جمله حمله سولفات‌ها و … مزید بر علت می‌شود؛ به طور کلی عمر مفید ساختمان‌هایی که در اروپا از بتن ساخته می‌شوند را می‌توان بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ سال تخمین زد.

وی افزود: یکی از دلایل وجود این اختلاف در عمر مفید ساختمان‌های بتنی در ایران و دیگر کشورهای پیشرفته، نداشتن اطلاعات کافی از عوامل موثر در کاهش و افزایش عمر مفید ساختمان‌ها است. در این زمینه به طور کلی طراحی ساختمان، استفاده از مهندسین مجری ذیصلاح و نیروهای اجرایی ماهر، مصالح استاندارد ساختمانی و روش مراقبت و نگهداری ساختمان عوامل موثر بر طول عمر مفید ساختمان‌ها هستند.

عضو هیئت مدیره انجمن صنفی سازندگان مسکن و ساختمان خوزستان خاطرنشان کرد: امیدواریم با فرهنگ‌سازی عمومی بیشتر و حمایت موثر مسئولان استانی، کارفرمایان و سرمایه‌گذاران بخش مسکن و ساختمان بیش از پیش به استفاده از خدمات مجریان ذی‌صلاح ترغیب شوند تا علاوه بر اینکه از منابع ملی و مالی کشور حفاظت شود، ساختمان‌هایی با عمر مفید بیشتر و بالاترین سطح استاندارد ساخته شود و در اختیار بهره‌برداران قرار بگیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا