بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

ظرفیت ساخت 2 میلیون مسکن در سال وجود دارد

به گزارش ساختمان آنلاین:  مقداد همتی مشاور وزیر مسکن در دولت نهم و دهم گفت: در دولت نهم و دهم ساخت حداقل ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار مسکن در سال در بخش شهری و روستایی تجربه شده است.

همتی گفت واحدهای ساخته شده با ۷۰، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی تحویل دولت یازدهم شد. مشاور وزیر مسکن در دولت نهم و دهم گفت: در ساخت مسکن باید از شیوه های مختلف، مثل ارائه تسهیلات به اشخاص، شخصی سازی و دیگر شیوه ها استفاده شود.

همتی با بیان اینکه کل مساحت مسکونی در کشور به اندازه سه چهار درصد کل مساحت کشور است گفت: باید توسعه افقی ساخت مسکن به جای توسعه آپارتمان سازی در دستور کار قرار گیرد.

مشاور وزیر مسکن در دولت نهم و دهم گفت هزینه آپارتمان سازی بیشتر از ویلاسازی است و بسیاری از کشورها به سمت افقی سازی رفته اند.

همتی افزود: اگر یک واحد ویلایی متری پنج میلیون تومان تمام شود قطعا در آپارتمان ۵، ۶ طبقه متری هفت میلیون تومان تمام می شود.

مشاور وزیر مسکن در دولت نهم و دهم افزود: در آخرین مراحل مسکن مهر، ویلاسازی در دستور کار گرفت و تراکم تا حد ممکن پایین آمد. همتی هشدار داد اگر تراکم سازی در دستور کار باشد در دو سه سال آینده با دو میلیون واحد نیمه کاره مواجه خواهیم بود.

همتی عملیاتی شدن طرح فعلی دولت را برای ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی در سال را بعید دانست و گفت کادر اجرایی این طرح تجربه لازم را ندارد. همتی درباره ظرفیت های مصالح ساختمانی گفت: در کشور ظرفیت تولید مصالح کاملاً فراهم است.

همتی با اشاره به اینکه مسکن در دنیا کالای مصرفی است گفت، در کشور ما متاسفانه مسکن به کالای سرمایه ای تبدیل شده و علت آن هم این است که برای عرضه و کنترل سوداگری سیاست مناسبی نداریم.

وی افزود: مسکن بر اساس خانوار سنجیده می شود و به لحاظ تعداد خانوار بین یک و نیم تا دو میلیون واحد کسری داریم، یعنی اگر دو میلیون واحد ساخته شود تعداد خانوار با تعداد مسکن تراز می شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا