بورس و بازاردیدگاهصنایع ساختمانیمجله خبری

انتقاد از ساختار سنتی و قدیمی شرکتهای صنعت ساختمان/استفاده از توان شرکتهای خارجی در مسکن الزامی است

جعفر قرائتی ستوده با بیان مطلب فوق در گفت و گو با خبرنگار ساختمان آنلاین اظهار داشت: شرکتهای ترکیه‌ای که در گذشته در طرح مسکن مهر به کار گرفته شدند اگر چه جزء شرکتهای طراز اول ترکیه ای نبودند اما در نهایت به دلیل تجهیزات بالا و به روزشان،توانستند در کوتاه ترین زمان ممکن نسبت به تولید مسکن در مقیاس انبوه اقدام کنند و از این رهگذر،انبوه سازی به معنای واقعی کلمه تا حد زیادی محقق شد.

وی با اشاره به نشست مشترک انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با وزارت صمت گفت: در نشست مشترک با مسوولان و کارشناسان ارشد این وزارتخانه ،فرصت ها و تهدیدهای بکارگیری شرکتهای چینی و ترکیه ای در صنعت ساخت و ساز کشورمان مورد واکاوی قرار گرفت و با توجه به تجربه انجمن متبوع ما در مسکن مهر و همکاری با شرکتهای خارجی،پیشنهاداتی از سوی اعضای انجمن با وزارت صمت مطرح شد.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان با تاکید بر اینکه شرکتهای چینی به لحاظ تجهیزات و دانش از شرکتهای ترکیه ای به مراتب عقب تر هستند تاکید کرد: در حالی که یکی از اهداف استفاده از شرکتهای خارجی در حوزه مسکن انتقال تجربه و دانش فنی به شرکتهای داخلی است ،اما تجربه مسکن مهر نشان داد که شرکتهای چینی در انتقال تجربیات خود مضایقه می کنند

قرائتی تصریح کرد: این امر در حالی است که به لحاظ تجربه و دانش فنی ،شرکتهای چینی در قیاس با شرکتهای ترکیه ای عقب ترهستند .

وی تاکید کرد: اما شرکتهای ترکیه ای از هر لحاظ از شرکتهای چینی پیشرفته تر هستند و زیرساخت تجهیزات و ماشین آلات ساختمانی آنها کاملا اروپایی است و این پروسه کمک می کند که اهداف مورد نظر در استفاده از شرکتهای خارجی در حوزه مسکن محقق شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان ادامه داد: در شرایط معمول تجهیزات و ماشین آلات شرکتهای داخلی تکافوی ساخت و ساز در مقیاس خرد را می دهد اما وقتی بحث از تولید و ساخت هزاران واحد مسکونی می شود ،امکانات شرکتهای داخلی جوابگو نیست و همین مساله سبب شده دولت به فکر استفاده از ظرفیت شرکتهای خارجی برای رسیدن به اهداف خود در حوزه مسکن باشد.

قرائتی عنوان کرد: البته بکارگیری شرکتهای خارجی در ساخت و سازهای داخلی باید با ملاحظات خاصی همراه باشد و نباید صرفا این شرکتها اقدام به تولید مسکن کنند و از کشور خارج شوند ،بلکه دولت باید زمینه ای را فراهم کند که این شرکتها بستر انتقال دانش فنی و تحول در صنعت ساخت و ساز داخلی را فراهم کنند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان ادامه داد : در همین حال باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که دولت از شرکتهای قوی و طراز اول خارجی درصنعت ساختمان بهره بگیرد.

قرائتی با اشاره به اثر بکارگیری شرکتهای خارجی بر فرهنگ ساز و ساز کشورمان گفت: بکارگیری این شرکتها سبب شد که سرعت احداث مسکن و عرصه صنعتی سازی در کشور ما افزایش و تقویت شود.

وی گفت: همچنین بکارگیری شرکتهای خارجی در ساخت و ساز سبب فراهم شدن زمینه صدور خدمات فنی-مهندسی به کشورهای دیگر می شود.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و فناوران صنعتی ساختمان تاکید کرد: در حال حاضر شرکتهای ایرانی در حوزه ساخت و ساز به لحاظ مدیریتی سنتی هستند و ساختار آنها به روز نشده است .

وی گفت: بکارگیری شرکتهای خارجی در ساخت و ساز سبب تحول در چارچوب های مدیریتی شرکتهای داخلی می شود که ضمن ایجاد تحول در صنعت ساختمان در عین حال زمینه افزایش صادرات خدمات مهندسی را فراهم خواهد کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا