مجله خبریراه و شهرسازیصنایع ساختمانی

حوادث ناشی از کار در صنعت ساختمان از متوسط جهانی بیشتر است

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: حوادث ناشی از کار در صنعت ساخت و ساز در تمام دنیا نسبت به سایر صنایع بیشتر بوده که در کشور ما این خسارت‌ها در حوزه ساخت و ساز از متوسط جهانی بیشتر است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایرنا، «حامد مانی‌فر» روز شنبه در همایش چشم‌انداز خسارت صفر که در سالن اجتماعات ساختمان مرکزی بانک مسکن برگزار شد، با بیان اینکه مبحث ۱۲ مقررات ملی ساختمان نیز به خسارت صفر پرداخته شده است، افزود: به همین منظور راهکارهایی در نظر گرفته شده که بازنگری این مبحث نیز به پایان رسیده و به‌زودی تصویب و ابلاغ می‌شود.

وی عدم رعایت مقررات ملی ساختمان و مسایل مربوط به سیستم مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست (HSE) را به عنوان مهم‌ترین مسایلی که سبب وارد شدن خسارت در حوزه ساخت و ساز می‌شود، عنوان کرد و بیان داشت: انتظار ما این است که تمام مباحث مقررات ملی ساختمان که موجب ایمنی در ساختمان از مرحله طراحی تا بهره‌برداری است به طور کامل رعایت شود.

مانی‌فر با اشاره به افزوده شدن سه مبحث جدید به مباحث مقررات ملی ساختمان، گفت: این سه مبحث شامل الزامات شهرسازی، ارزیابی ساختمان‌های موجود و نظامات ترافیکی است که برخی از آنها در مرحله تصویب قرار دارد.

مدیرکل دفتر مقررات ملی ساختمان با اشاره به اینکه تمام این مباحث که در مقررات ملی ساختمان آورده شده، تضمین‌کننده ایمنی و امنیت در ساخت و ساز است، تاکید کرد: بخشی از مشکلات موجود در این بخش مرتبط با ایمنی نامناسب به دلیل پراکندگی کارگاه‌های ساختمانی، شرایط آب و هوایی متغیر و عدم ثبات در ترکیب عوامل اجرایی است که مرتب این عوامل تغییر می‌کنند.

مانی‌فر راهکارهای افزایش ایمنی در ساختمان، تضمین دستیابی به خسارت صفر شامل بهبود و تکمیل پروتکل‌های ایمنی، به‌روز کردن مقررات آگاهی‌بخشی، آموزش پیوسته، تهیه تجهیزات ایمنی و استانداردهای بین‌المللی، بازرسی و نظارت مستمر، فرهنگسازی و تشویق کارکنان عنوان کرد و افزود: موضوع بیمه ساختمانی، بیمه کارگران ساختمانی و آگاهی‌بخشی به کارکنان این بخش از حقوق و مسئولیت‌ها و تعهد کارفرما برای پرداخت حق بیمه کارگران، بیمه حوادث کاری باید اجرایی و عملیاتی شود.

فروش متری مسکن منتظر ابلاغ سازمان بورس

«محمدرضا جواهری تفتی» مدیرعامل و نایب رییس هیات مدیره شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن نیز در حاشیه این همایش گفت: ۸۰ درصد خسارت‌ها در صنعت ساختمان به دلیل خطای انسانی و نبود آموزش‌ها است.

وی افزود: با توجه به فعالیت گسترده مسکن در سطح کشور موظف هستیم که حوادث در حوزه کار را کاهش داده که به همین منظور دستورالعمل‌های ویژه‌ای را ابلاغ کردیم.

نایب رییس هیات مدیره شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با تا کنون در پروژهای این شرکت یک مورد تلفات جانی و شش مورد خسارت جراحتی داشتیم، اظهار داشت: با توجه به گستردگی پروژه‌ها در سطح کشور، رقم بالایی نیست، اما هدف‌گذاری به سمت خسارت صفر است.

جواهری آموزش را به عنوان مهم‌ترین راهکار برای رسیدن به این هدف‌گذاری عنوان کرد و به موضوع راه‌اندازی اولین صندوق زمین و ساختمان با هدف تامین مالی از طریق بورس اشاره کرد و گفت: با برطرف کردن اشکالات این صندوق به‌زودی ابلاغ خواهد شد.

وی با بیان اینکه به دنبال اجرایی کردن نخستین فروش متری در کشور هستیم، بیان کرد: در این رابطه منتظر ابلاغ سازمان بورس هستیم که پس از ابلاغ در ظرف مدت کمتر از سه ماه آن را پیاده‌سازی خواهیم کرد.

مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن با اشاره به اینکه به نظر می‌رسد که تا یک ماه دیگر ابلاغ برای فروش متری از سوی بورس را شاهد باشیم، تصریح کرد: فروش متری کار جدیدی است که به صورت آزمایشی شرکت سرمایه‌گذاری مسکن اولین صندوق فروش متری را راه‌اندازی و بازخوردهای آن را دیده و و ایرادات را برطرف کنیم.

جواهری با اشاره به اینکه در طرح فروش متری، ملک از نظر مکانی مشخص است، تصریح کرد: در این طرح تمام عواملی که در ساخت دخیل هستند از زمین گرفته تا متراژ، طبقات، تجهیزات و فناوری‌هایی که در آن به کار گرفته می‌شود محاسبه و به متقاضی ارایه و در زمان تحویل با همان قیمت خواهد بود و دیگر افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

وی گفت: بر همین اساس سازنده موظف است که تمام عوامل دخیل را در حین این فرایند دیده و قیمتی را پیشنهاد بدهد که در پایان پروژه متقاضی با همان قیمت تحویل بگیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا