مجله خبریصنایع ساختمانیفن آوری های ساختمانی

معرفی آجر قزاقی و کاربردهای آن در صنعت ساختمان

آجر قزاقی که با نام آجر سنتی نیز شناخته می شود، نوعی آجر قدیمی است که خاک موردنیاز برای تولید آن، خاک رس سرند شده است. این نوع آجر به صورت سنتی و دستی تولید می شود.

به گزارش ساختمان آنلاین،  یکی از آجرهایی که در صنعت ساختمان سازی پرمصرف است، آجر قزاقی است؛ این محصول دارای ابعاد و رنگ های مختلف است که تمام موارد همچون رنگ و ابعاد روی قیمت آجر قزاقی موثر است.

آجر قزاقی از کهن ترین آجرهای سنتی ایران است. در زمان ورود قزاق ها به ایران، قزاق ها سربازخانه هایشان را با نوعی آجر با ابعاد 5*10*20 می ساختند و بعد از آن این آجرها به آجر قزاقی معروف شد. تاریخچه این آجرها به دوره ساسانیان بر می گردد که با توجه به شواهد عینی از آنها در بنا‌های عظیمی چون: طاق کسری، پلهای دختر، گنبد کاووس، مسجد جامع اصفهان و یزد استفاده شده است.

آجر سنتی یا قزاقی چیست؟

آجر قزاقی نوعی آجر قدیمی است که خاک موردنیاز برای تولید آن، خاک رس سرند شده است. آجر قزاقی با نام آجر سنتی نیز شناخته می شود. این نوع آجر به صورت سنتی و دستی تولید می شود. روش تولید این آجر سنتی به این ترتیب است که خاک رس سرند شده را گل می کنند و درون قالب های چوبی قرار می دهند. پس از خشک شدن، خشت های آجر را در کوره می گذارند تا پخته شود. جالب است بدانید که زمان پخت آجر، رنگ آجر را تعیین می کند.

آجر قزاقی چیست؟

نحوه درست کردن آجر قزاقی

ابتدا خاک مورد نیاز این نوع آجر را که بیشتر هم خاک رس سرند شده است تهیه می شود، و بعد از آن از خاک گل تولید می شود و سپس درون قالب های چوبی قرار می گیرد و پس از خشک شدن خشت ها قزاقی در کوره قرار گرفته، در واقع مدت زمان پخت آجر قزاقی رنگ آجر را مشخص می کند.

کاربردهای آجر قزاقی

از آنجایی که آجر قزاقی از مواد طبیعی تشکیل شده است و همچنین روش تولید دستی آن از استقبال بهتری برخوردار است، به خاطر فرم ساده و زیبایی و رنگ طبیعی آجر قزاقی کاربردهای متنوعی برای آن تعریف می شود. برخی از این کاربردها عبارتند از نماسازی سنتی، کف سازی، محوطه سازی انواع ساختمان ها و برای فضاسازی سنتی و کلاسیک در ساختمان های مسکونی و تجاری.

همچنین از این نوع آجر در نمای خارجی انواع ساختمان و همچنین نماهای داخلی آنها استفاده می شود. به خاطر جذابیت رنگ طبیعی آن نیز، در انواع طراحی ها کاربرد دارند.

ابعاد آجر قزاقی نما به صورت استاندارد

امروزه آجر قزاقی سنتی در طرح ها و اندازه های متنوعی برای ترمیم ساختمان ها و نمای ساختمان های تازه ساز مورد استفاده قرار می گیرد. آجر قزاقی بصورت توپر و به شكل مكعب مستعطیل تولید می شود که معمول ترین اندازه آجر قزاقی 5/5*20 و در ضخامت های 10 و 5/5 و 3/5 سانتیمتر و نوع دیگر آن آجر ختایی مربعی شكل در اندازه 20*20 با ضخامت 4/5 سانتیمتر تولید می شود. آجر قزاقی در سه سایز پلاك، نیمه، كامل تولید می شود. قیمت این مصالح با توجه به سایز و رنگ آنها متفاوت است.

قیمت آجر قزاقی

قیمت آجر قزاقی با توجه به فاصله محل کارخانه تولیدی تا محل پروژه، رنگ و ابعاد آجر، متراژ کار و سایر عوامل مختلف می تواند متفاوت باشد. اما همانطور که می دانید با خرید آجر قزاقی از درب کارخانه می توانید به میزان قابل توجهی در هزینه کلی پروژه ساختمانی خود صرفه جویی کنید.

قیمت انواع آجر قزاقی
نوع آجر رنگ ابعاد قیمت هر قالب (تومان)
پلاک کامل قزاقی زرد 20*5.5*10 از 2.500 الی 5.000
پلاک کامل قزاقی پوست پیازی 20*5.5*10 از 2.700 الی 5.100
پلاک کامل قزاقی قرمز 20*5.5*10 از 2.900 الی 5.100
پلاک قزاقی زرد 20*5.5*3 از 2.300 الی 3.200
پلاک قزاقی پوست پیازی 20*5.5*3 از 2.400 الی 3.200
پلاک قزاقی قرمز 20*5.5*3 از 2.500 الی 3.200
قزاقی رستیک زرد 20*5.5*3 از 1.880 الی 3.100
قزاقی رستیک پوست پیازی 20*5.5*3 از 1.950 الی 3.100
قزاقی رستیک قرمز 20*5.5*3 از 2.000 الی 3.100
قزاقی نیمه زرد 20*5.5*5.5 از 2.600 الی 4.150
قزاقی نیمه پوست پیازی 20*5.5*5.5 از 2.700 الی 4.150
قزاقی نیمه قرمز 20*5.5*5.5 از 2.800 الی 4.150
ال قزاقی زرد 20*5.5*10 از 3.800 الی 6.000
ال قزاقی پوست پیازی 20*5.5*10 از 3.900 الی 6.000
ال قزاقی قرمز 20*5.5*10 از 4.000 الی 6.000
سنتی کف زرد 20*20 از 2.450 الی 5.340
سنتی کف پوست پیازی 20*20 از 2.500 الی 5.340
سنتی کف قرمز 20*20 از 2.800 الی 5.940

انواع آجرهای قزاقی

انواع آجرهای قزاقی

آجرهای قزاقی بر حسب ابعاد و ویژگی های فنی یا حتی بر حسب زمان پخت می توانند متفاوت باشند. در اینجا با برخی آشنا می شویم.

–  آجر قزاقی سفید و بهی

این نوع آجر در کوره های چاهی که استوانه ای شکل هستند تهیه شده و در نماسازی ساختمان کاربرد دارند. این آجر به دلیل بدنه و نبش های صاف و رنگ خاص که سفید و مایل به بهی است، یکی از آجرهای قزاقی مرغوب است.

–  آجر قزاقی کف فرش

همانطور که از نام این آجر پیداست، برای کف فرش و محوطه سازی ساختمان کاربرد دارد.

–  انواع دیگر آجر قزاقی

آجر قزاقی انواع دیگری مانند آجر قزاقی طرح دار، آجر قزاقی پلاک و آجر قزاقی دور ستون دارد. هرکدام از این انواع، کاربردهای متفاوتی دارند.

تنوع رنگ در آجرهای قزاقی

آجرهای سنتی قزاقی عموماً در رنگ های خاکی، زرد، پوست پیازی، آتشی و حنایی تولید می شوند.

تنوع ابعاد آجر قزاقی

از دیگر دسته بندی های آجر قزاقی مربوط به ابعاد آن است. آجر قزاقی به صورت توپر و مکعب مستطیل است. در حالت معمول، ابعاد آجر قزاقی ۲۰ در ۵.۵ و ضخامت ۱۰ سانتیمتر است. البته ضخامت های دیگر مانند ۵.۵ و ۳.۵ نیز رایج هستند. نوع خاصی از آجر قزاقی مربعی شکل است و با ابعاد ۲۰ در ۲۰ سانتیمتر و ضخامت ۴.۵ سانتیمتر تولید می شود. باید بدانید که آجر قزاقی در سه سایز پلاک، نیمه و کامل تولید می شود.

روش نصب و اجرای آجر قزاقی

روش نصب و اجرای آجر قزاقی

روش نصب آجر قزاقی به دلیل دارا بودن مدل های مختلف همچون آجر قزاقی نما، آجر قزاقی دکوراتیو (جهت نصب در نمای داخلی ساختمان) و آجر قزاقی کف، روش ها و دستورالعمل های متفاوتی نیز دارند.

از این رو جهت نصب آجر نما سنتی یا قزاقی (طرح قدیمی) بهتر است با بهره گیری از دستورالعمل های درست، نسبت به آن بتوانید بهترین روش نصب آجر سنتی را برای فضای داخلی و خارجی یا کف فرش ساختمان را در پیش بگیرید.

بهتر است بعد از اتمام نصب و اجرای آجر قزاقی بروی کف ساختمان، نمای داخلی یا خارجی ساختمان خود از نانو رزین جهت زیبا سازی بیشتر و بالا بردن طول عمر آجر استفاده نمایید. لازم به ذکر است نانو آجر باعث آب گریز شدن و در نتیجه باعث عدم شوره زدن آجرهای سنتی (آجر قزاقی رستیک) می شود.

ویزگی آجر قزاقی در بنای ساختمان

از ویژگی های آجرهای قزاقی بازار معماری شامل نزدن شوره، نداشتن آلونک، رنگ ثابت و مقاومت در برابر یخبندان و آب است. اگر چه استفاده از آجر در طراحی های داخلی گران تر و هزینه برتر از مصالح جانبی دیگر است اما مزایایی نیز به دنبال دارد چون:

*  نگهداری آسان آجر قزاقی بدون نیاز به تمیز کردن یا رنگ زدن.
*  عایق سرمایشی و گرمای است و کاهش هزینه هایی ناشی از سرمایش و گرمایش را به دنبال دارد.
*  آجر قیمت مناسبی برای بیمه کردن دارد. خانه هایی که در ساخت آنها از آجر قزاقی استفاده شده نرخ بیمه ای پایین تری را نسبت به بقیه مصالح می پردازند.
*  خانه هایی که دارای آجر قزاقی هستند، ارزش بالای فروش مجدد دارند. خانه های آجری حداقل 6 درصد بیش از خانه های دیگر ارزش گذاری می شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا