بورس و بازاردیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

پروتکل‌های صنعت ساختمان باید بازنگری شوند/مفهوم صنعتی‌سازی در سطح حاکمیتی مبهم است

فرهاد بیضایی در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین   اظهارداشت: پیش از این برداشتی که از صنعتی‌سازی در بخش مسکن وجود داشت،در بردارنده مفهومی بود که به موجب آن توسعه صنعتی برای ساختمانهای لوکس،شهری و دارای اهمیت خاص حائز اهمیت و اولویت بود.

وی گفت: این درحالی است که این مفهوم در حال حاضر دگرگون شده است،چرا که توسعه فناوری های نوین ساختمانی در مناطقی که دارای مشکلاتی نظیر کمبود مهندس متخصص، کمبود مصالح ساختمانی و… هستند مهمتر و ضروری تر است.

بیضایی درباره پیامدهای مثبت توسعه صنعتی سازی در مناطق دورافتاده و محروم خاطرنشان ساخت: در مناطق محرومی که دارای مشکلات مذکور هستند،قطعا ترویج صنعتی سازی می تواند بسیار راهگشا باشد ،چرا که به عنوان مثال تهیه مصالح ساختمانی از طریق قطعات پیش ساخته و یا قالبهای ماندگار و ساده سازی عملیات نصب آنها سبب می شود که تولید مسکن در این مناطق سرعت بگیرد و مشکلات کمبود نیروی متخصص و ارسال مصالح ساختمانی به این مناطق برطرف شود و کیفیت ساخت وساز در این مناطق افزایش یابد.

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه مفهوم صنعتی سازی تا حدودی گنگ است خاطرنشان ساخت: مفهوم صنعتی سازی در سطح حاکمیتی مبهم است و به خاطر همین تاکنون پاسخ مناسبی به آن داده نشده است. هر چند که بخش خصوصی تاکنون اقداماتی برای توسعه صنعتی سازی انجام داده است اما به خاطر عدم وجود انسجام و یکپارچگی در حوزه سیاست گذاری ،آنچنان که انتظار می رود اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

بیضایی  مسکن مهر را یکی از بسترهای مناسب برای کلید خوردن توسعه صنعتی سازی دانست و ادامه داد: علی رغم انتقاداتی که به مسکن مهر وارد است،اما با توجه به ارایه وام های تشویقی به صنعتی ساز ها در این پروژه ،حرکت رو به جلویی در حوزه صنعتی سازی شکل گرفت و این حرکت باید تداوم داشته باشد.

بیضایی تاکید کرد: به عنوان مثال بکارگیری پنجره های دوجداره در مسکن مهرکلید خورد و در حال حاضر تمامی واحدهای مسکونی به صورت دوجداره ساخته می شوند.همچنین بکارگیری انبوه برخی فناوری های ساختمانی نظیر قالب تونلی از طریق مسکن مهر وارد عرصه ساخت وساز شد ،در حالی که در کشور ما پس از پروه اکباتان،بکارگیری این روش در سطح گسترده سابقه نداشته است.

وی بر لزوم بکارگیری سیاستهای تشویقی وتنبیهی به صورت توامان برای توسعه صنعتی سازی تاکید کرد و اذعان داشت: سیاستهای تشویقی نظیر ارایه وام به تنهایی نمی تواند ،مسیر توسعه صنعتی سازی را هموار کند و باید در کنار آن سیاستهای تنبیهی نیز در نظر گرفته شود و اگر مولفه های صنعتی سازی در ساختمانها که نقش اساسی در افزایش عمر مفید و صرفه جویی مصرف انرژی دارد،نادیده گرفته شود،لازم است که برخوردهای سلبی با سرمایه گذاران صورت گیرد.

بیضایی طرح نهضت ملی مسکن را بستر مناسبی برای توسعه صنعتی سازی ارزیابی کرد وگفت: در این طرح باید مفهوم اقتصاد مقیاس رعایت شود و شرایط را برای توسعه صنعتی سازی فراهم کنیم و همچنین در پروتکلهای صنعت ساختمان نیز بازنگری کنیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا