بورس و بازارمجله خبری

از بورس خانه بخریم؟ / زیر و بم صندوق املاک و مستغلات

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تجارت نیوز، نیمه آبان ماه بود که صندوق املاک و مستغلات در سازمان بورس رونمایی شد؛ در آن زمان گفته شد قرار است مردم با خرید متری مسکن صاحبخانه شوند؛ اما حالا با گذشت حدود دو ماه از آغاز به کار این صندوق روشن شده است، خانه‌دار کردن مردم از طریق صندوق‌های املاک ادعایی بیش نبوده است.

صندوق املاک و مستغلات 21 آبان‌ماه در سازمان بورس رونمایی شد اما مردادماه سال 99 بود که تشکیل این صندوق البته در قالب بورس مسکن تصویب شد.

در آن زمان حسین سلاح‌وزی، عضو شورای‌عالی بورس در توییتر خود نوشت: «در جلسه 4 مرداد شورای‌عالی بوررس تشکیل بورس املاک، مستغلات و امتیازات ایران تصویب شد.»

همچنین همان زمان علی صحرایی، مدیرعامل وقت سازمان بورس و اوراق بهادار گفت که در این بورس امتیازات، پروژه‌ها و زمین لازم برای ساخت، عرضه‌ خواهد شد.

خرید متری مسکن چیست؟

سرمایه‌گذاران می‌توانند به وسیله صندوق املاک و مستغلات به صورت متری و حتی سانتی‌متری مسکن بخرند و در نهایت صاحب خانه شوند.

این صندوق به گونه‌ای طراحی شده که سرمایه، سرمایه‌گذاران متعددی را جمع‌آوری می‌کند و به سرمایه‌گذاران خرد کمک می‌کند که در سرمایه‌گذاری در املاک سود ببرند و حتی در بلندمدت نیز صاحب خانه شوند.

چه خانه‌هایی در بورس عرضه می‌شود؟

مهرماه امسال بود که رئیس سازمان نوسازی شهر تهران در خصوص فروش متری مسکن گفت که چند پروژه شهرداری تهران در بخش فروش متری مسکن است که مردم بتوانند به صورت خُرد خرید کنند.

سیدمهدی هدایت گفته بود: برای مردم هم منفعت مالی دارد و هم اینکه می‌توانند در یک بازه زمانی مشخص خانه‌دار شوند. هر زمان که پول داشتند می‌توانند چند متر زمین بخرند.

او درباره قیمت‌های مسکن نیز گفت: پروژه‌ها مشخص است ولی هنوز قیمت در نیامده است؛ بیشترین فروش‌ متری مسکن در مناطق ۱۰، ۱۱ و ۱۹ خواهد بود. هدایت تاکید کرده بود: این پروژه برای اقشار کم‌درآمد جامعه است که بتوانند صاحبخانه شوند.

با توجه به عدم ارائه آمار برای صندوق املاک و مستغلات به نظر می‌رسد بخش عمده‌ای از فروش متری مسکن از مناطق جنوبی شهر است. چرا که قیمت ارزان‌تری نسبت به سایر مناطق تهران دارد و به قیمت پایین‌تر و بهتری به فروش می‌رسد.

شرایط سرمایه‌گذاری در صندوق املاک

اولین تجربه راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات، به صندوق بازنشستگی کشوری با نماد «ارزش مسکن» باز می‌گردد که حدود 30 میلیون واحد سرمایه‌گذاری عادی بود و معاملات ثانویه آن آغاز شده است.

این صندوق 27 شهریورماه امسال با مجوز 5 ساله به ثبت رسید و سپس پذیره‌نویسی آن 26 مهر ماه در فرابورس آغاز شد و بررسی‌ها نشان می‌دهد که استقبال خوبی از آن شده است.

این تجربه نسبتا خوبی برای سرمایه‌گذاران بود و احتمالا به نظر می‌رسد، صندوق املاک وضعیت خوبی در میان سرمایه‌گذاران داشته باشند و احتمالا موفق باشد.

با این حال اما سرمایه‌گذاران این صندوق نباید امیدی به خانه‌دار شدن داشته باشند چرا که هر فرد چند متر از یک خانه را می‌خرد و مشخص نیست بقیه خانه را چه کسی می‌خرد. یعنی یک خانه می‌تواند چندین صاحب داشته باشد و در نهایت هیچ یک صاحب صددرصد خانه نباشد و تنها سودی خرد از این ملک ببرند!

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا