دیدگاهراه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

انتقاد شدیدالحن حمزه شکیب از شیوه‌نامه تشخیص صلاحیت مهندسی

دکتر حمزه شکیب در جریان برگزاری اولین همایش الزامات و راهکارهای تولید ، مانع زدایی و پشتیبانی مسکن و ساختمان شهر تهران در جمع خبرنگاران در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار  ساختمان آنلاین با اعلام مطلب فوق اظهار داشت:  شیوه نامه فعلی تشخیص صلاحیت اشخاص حقوقی طراح و ناظر دارای هزاران مشکل است و اصلاحاتی که درباره این شیوه نامه صورت گرفته نیز دارای مشکلات متعددی است و هیچ کمکی به اصلاح روند موجود نمی کند.

مسوولیت اصلاح شیوه نامه به نظام مهندسی واگذار شود

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور خاطر نشان ساخت: با توجه به این امر ،ما قویا از وزارت راه و شهرسازی درخواست می کنیم که مسوولیت انجام اصلاحات در این شیوه نامه را به عهده سازمان نظام مهندسی کشور واگذار کند و ما آماده هستیم تا با ارایه یک پیشنهاد به مسوولان وزارت راه و شهرسازی ،مجددا اصلاحات این شیوه نامه را انجام دهیم.

شیوه نامه نیاز به بازنگری دارد

شکیب با اشاره به لزوم اعمال دو اصلاح اساسی در این شیوه نامه گفت: . دو اصلاح اساسی اگر درباره این شیوه نامه محقق شود،تا حدی مسایلش حل خواهد شد هر چند که این شیوه نامه مسایل دیگری نیز دارد.

وی تصریح کرد: در این شیوه نامه ظرفیت شرکت های حقوقی به تعداد افراد وابسته است که این پیش فرض نادرست و باید اصلاح شود .چرا که اگر شرکتی توانست به عنوان مثال چهل مهندس را در مجموعه اش گرد آورد نباید به صرف این اتفاق قادر به ارتقای ظرفتیش شود.

نباید مهندسان پشت پروانه شرکتها اجیر شوند

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ادامه داد: برای اصلاح این بخش لازم است که از نظام فنی اجرایی کشور الگوبرداری شود به طوری که شرکتها ضمن دارا بودن حداقل نیروها،زمانی که مسوولیت اجرای پروژه ای را عهده دار شدند،متناسب با شرایط آن پروژه ،نیروهای مورد نیاز را به مجموعه خود بیفزایند نه اینکه شرکتها یکسری افراد را برای افزایش ظرفیت ،پشت پروانه خود اجیر کنند

مهندسان بلاتکلیف شده اند

شکیب گفت: بدون شک این مکانیزم هم سبب متضرر شدن شرکت ها و هم سبب بلاتکیفی و سرگردانی مهندسان می شود ،به طوری که آنها در مواجهه با پروژه ها نمی دانند چه پروژه ای قرار است به آنها برسد.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور همچنین خاطر نشان ساخت: در همین حال فرآیند ربته بندی شرکتها در این شیوه نامه باید مورد بازنگری قرار گیرد و ارتقای رتبه شرکتها منوط به اثبات عملکرد و کارکرد شرکتها باشد این در حالی است که در این شیوه نامه این رویکرد مغفول واقع شده است .

شرکتها یک شبه می توانند رتبه یک بگیرند

وی گفت: شرکتهای مهندسی باید بعد از اینکه چند سال کار کردند و خودشان را اثبات کردند مشمول ارتقای رتبه شوند، این در حالی است که ساز و کار دیده شده در این شیوه نامه به گونه ای است که که یک شرکت یک شبه می تواند اراده کند و مهندسان را جمع کند و رتبه یک دریافت کند.

به گزارش ساختمان آنلاین ،تاکنون مهندسان و شرکتهای مهندسی ،با برگزاری تجمع های سراسری ،چندین بار اعتراض خود را نسبت به شیوه نامه مذکور که به گفته آنها سبب تعطیلی و بیکاری هزارن شرکت مهندسی شده است اعلام کرده اند ،این در حالی است که گفته شده تا کنون اقدام جدی از سوی معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهر سازی صورت نگرفته است و هزاران شرکت و ده ها هزار مهندس با موانع موجود در حال ورشکستگی و بیکار شدن هستند

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا