بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

وام 700 میلیونی مردم را صاحبخانه می‌کند؟

به گزارش ساختمان آنلاین:   بررسی وعده وزیر راه و شهرسازی برای افزایش وام خرید مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان، نشانگر این است که به دلیل ناترازی بانک‌ها امکان پرداخت این میزان تسهیلات با اما و اگر‌های زیادی همراه است و از سوی دیگر تزریق این حجم از نقدینگی خود زمینه‌ساز رشد تورمی خواهد شد که بیش از گذشته گریبان بازار مسکن را خواهد گرفت.

حال بر فرض تصویب تسهیلات فوق اقساط وام 700 میلیونی خرید مسکن ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی آن برای وام گیرنده در شرایطی که در خوش بینانه ترین حالت کف حقوق دهک‌های متوسط و ضعیف جامعه حدود شش میلیون تومان تعیین شده، خود مانعی است که عملا تسهیلات فوق را حداقل در سال‌های اولیه مختص دهک‌های بالای جامعه خواهد کرد.

وام مسکن ۷۰۰ میلیون تومانی کارگشا نیست

یک کارشناس مسکن گفت: وام مسکن ٧٠٠ میلیونی نمونه ای از چند ده بخشنامه بی اثر متولیان حوزه مسکن در دولت است که تاثیری در افزایش قدرت خرید مردم ندارد.

محسن فلکی ادامه داد: سیاست گذار چگونه به این جمع بندی رسیده که خانواده متوسط و ضعیف جامعه که متوسط درآمد آن ٦ تا ٨ میلیون تومان است، می تواند از پس اقساط ۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی این وام بربیاید؟

پیشی گرفتن هزینه ساخت و ساز از تورم عمومی

این کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه وام مسکن از دو و نیم میلیون تومان در اواسط دهه ۷۰، به پیشنهاد ۷۰۰ میلیون تومانی در سال ۱۴۰۱ رسیده است، گفت: مبلغ نخست، برای چندین سال متمادی ثابت بود و در توان متقاضیان برای خرید مسکن نیز تاثیر بیشتری داشت.

فلکی ادامه داد: به تدریج هزینه ساخت و ساز و قیمت تمام شده مسکن از تورم عمومی پیشی گرفت. در نتیجه در سال‌های اخیر، دولت برای تنظیم سبد حمایتی این حوزه، در بازه‌های زمانی کوتاه تری رقم وام مسکن را افزایش می‌دهد. این در حالی است که با وجود افزایش مبلغ وام، اما این مبلغ باز هم به دلایل مختلفی مردم را خانه دار نخواهد کرد.

حمایت از مصرف کننده یا اقدامی نمایشی؟

این کارشناس بازار مسکن گفت: وام مسکن ۷۰۰ میلیون تومانی، بیش از اینکه جنبه حمایت از مصرف‌کننده را داشته باشد، نوعی اعتراف اقتصادی است. در واقع دولت با این تصمیم می‌پذیرد که مسکن در ایران گران تمام می‌شود.

فلکی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا افزایش وام خرید مسکن به ۷۰۰ میلیون تومان، مستاجران را خانه دار نمی‌کند، گفت: چنین تسهیلاتی با توجه به اقساط آن از سوی بسیاری از مصرف کنندگان واقعی و مستحق، قابل دریافت نیست و احتمالا استقبال چندانی از آن نمی‌شود. افراد کمی می‌توانند هم مسکن مورد نیاز خود را گران بخرند و هم وام گران را برای آن بازپرداخت کنند.

او ادامه می دهد: حتی دریافت‌کنندگان وام مسکن ۷۰۰ میلیون تومانی نیز احتمالا در بازپرداخت اقساط آن با مشکل مواجه می شوند. در چنین شرایطی، سیاست افزایش این وام، بیش از اینکه بعد حمایتی برای عموم مردم را داشته باشد، جنبه نمایشی دارد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا