مجله خبریراه و شهرسازیمجلس و ارگان ها

بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی در کشور ابلاغ شد

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و استانداران همه استان‌های کشور، مصوبه شورا را با موضوع بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی در کشور و چگونگی صدور پروانه تاسیس شهرک و پروانه بهره‌برداری از آن ابلاغ کرد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، “خسرو دانشجو” در مکاتبه با “مالکی” مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، “جعفری” مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید و استانداران همه استان‌های کشور، مصوبه شورا را با موضوع بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی در کشور و نحوه صدور پروانه تاسیس شهرک و پروانه بهره‌برداری از آن ابلاغ کرد.

بر اساس مصوبه شورا، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۲۰ آذر ۱۴۰۲ مصوبه “بازنگری دستورالعمل ترویج شهرک‌سازی در کشور و نحوه صدور پروانه تأسیس شهرک و پروانه بهره‌برداری از آن” را با توجه به جلسه مورخ ۱۱ آذرماه ۱۴۰۲ کمیته تخصصی مقررات، لوایح و سیاست‌گذاری شورای‌عالی (کمیته فنی شماره‌۴) و با عنایت به نقطه نظرات شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و سازمان ملی زمین و مسکن در راستای بهبود و تسهیل فرایند شهرک‌سازی در کشور، مورد بررسی قرار داد و با تأکید بر موارد زیر مورد تصویب قرار داد.

۱ -مقرر شد حداقل واحدپذیری مورد نیاز برای احداث شهرک معادل ۵۰۰ قطعه و حداکثر ۳۰ هزار نفر جمعیت در نظر گرفته شود.

۲- مقرر شد با هدف تدوین چارچوب مشخص برای شهرک مسکونی دولتی، تعریف شهرک مسکونی دولتی در قالب تبصره ذیل ماده ۲ دستورالعمل به‌ترتیب زیر اضافه شود:

شهرک مسکونی دولتی به شهرکی گفته‌می‌شود که در اراضی دولتی و یا اراضی که در اختیار دولت قرار می‌گیرد و بر اساس مفاد این دستورالعمل و در راستای سیاست‌های ابلاغی دولت و وزارت راه و شهرسازی و یا اجرای طرح‌های حمایتی مسکن کشور با کارکردها و نقش‌های مکمل، مصوب شده و مسئولیت ایجاد آن بر عهده دولت با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن و یا شرکت عمران به تشخیص وزیر راه و شهرسازی خواهد بود. ”

همچنین در جزء ۷ قسمت الف ماده ۱ دستورالعمل، منظور از شهرک، “شهرک مسکونی، تخصصی یا تولیدی به استثنا شهرک مسکونی دولتی است. ”

۳-مقرر شد نظام برنامه‌ریزی شهرک متشکل از ۳ طرح شامل: “طرح توجیهی”، “طرح جامع” و “طرح آماده‌سازی و طراحی شهری” بوده و دستور کار و شرح خدمات طرح‌ها توسط دبیرخانه ستاد تهیه و توسط دبیر شورای‌عالی ابلاغ شود. با توجه به اینکه تعریف طرح جامع و طرح آماده‌سازی و طراحی شهری در دستورالعمل سال ۱۳۹۹ به تصویب رسیده، تعریف طرح توجیهی به‌عنوان طرحی «مبتنی بر احکام و پیشنهادات طرح‌های فرادست و متضمن ضرورت‌ها و امکان‌پذیری ایجاد شهرک، جامعه هدف، نقش و کارکرد و چارچوب کلی کالبدی» به دستورالعمل اضافه شود. همچنین تعریف طرح جامع شهرک، بر اساس تعریف طرح توجیهی، اصلاح شود. متقاضی می‌تواند طرح توجیهی و طرح جامع شهرک را هم به‌صورت مجزا و هم به‌صورت هم‌زمان تهیه و به تأیید و تصویب مراجع مربوطه برساند.

۴- ذیل بند ۸-۵ ماده ۸ در خصوص شهرک‌های مسکونی دولتی اضافه شود: هر یک از دستگاه‌های دولتی باید، زیرساخت‌ها و خدمات زیربنایی و روبنایی لازم در حوزه وظایف ذاتی خود را بر اساس قوانین و مصوبات شورای‌عالی مسکن در این اراضی فراهم کنند.

۵- گردش کار و مراجع بررسی و تصویب شهرک در قالب یک‌بند به دستورالعمل شهرک‌سازی اضافه شد. بر اساس این بند، مرجع تصویب طرح توجیهی و طرح جامع شورای‌عالی شهرسازی و معماری تعیین شد و مرجع تصویب طرح آماده سازی و طراحی شهری شهرک، ستاد مدیریت شهرک‌سازی خواهد بود.

۶- برای شهرک‌های مسکونی دولتی، جهت صدور پروانه تأسیس شهرک مسکونی دولتی توسط ستاد، کمیته‌ای به دبیری سازمان ملی زمین و مسکن متشکل از نمایندگان دبیرخانه ستاد، معاونت شهرسازی و معماری و معاونت مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی و اداره کل راه و شهرسازی استان مربوطه، مسئول بررسی و تصویب طرح آماده‌سازی و طراحی شهری خواهند بود. پس از تأیید طرح در کمیته مزبور، گزارش نتایج جهت تصویب و صدور پروانه تأسیس شهرک مسکونی دولتی به نام دولت با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن و یا شرکت عمران به دبیرخانه ستاد ارسال خواهد شد.

۷- دبیرخانه ستاد موظف است ظرف مدت سه (۳) ماه پس از تصویب این دستورالعمل، چارچوب مطالعات و شرح خدمات «طرح توجیهی»، «طرح جامع شهرک»، «طرح آماده‌سازی و طراحی شهری» را با توجه به تعاریف فوق، ضوابط قانونی اسناد طرح و شرایط خاص انواع شهرک، تدوین و با تصویب ستاد و تأیید دبیر شورای‌عالی ابلاغ کند.

۸- شرح خدمات طرح‌های هر شهرک، متناسب با نقش و عملکرد و مقتضیات محلی و الزامات فنی مرجع صادرکننده موافقت اصولی و بر اساس چارچوب شرح خدمات نمونه، توسط مشاور ذی‌صلاح، تدقیق و مبنای مطالعات و طراحی قرار خواهد گرفت.

۹- مقرر شد جهت ثبت درخواست ابتدا موافقت اولیه از کمیسیون تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها، مطابق مقررات مربوطه از سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص اراضی غیر دولتی اخذ شود، مجوز کمیسیون مذکور با توجه به تصویب نامه شماره ۲۳۵۰ مورخ ۱۵ فروردین ۱۴۰۰ هیئت‌وزیران پس از تصویب طرح توجیهی شهرک در شورای‌عالی و تا قبل از صدور پروانه تأسیس، توسط جهاد کشاورزی صادر خواهد شد.

۱۰- در بند ۲ ماده ۶ در خصوص نحوه پاسخ‌گویی به استعلام‌ها، عبارت “به‌صورت واضح (صریح)، غیر مشروط و غیر قابل‌تفسیر” به متن مصوبه اضافه شود.

۱۱ -در بند ۹ ذیل ماده ۶ تبصره‌ای اضافه و مدت زمان هجده ماه برای اعتبار مصوبه شورای‌عالی در خصوص تصویب طرح توجیهی شهرک لحاظ شود.

۱۲-در ذیل بند ۴ ماده ۷ تبصره‌ای با این مضمون اضافه شود. “در شهرک‌های مسکونی دولتی، پروانه تأسیس شهرک به نام دولت جمهوری اسلامی ایران با نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن و یا شرکت عمران صادر می‌شود. ”

۱۳- در بند ۸ ماده ۷ تبصره‌ای با این مضمون اضافه شود. “شهرک‌های مسکونی دولتی مشمول سپرده تضمین اجرای تعهدات، موضوع این بند نیستند. ”

۱۴- از آنجایی که واگذاری اراضی دولتی به متقاضیان به‌شرط ساخت است، جهت عمران شهرک‌های مسکونی دولتی، در بند ۱ ماده ۹، تبصره ۳ با این مضمون اضافه شود: “در شهرک‌های مسکونی دولتی، با هدف اجرای طرح‌های مسکن، همزمان با تصویب طرح آماده‌سازی و طراحی شهری شهرک و شروع عملیات اجرایی، شهرک ساز می‌تواند نسبت به واگذاری قطعات به متقاضیان به‌شرط ساخت و صدور پروانه ساختمانی، بدون حق فروش، اقدام کند. ”

۱۵- بند ۱ ماده ۱۴ به این صورت اصلاح شود: مراکز، مجموعه‌ها و مجتمع‌های سکونتی، اقامتی و تخصصی واقع در خارج از محدوده شهرها، که به‌استناد تبصره ذیل ماده (۷) آیین‌نامه احداث بنا و شهرک‌هایی که بر اساس تبصره (۱) جز (۱) بند (ب) ماده (۱) این دستورالعمل به‌لحاظ فنی و حقوقی قابل انطباق با تعریف شهرک باشند، چه مجوزهای تأسیس و بهره‌برداری از دستگاه‌های مربوطه، مصرّح در دستورالعمل‌های پیشین را داشته، چه نداشته‌باشند، در صورتیکه مراحل قانونی و فنی را مطابق این دستورالعمل طی نکرده و همچنان خارج از محدوده شهرها قرار داشته‌باشند، شهرک نیمه‌تمام محسوب شده و به شرح ذیل با مفاد این دستورالعمل قابل انطباق خواهند بود.

۱۶- بند ۱۴-۴- به این صورت اصلاح شود: آن دسته از شهرک‌هایی که در درون حریم شهرها قرار گرفته یا می‌گیرند، در صورت درخواست شهرک‌ساز یا مجری مجموعه یا مجتمع، یا هیئت امنای شهرک یا مدیریت مجموعه یا مجتمع ملزم به طی فرآیند تصویب شهرک و خروج آن از حریم شهر، از طریق ارائه دلایل فنی و حقوقی به‌همراه ارائه طرح (نقشه کاربری و ضوابط ساخت‌وساز) به دبیرخانه کارگروه زیربنایی استان است. کارگروه زیربنایی موظف است ظرف مدت یک ماه با حضور نماینده ستاد، ضمن بررسی شرایط، نظر خود را به شورای برنامه‌ریزی استان ارائه کند. شورای برنامه‌ریزی خارج از نوبت به موضوع رسیدگی و نتیجه را جهت تصویب نهایی به شورای‌عالی گزارش می‌کند.

۱۷-یک‌بند در خصوص پیشنهاد دریافت حق النظاره توسط شرکت شهرهای جدید برای شهرک‌های غیردولتی به مصوبه اضافه شود.

۱۸-در جدول پیوست شماره ۲ به بخش مرجع صدور موافقت اصولی به‌صورت زیرنویس “در شهرک‌های مسکونی دولتی و سایر شهرک‌های مسکونی نیازی به صدور موافقت اصولی وجود ندارد” اضافه شود.

۱۹-در ماده ۴-۱، نماینده سازمان ملی زمین و مسکن در ستاد شهرک‌سازی اضافه می‌شود.

۲۰- سایر بخش‌های مصوبه همچنان به قوت خود باقی است و متن نهایی دستورالعمل پس از اعمال تغییرات فوق توسط دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ابلاغ خواهد شد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا