مجله خبریراه و شهرسازی

بلاتکلیفی ۳۲ ساله مالکان زمین‌های فاز ۶ شهرک اندیشه

یکی از مالکان گفت: سال ۱۳۸۲ کمیته امداد از طریق شرکت سامان محیط و با همکاری فنی شرکت عمران اندیشه بدون اطلاع قبلی تعاونی‌ها و مالکان حدود ۴۸ قطعه ۱۰۴۰ متری از زمین‌های تعاونی‌های مذکور را نیز بدون توجه به واگذاری قبلی آن به تعاونی‌ها و افراد حقیقی، بعنوان سرانه‌هایی چون آتش‌نشانی و بلوار ۵۲ متری امیرکبیر و مسکن مهر و غیره به جای اجرا در فاز ۵، در زمین‌های تعاونی‌ها در فاز ۶ اندیشه اجرا و به روشنی تصرف عدوانی کرده و بخشی از آن را بعنوان سرانه فاز ۵ و مسکن مهر و بخشی را بعنوان بلوار آن تحویل شهرداری می‌دهد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از فارس، چندی قبل تعدادی از مخاطبان فارس در خصوص ایجاد تاخیر چندین ساله در اعطای مجوز ساخت‌وساز در فاز ۶ شهرک اندیشه شهرستان شهریار با ایجاد کمپینی تحت عنوان «مجوز ساخت‌وساز به مالکین فاز ۶ اندیشه صادر شود» با جمع‌آوری ۳۹۸ امضاء در سامانه مردمی «فارس من» خواستار پیگیری موضوع شده بودند و در همین راستا در مهر ۱۴۰۰ نیز در مقابل وزارت راه و شهرسازی با برگزاری تجمعی، مطالبات خود را بیان کردند که با پیگیری‌های انجام شده مشخص شد که این موضوع همچنان حل نشده باقی مانده است.

 

شهر اندیشه شهری در شهرستان شهریار از توابع استان تهران است که در ۲۰ کیلومتری شهر تهران و ۷ کیلومتری کرج واقع شده و دارای ۶ فاز است؛ مالکان زمین‌های فاز ۶ شهر اندیشه اکثرا از اعضای تعاونی‌های ۷ گانه می‌باشند که در سال ۱۳۷۰ به امید ساخت‌وساز، اقدام به خرید ۲۴۲ قطعه تفکیکی ۱۰۴۰ متری از کمیته امداد کردند، اما با گذشت بیش از ۳۰ سال همچنان پروانه ساخت‌وساز به آن‌ها داده نشده است.

یکی از مالکان فاز ۶ شهر اندیشه که از طولانی شدن روند صدور پروانه ساخت گله داشت، به خبرنگار فارس گفت: علت عدم صدور پروانه ساخت مربوط به مسأله پرداخت سرانه‌ها و خدمات شهری می‌شود که تاکنون تعیین تکلیف نشده است.

وی ادامه داد: کمیته امداد به عنوان مالک اولیه زمین‌ها در فاز ۶ اندیشه موظف بوده در زمان فروش زمین، آن‌ها را به همراه سرانه‌های تأمین شده از طرف خود به اعضای تعاونی‌ها می‌فروخت؛ اما کمیته امداد تاکنون از مسؤولیت تأمین سرانه خود به بهانه‌های مختلف خودداری کرده و حتی بعد از گذشت ۳۲ سال زمین را تحویل فیزیکی نداده است.

مالک زمین: کمیته امداد برخی از زمین‌ها را تصرف عدوانی کرد

این مالک با بیان آنکه کمیته امداد حتی در دهه ۸۰ شمسی برخی از قطعات زمین‌های اعضای تعاونی‌ها را تصرف عدوانی کرد، گفت: در سال ۱۳۸۲ کمیته امداد از طریق شرکت سامان محیط و با همکاری فنی شرکت عمران اندیشه بدون اطلاع قبلی تعاونی‌ها و مالکان حدود ۴۸ قطعه ۱۰۴۰ متری از زمین‌های تعاونی‌های مذکور را نیز بدون توجه به واگذاری قبلی آن به تعاونی‌ها و افراد حقیقی، بعنوان سرانه‌هایی چون آتش‌نشانی و بلوار ۵۲ متری امیرکبیر و مسکن مهر و غیره به جای اجرا در فاز ۵، در زمین‌های تعاونی‌ها در فاز ۶ اندیشه اجرا و به روشنی تصرف عدوانی کرده و بخشی از آن را بعنوان سرانه فاز ۵ و مسکن مهر و بخشی را بعنوان بلوار آن تحویل شهرداری می‌دهد.

وی در ادامه از عدم رفع تصرف ۴۸ قطعه و یا تأمین سرانه‌های زمین‌های فاز ۶ از سوی کمیته امداد که منتهی به صدور جواز ساخت بشود، گله‌مند بود و تصریح کرد: مالکان تعاونی‌های هفتگانه همه از قشر فرهنگی، کارگری و کارمندی می‌باشند که متاسفانه تعدادی از آن‌ها فوت یا از کار افتاده‌ شده‌اند و بیش از ۳۰ سال چشم انتظار جواز ساخت زمین‌هایشان هستند.

مالک زمین: بند ۶ صورتجلسه استانداری تهران به ضرر مالکان فاز ۶ شهر اندیشه است

مالک دیگری از مالکان فاز ۶ شهر اندیشه ضمن اشاره به آنکه در سال ۱۴۰۰ در رابطه با تعیین تکلیف فاز ۶ شهر اندیشه جلسه‌ای در استانداری تهران بدون دعوت از رابطان مالکان این فاز تشکیل و نسبت به تنظیم صورت جلسه‌ای اقدام شد، بیان کرد: در بند ۶ این صورتجلسه نسبت به تصویب کسر ۵۵ درصد زمین یا معادل ریالی آن به عنوان سرانه و سلب مسؤولیت از کمیته امداد به‌عنوان مالک اولیه و فروشنده زمین اقدام شد اما این بند به ضرر مالکان است. وی ادامه داد: مالکان فاز ۶ تاکنون بارها از راه‌های مختلفی سعی در ابراز مطالبات و پیگیری مسائل خود از دستگاه‌های مختلف کرده‌اند، اما پاسخ مشخصی دریافت نکرده‌اند.

بلاتکلیفی ۳۲ ساله مالکان زمین‌های فاز ۶ شهرک اندیشه / کمیته امداد هنوز هم پاسخگو نیست

کمیته امداد و تعاونی‌ها سرانه‌ها را تأمین کنند

در همین رابطه میرمحمد غراوی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران در رابطه با مشکلات ایجاد شده در فاز ۶ شهر اندیشه اظهار کرد: تعاونی‌های مسکن بسیاری در فاز ۶ اندیشه از مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی(ره) زمین خریداری کرده‌اند که برخی از آنان با پرداخت سرانه و دریافت جواز، در آن منطقه ساخت‌وساز کردند.

وی با تاکید بر آنکه علت اصلی عدم صدور جواز ساخت برای فاز ۶ اندیشه، عدم واگذاری سرانه‌های مورد نیاز به شهرداری است، ادامه داد: مجتمع اقتصادی کمیته امداد بایستی با شهرداری و شرکت عمران اندیشه توافق می‌کرد برای اینکه طرح تفکیکی که تهیه شده با خدمات مورد نیاز آن برای مردم مهیا شود که این خدمات شامل معابر شهری(حدود ۲۵ درصد کل مساحت زمین) و شامل خدمات عمومی(مانند ایجاد فضای سبز، ایجاد پایگاه آتش‌نشانی و غیره) مورد نیاز جمعیت منطقه است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران با ذکر آنکه سرانه‌های فاز ۶ لازم است هم توسط کمیته امداد و هم توسط تعاونی‌ها تأمین شود، بیان کرد: کمیته امداد یک بخشی از سرانه‌های مربوط به خود را داده و یک بخشی کسری دارد که لازم است از طریق تامین زمین یا پرداخت قیمت روز کارشناسی شده آن را واگذار کند.

غراوی همچنین بیان کرد: تعاونی‌ها نیز لازم است با توافق با شهرداری و شرکت عمران، سرانه‌ها را تعیین تکلیف و تامین کنند، تعاونی‌ها زمینشان فاقد کاربری بوده است و در مراجع استانی به این شرط تغییر کاربری به مسکونی دادند که ۵۵ درصد زمین را بابت سرانه‌های عمومی در اختیار بگذارند، اگر قرار بر عدم تامین سرانه‌ها باشد، کاربری زمین‌ها نیز می‌تواند به کاربری اولیه خود که فاقد کاربری مسکونی بوده است، بازگردد.

مجتمع اقتصادی کمیته امداد در خصوص عملکرد خود پاسخگو نیست!

مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی(ره) در رابطه با ابهامات ایجاد شده در خصوص عملکرد خود در فاز ۶ اندیشه پاسخگوی پیگیری‌های خبرنگار فارس نبوده است.

علت اختصاص سرانه ۵۵ درصدی برای زمین‌های فاز ۶ چیست؟

مرتضی محمدباقری، معاون شهرسازی و معماری دفتر فنی استانداری تهران نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تهران در خصوص نحوه تعیین سرانه ۵۵ درصدی برای زمین‌های فاز ۶ شهر اندیشه اظهار کرد: با توجه به اینکه اراضی موسوم به فاز ۶ اندیشه در قبل از طرح جامع و تفصیلی شهر در خارج از بافت شهر قرار داشتند، پس از الحاق به محدوده شهر، به موجب قوانین و مقررات ملاک عمل از جمله تبصره ۴ – قانون تعیین وضعیت املاک واقع در طرح‌های دولتی و شهرداری‌ها کلیه اراضی که به محدوده شهر وارد می‌شوند در مواردی که تهیه زمین عوض در داخل محدوده‌های مجاز برای قطعه‌بندی و تفکیک و ساختمان‌سازی میسر نباشد و احتیاج به توسعه‌ محدوده مزبور طبق طرح‌های مصوب توسعه شهری مورد تأیید مراجع قانونی قرار بگیرد.

محمدباقری افزود: مراجع مزبور می‌توانند در مقابل موافقت با تقاضای صاحبان‌ اراضی برای استفاده از مزایای ورود به محدوده توسعه و عمران شهر، علاوه بر انجام تعهدات مربوط به عمران و آماده‌سازی زمین و واگذاری سطوح‌ لازم برای تأسیسات و تجهیزات و خدمات عمومی، حداکثر تا ۲۰% از اراضی آن‌ها را برای تأمین عوض اراضی واقع در طرح‌های موضوع این قانون و همچنین اراضی عوض طرح‌های نوسازی و بهسازی شهری، به طور رایگان دریافت کنند.

وی ادامه داد: لذا با توجه به اینکه سالیان سال به دلیل اختلاف نظر بین شرکت عمران شهر جدید اندیشه و کمیته امداد برای تعیین وضعیت سرانه‌های شهر و خدمات، اختلاف نظر وجود داشت و مالکین نزدیک به سی سال بلاتکلیف مانده بودند، استانداری تهران برحسب درخواست شهرداری اندیشه نسبت به تشکیل جلسه و تنظیم صورتجلسه خصوصا بند ۶ اقدام کرد.

معاون شهرسازی و معماری دفتر فنی استانداری تهران افزود: از سوی دیگر طبق قانون ۱۰۱ اصلاحی قانون شهرداری‌ها می‌بایست معادل ۴۳/۷۵ درصد بابت تفکیک برای کلیه اراضی بالای ۵۰۰ مترمربع توسط شهرداری‌ها از مالکین دریافت می‌شد، لذا استانداری تهران در راستای کاهش هزینه‌های مترتب بر مالکین طی توافقی سه جانبه فی‌مابین شهرداری اندیشه، شرکت عمران اندیشه و کمیته امداد نسبت به اعمال حداکثر ۳۳/۷۵ درصد برای تفکیک و سرانه و خدمات و معابر در نظر گرفت.

باقری بیان کرد: بنابراین مالکین فاز شش اندیشه بجای ۶۳/۷۵ درصد سرانه‌های شهر و الحاق به محدوده شهر، معادل ۵۵ درصد پرداخت خواهند کرد، این در حالیست که در هزینه‌های زیرساخت و آماده‌سازی، کلیه هزینه‌ها برعهده شهرداری اندیشه خواهد بود و دیگر شرکت عمران شهر جدید اندیشه و کمیته امداد تداخلی در موضوع نخواهند داشت و مالکین محترم پس از تصویب موضوع در کمیسیون ماده پنج می‌توانند نسبت به درخواست پروانه ساختمانی از شهرداری اندیشه اقدام کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا