دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

غفلت از منافع شهروندان،کلید گمشده قانون باغات است

دکتر ناصر کرمی ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با  خبرنگار ساختمان آنلاین  اظهار داشت: دلیل اصلی بی اثر بودن قوانین باغات ،تعارض این قوانین با منافع شخصی صاحبان باغ ها است به هر حال حق مالکیت شخصی یک امر واقعی و قانونی است و نمی توان با شعارهای محیط زیستی این حق را نادیده گرفت.

وی تاکید کرد اگر قرار باشد در راستای سیاستهای محیط زیستی،باغات پایتخت حفظ شوند و تبدیل به مجتمع های مسکونی نشود لازم است که منافع چشمگیر و قانع کننده برای شهروندان تعریف شود .

این استاد دانشگاه در واکاوی دلیل عدم استقبال شهروندان از قوانین باغات تصریح کرد: با توجه به اینکه تاکنون این نوع پیشنهادات چشمگیر نبوده است،به همین خاطر شهروندان همیشه دنبال راه هایی رفته اند که بتوانند این قوانین را دور بزنند و آنها را اجرایی نکنند.

وی درباره راهکار ضمانت اجرایی قوانین باغات تاکید کرد: هیچ ضمانت اجرایی بالاتر از به رسمیت شناخت منافع شخصی شهروندان وجود ندارد و باید به مالکیت شخصی افراد در امر باغات احترام گذاشت.

کرمی خاطر نشان ساخت: صاحبان این باغ ها از محل فروش این اراضی و ساخت وساز در آنها یک عایدی مشخصی دریافت می کند که شهرداری می تواند معادل این عدد ،به آنها پول یا معوض بدهد،مثلا امکان ساخت وساز در سایر مناطق شهری را برای آنها فراهم کند یا دربخشی از زمین تراکم و اجازه ساخت دهد و در مابقی زمین اجازه تغییر کاربری ندهد .

وی در عین حال افزود: مورد دوم برای ممانعت از تغییر کاربری باغات،لزوم الگوبرداری از سیاستهای موفقی است که در کشورهای اروپایی اجرایی می شود .به عنوان مثال در بسیاری از این کشورها، فضاهای فرهنگی نظیر موزه،کتابخانه و …در باغات ساخته می شود و شهرداری ماهیانه مبلغ قابل توجهی بابت اجاره به صاحبان باغات پرداخت می کند.

کرمی اذعان داشت: در واقع این رقم با این اقدام که صاحب ملک در این باغ خانه بسازد و آن را اجاره بدهد کاملا برابری می کند و این سیاست هم سبب ساخت فضاهای فرهنگی و هم سبب حفظ کاربری باغ ها می شود.

وی ادامه داد: باغ ها بخشی از ریه تنفسی شهر تهران هستند و در یک جایی مثل تهران ،باغ ها بخشی از هویت شهر هستند و تهران شهری است که فضای سبزش کافی نیست و به شدت با آلودگی هوا روبه رو است و بنابراین حفظ باغات بسیار ضروری است.

این کارشناس محیط زیست خاطر نشان ساخت: البته جالب است که باغ های قدیمی تهران کارکرد اکولوژیکی بیشتری نسبت به درختان دست کاشت دارند چرا که درختان این باغ ها برگهای پهن تری دارند و در عین حال انبوه ترهستند و بنابراین در جذب دی اکسید کربن عملکرد بهتری دارند.

وی خاطر نشان ساخت: این در حالی است که درختان دست کاشت اغلب درختان سوزنی برگ هستند و چندان تاثیری در مسایل محیط زیستی ندارند. من به جرات می گویم که یک باغ هزار متری در مناطق قدیمی تهران ، شاید کارکرد اکولوژیکی بالاتری با مساحت چند برابری درحلقه های سبز تهران داشته باشد.

کرمی اظهارداشت: قوانین متنوعی که تاکنون برای حفظ باغات وضع شده اند ،حافظ منافع شهروندان نبوده است ،و مصداق بارز ناکارآمدی این قوانین، اقدام مالکان برای تغییر کاربری باغات بوده است.

وی افزود: در واقع قوانین باغات صرفا بر روی کاغذ حافظ منافع شهروندان است و در عمل اینگونه نیست و همین امر باعث شده که نفع مالکان در نقض قوانین باشد و بنابراین برای پیشگیری از این امر باید قوانینی که حافظ منافع مالکان باشد وضع شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا