دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

تجدید نظر دولت در خصوص احداث شهرهای جدید ضروری است

محمد منان رئیسی در گفتگو با ساختمان آنلاین   اظهارداشت: شهرکهای نظیر پرند و پردیس به شهرک‌های خوابگاهی تبدیل شده اند و با توجه به این تجربه ناموفق ،اگر دولت قصد دارد که مجددا در این زمینه سرمایه گذاری کند باید در احداث این شهرها به مساله زیست پذیری آنها توجه کند .

وی با یادآوری این موضوع که شهرهای اقماری نباید صرفا محل خواب ساکنان باشد تاکید کرد: شکل گیری های این شهرها باید بر محور ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی باشد و اگر دولت برنامه توسعه این شهرها را در دستور کار خود دارد باید حتما ارتقای کیفیت زندگی مردم را در نظر داشته باشد تا ساکنان این شهرها مجبور نباشند برای کار و خواب بین این شهرها و شهرهای مادر در رفت و آمد باشند.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران همچنین در واکنش به این موضوع که بسیاری از کارشناسان برای خروج از بحران مسکن تغییر الگوی مساحت مسکن و ساخت واحدهای کوچک متراژ را پیشنهاد داده اند تصریح کرد: بنده با این رویکرد و ساخت مسکن کوچک متراژ مخالف هستم و بی شک اگر ملاحظات آمایش سرزمین در بارگذاری جمعیت را مد نظر قرار دهیم و امکانات و خدمات رو بنایی و زیربنایی در پهنه های وسیع به صورت عادلانه ای توزیع شود مردم خودشان به سمت سکونت در این واحدهای مسکونی گرایش پیدا خواهند کرد.

رئیسی گفت: ما الگوی مسکن را تغییر داده ایم و مردم را مجبور به سکونت در واحدهای کوچک متراژ کرده ایم،این در حالی است که اگرشرایط اشتغال و زندگی برای مردم فراهم شود،مردم مجبور به زندگی در کلانشهرها و تحمل آسیبهای اجتماعی مترتب آن نخواهند بود.

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران:همچنین در بخش دیگری از گفت وگوی خود با ساختمان آنلاین درباره رویکرد شورای ششم در حوزه بافتهای فرسوده نیز توضیح داد: ارایه تراکم تشویقی به محلات بافتهای فرسوده سبب افزایش جمعیت می شود که این امر تشدیدمعضلات و آسیبهای اجتماعی در این مناطق همراه خواهد بود.

وی اظهارداشت: در حال حاضر جمعیت تهران به لحاظ تراکم به ترتیب،دو برابر شهر لندن و پنج بر ابر استانبول است و بنابراین نباید تسریع در روند احیای بافتهای فرسوده به قیمت متراکم کردن شهر تهران باشد و من با رویکرد اعضای شورای شهر در این زمینه موافق نیستم.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا