دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

سوانح ساختمانی امنیت روانی جامعه را تهدید می‌کنند

غلامرضا خوش گفتار منفرد ضمن بیان مطلب فوق در گفتگو با ساختمان آنلاین  اظهار داشت: هر اتفاقی که در صحنه ساختمان سازی کشور روی می دهد قبل از اینکه ما قضاوتی درباره آن انجام دهیم باید به ابعاد فنی و اجرایی آن توجه داشته باشیم بنابراین هر قضاوتی بدون در نظرگرفتن ابعاد همه جانبه حوادث ساختمانی نظیر متروپل ممکن است قضاوت عادلانه ای نباشد .

وی تاکید کرد: اما اینکه ما ساختمانهایی می سازیم که از قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به طور کامل بهره مند نیستند موضوعی غیر قابل انکاری است  که باید به آن توجه کرد.

خوش گفتار خاطرنشان ساخت: در ربع قرن اخیر که سازمانهای نظام مهندسی ساختمان تشکیل شده اند به عینه می توانیم شاهد ارتقای کیفیت ساختمانها باشیم و بی شک اگر تمام فرازهای قانون قانون نظام مهندسی ساختمان پیاده می شد قطعا شاهد سوانح مهلک ساختمانی نبودیم.

این عضو هیات مدیره نظام مهندسی تهران  بروز حوادث ساختمانی نظیر متروپل را سبب سلب امنیت روانی شهروندان دانست و تصریح کرد: بنابراین ما امیدوار هستیم که نهادهای متولی صدور پروانه ساختمان و حاکمیتهای شهری در تعامل با سازمان نظام مهندسی ساختمان اجازه دهند که خدمات مهندسی در همه مواردی که قانون مقرر کرده است یعنی طراحی ، نظارت ، اجرا و نگهداری ، تعمیر ساختمان و بازرسی به موقع در ساختمانها اجرایی شود.

خوش گفتار تاکید کرد: نظام مهندسی تاکنون توفیق زیادی در زمینه اجرای خدمات مهندسی نداشته است و علت اصلی این است که در قانون این سازمان به عنوان مجری قانون مشخص نشده و صرفا متولی قانون است و اجرای قانون به عهده حاکمیت های شهری است که در این زمینه تاکنون تعامل کمتری با سازمانهای نظام مهندسی داشته اند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین در بخش دیگری از اظهارات خود به طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای عنوان شده در حال حاضر دوازده میلیون واحد مسکونی کسری داریم و با توجه به این نامعادله بین عرضه و تقاضای مسکن جای این سوال است که آیا تولید چهار میلیون واحد مسکونی در قالب طرح نهضت ملی مسکن قادر خواهد بود که نیاز به تولید مسکن را به یک موازنه برساند یا خیر؟

وی بر لزوم توجه به گروه های هدف طرح نهضت ملی مسکن اشاره کرد و گفت: ما باید ببینیم که مسکن را برای چه گروه هایی می سازیم و قبل از تولید به بهره برداران آن توجه کنیم.

این کارشناس مسکن با ذکر مثالی تاکید کرد: به عنوان مثال اگر در طرح نهضت ملی مسکن در ایوانکی خانه سازی می کنیم قطعا این واحدها برای کسانی که در منطقه یک تهران شاغل هستند کارآمد نخواهند بود چرا که در طول روز بخش عمده ای از زمان مفید این افراد صرف تردد خواهد شد.

خوش گفتار با تاکید بر اینکه مسکن به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده است اظهار داشت: بیشتر کسانی که در مسکن مهر یا هم اکنون در طرح نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده اند مسکن را به شکل یک کالای سرمایه ای می نگرند این در حالی است که مسکن باید کالای مصرفی باشد.

وی گفت: برای جلوگیری از این اتفاق ما باید به نیاز بهره برداران ساختمان توجه کنیم و ابعاد اقتصادی واجتماعی خانوارها و گروه های هدف این طرح را به دقت مورد بررسی قرار دهیم تا واحدهای مسکونی ساخته شده به جای اینکه به کالایی سرمایه ای تبدیل شوند به کالایی مصرفی مبدل شوند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران همچنین زمان خانه دار شدن برای گروه های متوسط جامعه را شصت سال ارزیابی کرد و تصریح کرد: اگر شهروندی معادل ده میلیون تومان در آمد داشته باشد و 25 درصد از درآمدش را صرف هزینه های مسکن کند بیش از 60 سال طول خواهد کشید که بتواند یک واحد مسکونی در حد متوسط تهیه و استفاده کند.

وی گفت: بنابراین با توجه به این مساله لازم است که در طرح نهضت ملی مسکن به ابعاد همه جانبه خانوار دقت کنیم تا واحدهای مسکونی ساخته شوند که قابلیت سکونت و بهره برداری داشته باشند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا