بورس و بازارمجله خبری

سرنوشت مسکن بعد از احیای برجام چه می‌شود؟

به گزارش ساختمان آنلاین:   اولین تاثیر بازگرداندن معافیت تحریمی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران را امروز در بازار ارز دیدیم و آنطور که از این بازار گزارش شد روند نزولی به خود گرفت و آنطور که فعالان بازار ارز وعده می دادند اگر برجام احیا شود قیمت ها روند نزولی خود را ادامه خواهند داد.

حال برخی از فعالان بازار مسکن نیز معتقد هستند که قیمت مسکن نیز در صورتی می تواند متاثر از افت نرخ ارز و سایر بازارهای موازی به ثبات برسد که قیمت نهاده های تولید مسکن نیز رشد جهشی نداشته باشند.

برخی کارشناسان اقتصاد مسکن نیز می گویند اگر می خواهیم قیمت مسکن جهشی رشد نداشته باشد و افزایش معقول در حد تورم پیدا کند باید عرضه مسکن از تقاضا پیشی بگیرد.

تاثیر احیای برجام بر بازار مسکن

در خصوص تاثیر احیای برجام بر بازار مسکن مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه مشاوران املاک معتقد است که مشت نمونه خروار است و وقتی دو تحریم برداشته می شود بقیه تحریم ها هم برداشته خواهد شد و این یعنی اقتدار نظام.

او در پاسخ به این پرسش که خبرها از بازار ارز امروز بر این محور بود که بازگرداندن معافیت تحریمی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایراننرخ ارز را کاهش داد. آیا این وضعیت می تواند در بازار مسکن نیز رخ دهد و قیمت ها کاهشی شود؟ ادامه داد: وقتی نرخ ارز با بازگرداندن معافیت تحریمی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران روند نزولی به خود می گیرد شک نکنید با شکستن تحریم ها که نشان از اقتدار نظام است می توان گفت نرخ ارز و سایر کالاهایی که متاثر از نرخ ارز رشد می کردند کاهش خواهند یافت.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک با اشاره به اینکه آمریکا نیز متوجه شده است که چاره ای جز برداشتن تحریم ها ندارد و قطعا برداشتن تحریم ها می تواند بر بازار ارز و بازارهای موازی و بازار مسکن تاثیرگذار باشد تاکید کرد: با برداشته شدن تحریم ها آینده کشور روشن تر می شود. بنده به اظهارات و وعده های رئیسی ایمان دارم و وقتی وعده داده است که در چهار سال، چهار میلیون مسکن احداث خواهد کرد قطعا این اقدام به سرانجام خواهد رسید.

خسروی با ذکر خاطره ای که می تواند باعث شود به اظهارات رئیسی ایمان بیاوریم گفت: بنده سالهاست رئیسی را می شناسم و پشت سر او نماز خوانده ام. اینکه به وعده های او ایمان دارم برای این است که او بخش مسکن را به خوبی می شناسد و همان زمان هم که بنده را می دید از وضعیت کد رهگیری سوال می کرد که به کجا رسید؟ چون می دانست کد رهگیری چه نقش مهمی دارد.

وی با بیان اینکه معتقد هستم آینده کشور آینده خوبی خواهد بود ادامه داد: اگر بانک مرکزی و مرکز آمار بازار مسکن را مدام با دادن آمارهای نادرست دچار تنش نکنند، بازار مسکن خود را پیدا خواهد کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا با احیای برجام می توانیم شاهد کاهش قیمت مسکن باشیم؟ گفت: با احیای برجام ابتدا باید منتظر ثبات قیمت و سپس کاهش قیمت باید باشیم.

خسروی در پاسخ به این پرسش که برخی از اعضای هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر نسبت به اظهارات شما که گفته بودید برخی در زمان قطعنامه ۵۹۸ سکته کردند اعلام می کنند که هیچ مالکی از بابت قطعنامه ۵۸۹ سکته نکرد اظهار داشت: در بهشت زهرا قطعه ای به نام قطعه ۵۹۸ وجود دارد اما اینکه این افراد مالک و دارنده مسکن بودند نه اینطور نیست. بلکه این افراد در بازار ارز و طلا سرمایه گذاری کرده بودند و از بابت ریزش قیمت ها دچار سکته قلبی شدند.

متقاضیان مسکن همچنان منتظر احیای برجام

رئیس اتحادیه مشاوران املاک در پاسخ به این پرسش که آمار معاملات مسکن افزایش یافته است آیا دلیل خاصی وجود دارد؟ گفت: معمولا در شش ماهه دوم سال بازار مسکن با ورود متقاضیان مصرفی به تحرک می رسد که امسال نیز این اتفاق افتاده است. اما برخی املاکی ها معتقد بودند که باید بیش تر از این مقدار متقاضیان مسکن وارد بازار می شدند اما قیمت ها همچنان بالا است و قدرت خرید پایین است.

وی افزود: به هر حال هنوز بخش قابل توجهی از متقاضیان مسکن در انتظار احیای برجام هستند تا نسبت به خرید مسکن تصمیم بگیرند.

بازار

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا