مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

جولان سازندگان متخلف مسکن بیخ گوش پایتخت

درحالی امضای قرارداد پیش فروش ساختمان در بنگاه‌های مشاور املاک قانونی نیست، برخی سازندگان مسکن با همین روش کلاه بزرگی را بر سر خریداران می‌گذارند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از تسنیم، قوه قضاییه بارها اعلام کرده وقتی سازنده مسکن زیر بار قرارداد پیش فروش در دفترخانه نمی‌رود حتما یک جای کار ایراد دارد و خریداران باید مراقب سوءاستفاده‌های احتمالی سازندگان از سرمایه مشتری‌ها باشند.

با وجود این هشدارها، اما برخی سازندگان مسکن پایتخت با همراهی برخی مشاوران املاک و سوء‌استفاده از عدم آگاهی مردم اقدام به پیش‌فروش واحدهای مسکونی با شرایط یکطرفه به نفع سازنده می‌کنند. در زمان حاضر برخی شهرهای اطراف تهران ویژه شهریار و شهرک‌های این منطقه به محلی برای جولان سازندگان متخلف تبدیل شده است.

سازندگانی که زیر سایه عدم اطلاع مشتری از حقوق قانونی خود اقدام به پیش فروش واحدهای «روی خاک» می‌کنند که نه مشخصات ملک در قرارداد پیش‌فروش قید شده و نه زمان تحویل مشخص است.

بر اساس اعلام دستگاه قضایی پیش فروش آپارتمان به شکل تنظیم اسناد عادی و قولنامه‌ای تخلف محسوب می شود. رهبر معظم انقلاب اوایل تیرماه امسال در دیدار با رئیس، مسئولان و جمعی از قضات و کارکنان دستگاه قضا در نکته‌ای مهم، معاملات غیررسمی اموال غیرمنقول را از منشأهای بزرگ فساد خواندند و تأکید کردند: « باید از این‌گونه معاملات سلب اعتبار شود و اگر هم از دیدگاه شورای نگهبان به مصوبه مجلس ایرادی هست، مصلحت قطعی کشور و نظام، تصویب نهایی این قانون است.»

به گزارش تسنیم، همانگونه که اشاره شد در برخی شهرک‌های شهریار سازندگان با همدستی برخی مشاوران املاک اقدام به امضای قراردادهای یکطرفه می‌کنند که در نهایت زیان هنگفتی را به خریداران که اکثراً جزو قشر مستاجران هستند،‌ تحمیل می‌کند.

یکی از مستاجرانی که فریب وعده‌های سازنده را خورده در این رابطه به تسنیم می‌گوید: حدود 2 سال قبل اقدام به پیش‌خرید یک دستگاه آپارتمان کردم که در آن زمان به اصطلاح روی خاک بود.

وی با بیان این‌که موعد قرارداد اجاره واحد مسکونی به پایان رسیده است، ادامه داد: متاسفانه سازنده آپارتمان پیش‌خرید شده طبق تاریخ مندرج در قرارداد واحد را تحویل نداده و بعد از  اینکه متوجه پایان قرارداد اجاره‌ام شده وعده تحویل آپارتمانم را البته بدون نصب انشعابات قانونی داده است.

وی افزود:‌ مشخص نیست هنگام تحویل خانه در فصل سرد سال (اواخر پاییز امسال) بدون نصب کنتور گاز چگونه امکان سکونت در این خانه فراهم است. این درحالی است که تا 98 درصد  پول آپارتمان را هم پرداخت کرده‌ و به تمام تعهدات مالی حتی بیشتر از مفاد قرارداد عمل کرده‌اند.

یکی دیگر از اهالی این منطقه به خبرنگار تسنیم گفت: در سال 1400 اقدام به پیش خرید یک واحد مسکونی در شهرک شاهد کردم اما بعد از مدتی متوجه شدم که اصلاً خانه‌ای در کار نیست و سازنده از ساخت خانه منصرف شده است و پول من را هم یکسال بعد به صورت تدریجی عودت داد تا جایی که دیگر با آن سرمایه امکان خرید مجدد خانه در این شهرک را نداشتم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا