مجله خبریراه و شهرسازیصنایع ساختمانی

دستورالعمل نحوه ورود مجریان در ساخت و ساز ابلاغ خواهد شد

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان و رییس شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان گفت: به‌زودی دستورالعملی در خصوص نحوه ورود مجریان به بحث ساخت و ساز کشور به منظور ساماندهی این حوزه ابلاغ خواهد شد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از وزارت راه و شهرسازی، داوود دانشگر، یکشنبه در بیست و یکمین اجلاس سراسری انبوه سازان مسکن و ساختمان ایران در شیراز گفت: بحث ساماندهی ساخت و سازها در کشور از سوی معاونت مسکن این وزارتخانه با جدیت در دست پیگیری است، بر همین اساس و به‌زودی دستورالعملی در خصوص نحوه ورود مجریان در بحث ساخت و ساز کشور ابلاغ خواهد شد.

وی ادامه داد: پایش و کنترل مستمر در این زمینه باید توسط دستگاه های نظارتی از جمله راه و شهرسازی و استانداری انجام و نتایج آن اعلام شود تا مالکان بر اساس آن مجریان خود را انتخاب کنند.

دانشگر ضمن تأکید بر لزوم ساماندهی سازندگان اظهار کرد: چون دولت بر اساس قوانین بالا دستی مکلف کرده تمام ساخت و سازهای کشور از مجرای سازنده و مجری ذی‌صلاح عبور کند، پذیرفتنی نیست که افرادی به‌عنوان مجری خارج از روال مشخص فعالیت های ساخت و ساز را انجام دهند و هم وجهه مهندسی را زیر سؤال ببرند و هم حقوق شهروندی را دچار مشکل کنند.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان با بیان اینکه بازنگری جدی در دستورالعمل سازندگان خواهیم داشت گفت: در بحث توسعه صدور خدمات مهندسی تنها قشری که توانسته اند تا حدودی به ما کمک کنند انبوه سازان هستند.

دانشگر افزود: تغییرات اساسی باید در ساختار حرفه نظام مهندسی ایجاد شود و با جدیت پیگیر هستیم که این تغییرات از ساختار ورود به حرفه مهندسی تا بحث مربوط به فرایند ساخت و ساز و مجوزهایی که ارائه می شود را شامل خواهد شد.

مدیرکل دفتر توسعه مهندسی ساختمان ادامه داد: در همین ارتباط ۱۴ دستور کار قابل ویرایش داریم که در دستور کار قرار گرفته که بخشی انجام شده و بخشی در دست انجام است و این کمک خواهد کرد که صنعت ساختمان پویا تر شود.

وی گفت: در بحث فرایندهای ساخت و ساز در بخش هایی با مشکلاتی مواجه هستیم از جمله بحث فرایند ارجاع که تحت عنوان یک سامانه هوشمند و ملی پیگیری کرده ایم که قسمت عمده آن انجام شده و از این پس استان ها دخل و تصرفی در ارجاع امور مهندسی و شرکت ها نخواهند داشت و به شکل مرکزی پایش ها انجام خواهد شد.

رئیس شورای انتظامی نظام مهندسی ساختمان افزود: انبوه ساز به‌عنوان یک ساختار توانمند از لحاظ مالی باید بتواند طرح خود را خودش انتخاب کند، بر اساس سلیقه و توان خود طراحی و بر اساس سرمایه خودش نیز اجرا کند.

دانشگر ادامه داد: بسیاری از طرح های ماندگاری که در سایر کشورها دیده می شود ناشی از همین اختیار طرح و ساخت برای شرکت های توانمند است که در کشور ما مغفول مانده که برای اصلاح این رویه به‌زودی مواردی جمع بندی و ابلاغ خواهد شد که به انبوه سازان کمک بسیاری خواهد کرد.

وی گفت: طی سال های اخیر ساختمان هایی که به‌عنوان شاهکار بتوان معرفی کرد را در کشور نداشته ایم و امیدواریم با اصلاح این روند شاهد خلق چنین بناهایی و همچنین رونق ساخت و ساز باشیم.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا