راه و شهرسازیمجله خبری

رشد منفی ساخت و ساز در پاییز ۱۴۰۰

به گزارش ساختمان آنلاین: بر اساس اعلام بانک مرکزی در ۳ ماهه سوم سال گذشته (پاییز ۱۴۰۰) تنها ۱۳۰۰ فقره پروانه ساختمانی در شهر تهران صادر شده بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن (پاییز ۱۳۹۹) که این شاخص (تعداد پروانه‌های ساختمانی صادره) ۱۷۰۰ فقره بوده است، کاهش ۲۳.۶ درصدی را نشان می‌دهد.

تعداد پروانه‌های ساختمانی صادر شده در پاییز پارسال نسبت به تعداد پروانه‌های صادره در تابستان و بهار ۱۴۰۰ نیز کمتر بوده و ساخت و ساز در کشور در پاییز ۱۴۰۰ روند نزولی داشته است.

برآورد می‌شود سطح زیربنای طبقات حاصل از این تعداد پروانه ساخت ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار متر مربع باشد که ۳۳.۸ درصد کمتر از ۳ ماهه سوم ۱۳۹۹ است.

در پاییز ۱۴۰۰ در شهرهای بزرگ ۶۳۰۰ و سایر مناطق شهری ۱۷ هزار و ۳۰۰ فقره پروانه ساختمانی صادر شده که نسبت به پاییز ۱۳۹۹ به ترتیب ۳۷.۹ و ۲۷.۱ درصد کاهش صدور پروانه ساختمانی رخ داده است.

در کل مناطق شهری در ۳ ماهه سوم سال گذشته ۲۴ هزار و ۸۰۰ فقره پروانه ساخت صادر شده بود ۳۰ درصد نسبت به پاییز ۱۳۹۹ کاهش داشته است.

برآورد سطح زیربنای تعداد طبقاتی که قرار است از این ۲۴ هزار و ۸۰۰ پروانه ساختمانی که در پاییز گذشته صادر شده بود، ۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع است که رشد منفی ۲۲.۳ درصدی نسبت به پاییز ۱۳۹۹ داشته است.

در ۹ ماهه ۱۴۰۰ معادل ۴ هزار و ۵۰۰ فقره پروانه ساختمانی در تهران و ۸۷ هزار و ۲۰۰ فقره در کل کشور صادر شده است.

سطح زیربنای طبقات ساخته شده در پروانه‌های ساختمانی ۹ ماهه ۱۴۰۰ در تهران ۷ میلیون متر مربع و در کل کشور ۵۹ میلیون و ۸۰۰ هزار متر مربع برآورد می‌شود.

گفتنی است بیشترین میزان رشد ساخت و ساز در ۵ سال اخیر به سال ۱۳۹۷ با صدور ۱۰ هزار و ۹۰۰ فقره پروانه ساختمانی در تهران و ۱۴۳ هزار و ۳۰۰ فقره در کل مناطق شهری کشور برمی گردد.

همچنین در این سال (۱۳۹۷) معادل ۱۴ میلیون و ۳۰۰ هزار متر مربع سطح زیربنای طبقات ساخته شده در تهران و ۷۹ میلیون و ۴۰۰ هزار متر مربع در همه مناطق شهری بوده که بیشترین میزان ساخت و ساز در ۵ سال اخیر است.

با این حال بیشترین میزان رشد بهای خدمات ساختمانی به پاییز ۱۴۰۰ با رشد ۵۹.۴ درصدی تعلق دارد؛ ولی میزان رشد شاخص تولید مصالح ساختمانی ۳ ماهه سوم سال گذشته (پاییز ۱۴۰۰) معادل ۴۰.۷ درصد بوده است؛ بیشترین میزان افزایش مصالح ساختمانی به سه ماهه دوم سال گذشته (تابستان ۱۴۰۰) اختصاص دارد که ۷۰.۱ درصد رشد داشته است.

افت شدید صدور تعداد پروانه ساخت علی رغم آغاز نهضت ملی مسکن

روند کاهش شدید صدور پروانه ساختمانی در پاییز ۱۴۰۰ در حالی است که دولت سیزدهم با شعار ساخت ۴ میلیون مسکن در ۴ سال کار خود را از تابستان سال گذشته آغاز کرد.

گفتنی است در روزهای اخیر محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری نسبت به کندی صدور پروانه ساخت انتقاد کرده و گفته بود برخی شهرداری تا ۱۷ ماه دیرتر از زمان درخواست، نسبت به صدور پروانه‌های ساختمانی اقدام می‌کنند.

علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز در ۱۶ بهمن اسمال پس از گلایه رهبر معظم انقلاب در ۱۴ بهمن در دیدار با فعالان اقتصادی نسبت به وضعیت مسکن، دستور صدور قرارگاه مسکن در تهران با ۶ محور را صادر کرد که یکی از آنها کاهش زمان صدور پروانه ساختمانی است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا