مجله خبریبورس و بازارصنایع ساختمانی

هزینه واقعی ساخت و ساز مسکن در کشور اعلام شد

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان گفت: تعرفه های اعلامی هزینه ساختمان نصف هزینه های واقعی است و قیمت واقعی ساخت متری ۱۰ تا ۲۱ میلیون تومان است.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، حمزه شکیب در پاسخ به سوالی در خصوص هزینه ساخت مسکن و افزایش ۶۰ درصدی تعرفه های ساخت و ساز گفت: هزینه ساخت وساز طبق مبحث دوم مقررات ملی ساختمان که در سال ۸۴ طراحی شده و برمبنای فرمول تعرفه های ساختمانی مشخص می شود.

به گفته رئیس سازمان  نظام مهندسی ساختمان کشور، هزینه ساخت برای سال ۱۴۰۲ برای واحدهای یک تا دو طبقه متری ۵ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان و برای واحدهای بالای ۱۶ طبقه متری ۱۰ میلیون تومان شده است و اين به هیچ عنوان معقول نیست.

او می‌گوید: درصدی از هزینه ساخت طبق جدول تعیین شده  به مهندسان پرداخت می شود که اکنون طبق این تعرفه ها ۲ تا ۲.۵ درصد گرفته می شود که با توجه به مسئولیتی که در حوزه ساخت دارند، بسیار کم است‌.

شکیب گفت  قیمت واقعی ساخت کمتر از ۱۰ میلیون تومان نیست و برای ساختمان های بالای ۱۶ طبقه بین ۲۰ تا ۲۱ میلیون تومان است.

او گفت: شاخص هزینه های ساخت براساس سال ۸۴ است و بعد از ۲۵ سال مبانی تعیین تعرفه  تغییر می کند و براساس شرح خدمات و میزان ساعات حضور تعرفه ها تعیین می شود و این پیشنهاد به وزیر راه وشهرسازی داده شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا