بورس و بازارمجلس و ارگان هامجله خبری

ساخت و ساز صنعتی باید در اولویت باشد

به گزارش ساختمان آنلاین: بحث ساخت و ساز مسکن که راهکار درست برای عرضه بیشتر و کاهش قیمت ها و خانه دار کردن مردم است موضوع مهمی است که متاسفانه همچنان خبر‌های خوبی از آن به جامعه نمی رسد. خبر‌های بخش مسکن دلالت بر گرانی و عدم خانه دار شدن با قیمت های چند ده میلیونی است که با قدرت خرید مردم کمترین تطابقی ندارد.

ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال وعده دولت به مردم است. این وعده چگونه می تواند به سرعت محقق شود موضوع گفتگو با رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران است که در ادامه آمده است.

ساخت یک میلیون مسکن، نیاز ضروری کشور است

مصطفی قلی خسروی؛ رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران به این موضوع پرداخت که دولت باید ساخت مسکن را با ساخت و ساز صنعتی آغاز کند تا به وعده خود عمل کرده باشد، وی در این باره گفت: مساله ساخت و ساز مسکن که در ایران به دلیل انباشت بالای تقاضا در بازار و گرانی مسکن به یک موضوع بحرانی تبدیل شده قطعا با تنظیم بازار و عرضه مسکن حل می‌شود به شرط اینکه مسوولین از حرف زدن فاصله بگیرند و بیشتر عمل کنند.

وی در ادامه افزود: قطعا تنظیم بازار فعل بسیار خوبی است، همانطور که ساخت یک میلیون مسکن در سال بسیار مطلوب و نیاز ضروری کشور است، همانطور که دادن زمین رایگان به خانواده هایی که سه فرزند به بالا دارند یا ساخت مسکن برای اجاره داری حرفه ای، همه این موضوعات نیاز‌های مردم در بخش مسکن به شمار می روند البته به شرط تحقق و عملیاتی شدن آن.

قلی خسروی در این باره افزود: متاسفانه آنچه به عنوان فعالیت ها و افعال خوبی که دولتمردان در بخش مسکن می توانند صورت دهند عملیاتی نشده بلکه در حد حرف زدن است. با اینکه برای مسکن ملی کار‌هایی صورت گرفته است، اما روند فعالیت ها آنقدر سریع و رو به جلو نیست که امیدوار به تحولی در بخش مسکن بخصوص به نفع اقشار ضعیف جامعه و کاهش قیمت بود.

در شرایط فعلی صنعتی سازی مسکن یک اولویت مهم است

وی در خصوص اهمیت ساخت و ساز صنعتی برای تامین نیاز مسکن ارزان برای دهک های مختلف جامعه گفت: سازندگان مسکن در کشور چین طی روز‌های گذشته یک ساختمان دوازده طبقه را در ۲۴ ساعت ساختند و به خریداران تحویل دادند. در وضعیتی که کشور با انباشت مطالبات بالای مسکن به عنوان یک کالای بسیار ضروری مواجه است واردات تکنولوژی از چین یا سایر کشور‌ها برای صنعتی سازی یک اولویت مهم به شمار می‌رود، چرا که صنعتی سازی منجر به ساخت هر چه سریع تر مسکن می شود. این موضوع در دنیای جدید در سالی که رهبر معظم انقلاب بر اهمیت فعالیت های دانش بنیان تاکید دارند مقوله مهمی است که باید در دستور کار دولتمردان قرار بگیرد.

قلی خسروی در این باره خاطر نشان کرد: متاسفانه در موضوع ساخت و ساز مسکن و پاسخ دهی به نیاز‌های واجب مردم در تامین مسکن از دنیا عقب مانده ایم. دولت آقای رئیسی در سالی که به عنوان تولید دانش بنیان و کارآفرین نامگذاری شده باید به این موضوع توجه داشته باشد که ساخت و ساز صنعتی مسکن برای اقشار ضعیف و دهک های کم درآمد جامعه بسیار به صرفه است، یعنی با به کارگیری این شیوه برای ساخت مسکن می توان اقشاری که توانایی مالی و قدرت خرید کافی برای خانه دار شدن را ندارند صاحب خانه کرد.

وی دراین باره تصریح کرد: صنعتی سازی سرعت کار را بالا می برد و افت پول را پایین می آورد، در نتیجه به این دلیل که سازنده هر چه زودتر به پول خود می رسد قیمت ساخت و ساز صنعتی به نسبت سنتی به مراتب کاهش می‌ یابد، لذا امکان خانه دار کردن بیشتر مردم وجود دارد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک استان تهران خاطر نشان کرد: اگر دولت امسال موفق به ساخت یک میلیون واحد مسکونی شود قطعا اولین گام را برای خانه دار کردن مردم و باز کردن راه ساخت و ساز مسکن برداشته است. لازم به ذکر است وزارت دفاع اعلام کرده ظرف پانزده روز ساختمان پانزده طبقه می سازم. اگر این موضوع صحت داشته باشد یعنی وزارت دفاع تکنولوژی ساخت و ساز مسکن صنعتی را وارد یا به هر حال در داخل ساخته شده باشد و از این تکنولوژی استفاده شود به طوری که در شش ماه اول سال ۱۴۰۱ یک میلیون واحد مسکونی ساخته شود قطعا دولت شاهکار کرده است.

املاک مازاد دولت و بانک ها باید به بازار عرضه شود

مصطفی قلی خسروی در انتهای بحث خاطر نشان کرد: اگر دولت و وزارت صنایع موفق به انجام این کار شوند قطعا شاهد کاهش شدید قیمت مسکن خواهیم بود. مردم انتظار دارند رئیس جمهور به وعده خود جامه عمل بپوشاند ضمن اینکه در موضوع مسکن آقای رئیسی از عمل جراحی سخن گفتند که با فروش مسکن مازاد انجام می شود. مسکن مازادی که در اختیار بانک ها و ارگان های دولتی است اگر به بازار عرضه شود افت قیمت و خانه دار شدن مردم را تضمین می کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا