دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

پیشنهاد ساخت مسکن ریز متراژ در طرح نهضت ملی /دولت به پیشنهادات بخش خصوصی کم محلی می‌کند

به گزارش ساختمان آنلاین: حسن محتشم در جریان نشست هم‌اندیشی فعالان صنعت ساختمان و مسئولان شهرداری تهران با بیان مطلب فوق گفت: ساخت و ساز در کشور سالهاست با مشکل مواجه شده است و دولتها همچنان با وعده و وعید مدعی اند که برای حوزه مسکن برنامه دارند اما موضوع مهمی که در حوزه مسکن مغفول مانده ،ساخت مسکن برای گروه های پایین درآمدی است.

وی با اشاره به اینکه دولت موظف است برای اقشار محروم و کم درآمد جامعه مسکن تولید کند تصریح کرد : دولت وعده داده که سالیانه یک میلیون واحد مسکونی تولید خواهد کرد این در حالی است که الزامات و بسترهای اجرایی کردن این برنامه فراهم نشده است.

این فعال حوزه ساختمانی با طرح این سوال که قیمت ،کیفیت و نیز طول ساخت واحدهای طرح نهضت ملی کماکان در ابهام است اظهار داشت:

صرف نظر از ناچیز بودن تسهیلات در نظر گرفته شده برای سازندگان و پیمانکاران در طرح نهضت ملی مسکن ،گروه های هدف این طرح به دلیل ناتوانی مالی قادر در تامین سهم آورده خود دچار مشکل خواهند شد.

وی گفت: دولت می گوید متقاضیان باید هشت قسط 40 میلیون تومانی در فاصله پنج الی شش ماه پرداخت کنند و ممکن است عده ای با مصایب بسیاری موفق شوند که اقساط اول و دوم را پرداخت کنند اما قطعا در پرداختهای بعدی دچار مشکل خواهند شد و طبیعتا چنین افرادی از رده متقاضیان مسکن خارج و امتیاز خود را خواهند فروخت و در صف افراد بی مسکن قرار می گیرند .

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران با اشاره به اینکه مشکل اصلی این است که دولت در طرح نهضت ملی مسکن آدرس غلط به متقاضیان داده است اظهارداشت : دولت وعده می دهد که در طرح نهضت ملی مسکن قصد ساخت و ساز دارد این در حالی است که دولت اساسا متولی خوبی در این زمینه نیست و از زمان اجرای طرح مسکن مهرکه قرار بود از سال 86 سالی یک میلیون واحدمسکونی ساخته شود تا امروزکه 15 سال از این موضوع می گذرد حدودا دو میلیون واحدمسکونی ساخته شده که به صورت میانگین سالی 135 هزار واحد مسکونی تولید شده است .

وی ادامه داد : در طرح اقدام ملی مسکن ،دولت سه سال پیش اعلام کرد قرار است دویست هزار واحد مسکن روستایی و دویست هزار واحد مسکونی شهری ساخته شود،الان با گذشته سه سال ،این پروژه حتی ده درصد پیشرفت فیزیکی نداشته است.

محتشم افزود: در ادامه این سیاستها حالا دولت وعده داده که قصد دارد سالی یک میلیون واحد مسکونی بسازد. پیشنهاد ما به عنوان بخش خصوصی که هم می خواهیم وارد گود ساخت و ساز شویم و هم در عین حال کار اقتصادی انجام دهیم این است که از الگوهای کشورهای پیشرفته بهره بگیریم و ساختمانهایی را با حداقل مشاعات و متراژ کم و با همکاری دولت و شهرداری ها بسازیم و پس از ساخت یا این واحدها اجاره داده شود یا اینکه بخشی از آنها به صورت اقساطی به مردم واگذار شود.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان با یادآوری این موضوع که اجرای سیاست مذکور هم می تواند کمک بزرگی به بازار مسکن کند و هم در عین حال سبب رفع مشکلات حاشیه نشینی شود اذعان داشت: در حال حاضر حدود 16 میلیون نفر بد مسکن و عملا بی مسکن در کشور وجود دارد .اما دولت به پشنهادات بخش خصوصی که می تواند سبب رفع مشکلات حوزه مسکن شود توجهی ندارد .

وی بی اعتنایی دولت به پیشنهادات بخش خصوصی در حوزه مسکن را عاملی دانست که به گفته وی سبب خواهد شد دولت وعده های خود را در حوزه مسکن محقق نکند.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان استان تهران همچنین به خانه های خالی نیز اشاره کرد و گفت: هرچند که صدها واحد مسکونی خانه خالی از سکنه وجود دارد اما به دلیل ناتوانی مالی گروه های پایین درآمدی،آنها به هیچ وجه قادر نخواهند بود که این واحد ها را خریداری کنند و بنابراین نباید تصور شود که میزان خانه هایی خالی لزوما به معنای آن است که عرضه در این بخش زیاد است چرا که عرضه مسکن باید متناسب با نیاز خریداران باشد در حالی که گروه های هدف و متقاضیان این واحدها ،دهک های بالای درآمدی هستند.

محتشم در ادامه همچنین به اظهارات شهردار تهران درباره زمان انتظار خانه دار شدن نیز اشاره کرد و تصریح کرد: شهردار تهران اعلام کرده که دوره انتظار خانه دار شدن مردم 63 سال است .حال شهرداری تهران برنامه دارد که در تهران 180 هزار واحد از یک میلیون واحد مسکونی طرح نهضت ملی مسکن را بسازد و اینکه تا چه حدی شهرداری در این زمینه موفق شود جای سوال است.

عضو هیات مدیره انجمن انبوه سازان تاکید کرد: بخش خصوصی آمادگی دارد تا با دولت و شهرداری برای تولید مسکن که همزمان سبب اشتغالزایی،رونق اقتصادی و خانه دار شدن مردم می شود همکاری کند.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا