مجله خبریراه و شهرسازیصنایع ساختمانی

ساخت مسکن در ایران فقط در 4 ماه

طبق گفته یک استاد دانشگاه اخیرا پروژه های مسکونی به روش صنعتی در کشور اجرا می شود که از زمان کلنگ زنی تا نصب پرده های خانه ۱۳۰ روز طول می کشد؛ بنابراین اگر بخش های پژوهشی و دانشگاهی در صنعت ساختمان مورد حمایت مالی قرار گیرند، این ظرفیت برای طرح نهضت ملی مسکن وجود دارد که واحدها ایمن تر، سریع تر و ارزان تر ساخته شود.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، محمدرضا انبیایی در در ادامه گفت: به نظر می رسد سیاست های بخش مسکن در دولت سیزدهم نسبت به گذشته جنبه علمی تری پیدا کرده و افق های روشن تری را نسبت به گذشته پیش روی جامعه دانشگاهی کشور قرار داده است. بدنه علمی و تخصصی نیز از تصمیمات مسئولان حمایت بیشتری نسبت به قبل دارد.

وی افزود: پیشرفت علمی در همه سطوح بخش مسکن شاید به یک اندازه نباشد اما به طور مثال در سازه های فولادی پیشرفت های خوبی حاصل شده است. با این حال باید بپذیریم در صنعتی سازی چند دوره از دنیا عقب هستیم که چالش اصلی ما در این زمینه منابع مالی و ضعف در ایجاد اتصال بین بدنه علمی و بدنه اجرایی کشور است.

قیمت ساخت مسکن می تواند تا ۲۰ درصد کاهش یابد

این استاد دانشگاه با بیان اینکه استفاده از تکنولوژی در حوزه صنعتی سازی نقش مهمی در کاهش تمام شده مسکن دارد گفت: به طور نمونه در بخش فولاد اگر بتوانیم مواد اولیه را با روش ارزان تری به کارخانجات برسانیم، آنها می توانند محصولات نوردی را با قیمت کمتری وارد بازار کنند و به تبع آن قیمت سازه ۲ تا ۳ درصد کاهش پیدا می کند. در سایر نهاده های ساختمانی نیز اگر به این ترتیب عمل شود قیمت تمام شده مسکن تا ۲۰ درصد پایین می آید.

به گفته انبیایی، طراحان و مهندسان کشور در حال تلاشند تا سازه های سبک تر، ایمن تر، سریع تر و ارزان تری را تولید کنند که به نتایج خوبی هم رسیده اند. نمونه های متعددی وجود دارد که از روز کلنگ زنی تا روز تحویل سازه و نصب پرده های خانه ۱۳۰ روز طول کشیده، یعنی ظرف ۴ ماه و ۱۰ روز پروژه تحویل متقاضی شده است. این اتفاق کوچکی نیست اما بخش پژوهشی و اجرایی کشور در بخش مسکن نیاز به حمایت و منابع مالی مشخص دارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در طرح نهضت ملی مسکن تعاملی بین دانشگاهیان با مسئولان ایجاد شده است گفت: بله نشست های چندجانبه ای در این راستا تشکیل شده که حوزه های طراحی، اجرا و تولید مصالح را کنار هم قرار دهیم. اینکه بگوییم یکدفعه می توانیم یک میلیون مسکن بسازیم شاید چندان منطقی نباشد اما اگر بسترهایی را ایجاد کنیم تا قیمت تمام شده را کاهش دهیم و رقابت های ناسالم را از بین ببریم، طیف گسترده تری از جامعه را در تولید مسکن فعال می کنیم و به هدف ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی دست می یابیم.

مصالح ساختمانی در بورس با نرخ پایه به سازندگان عرضه شود

این استاد حوزه عمران در حاشیه سیزدهمین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران گفت: وقتی قیمت پایه توسط تولیدکننده فولاد در بورس اعلام می شود سود مدنظر در آن لحاظ شده است. اما به اعتقاد من این فرآیند علیه طرح نهضت ملی مسکن عمل می کند؛ چرا که باعث می شود قیمت نهایی ۲۰ تا ۳۰ درصد بالاتر قیمت پایه عرضه شود. برخی افراد گفتند سازه فولادی بخش اندکی از هزینه های مسکن را به خود اختصاص می دهد اما وقتی از صحبت از فولاد می کنیم در و پنجره، کلید و پریز، کانال کولر و بسیاری دیگر از تجهیزات را شامل می شود. مخالفتی با عرضه محصولات در بورس نداریم اما انتظار داریم با نهاده های ساختمانی با قیمت پایه به دست مصرف کننده برسد.

لزوم افزایش تعامل و پژوهش در بخش مسکن

همچنین حامد ضیایی- رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه های فولادی در حاشیه این نشست گفت: راهکارهای افزایش سهم سازه های فولادی و کاهش قیمت از جمله موضوعات مهم این کنگره بود و ما معتقدیم قیمت فولاد در کشور بالاست و فولاد باید ارزان تر عرضه شود.

وی اظهار کرد: آسیب شناسی کمتر نتیجه گرفتن از این نوع رویدادها را در پنل این کنگره مطرح کردیم که با یک رویداد نمی توان به نتیجه رسید، لذا این نوع نشست ها باید تداوم داشته باشد و به طور منظم به آن پایبند باشیم.

بنابراین گزارش، سیزدهمین کنگره بین‌المللی مهندسی عمران طی روزهای ۲۵ تا ۲۷ مهرماه ۱۴۰۲ در دانشگاه علم و صنعت برگزار می شود. اولین دوره این کنگره در سال ۱۳۵۰ در دانشگاه شیراز برگزار شده و تا کنون ۱۳ دوره ملی و ۱۳ دوره بین‌المللی آن برگزار شده است. در این دوره که ۱۶ دانشگاه از سراسر کشور حضور دارند مجموعا بیش از ۷۰۰ مقاله ارایه و ۱۹ نشست تخصصی، ۴۶ کارگاه و حدود ۵۰ سخنرانی برگزار می شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا