مجله خبریبورس و بازار

حداقل هزینه ساخت مسکن در تهران چقدر است؟

دبیر کانون سراسری انبوه سازان می گوید: ساخت و ساز برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد چراکه برای ساخت هر متر مربع مسکن باید ۱۵ میلیون تومان هزینه کرده و همچنین دو میلیون تومان صرف هزینه خدماتی به دستگاه های دولتی کند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از عرشه آنلاین، مرکز آمار ایران طی گزارشی که جزئیات آن ذکر شد تورم بازار مسکن و اجاره را کمتر از ۴۰ درصد اعلام کرده است. این در حالیست که مردم به ویژه از ابتدای امسال افزایش قیمت سنگینی را تجربه کرده اند.

ناگفته نماند تولید مسکن مدت هاست در وضعیت رکود به سر می برد. سایه رکود کماکان بر بازار مسکن سنگینی می کند. در شرایط کنونی معاملات و البته ساخت و‌ ساز به کمترین میزان طی چند سال گذشته رسیده است. آنگونه که کارشناسان هشدار می دهند تداوم و طولانی شدن رکود بازار مسکن، منجر به شکاف بیش تر عرضه و تقاضا و در نتیجه عدم تعادل در بازار مسکن می شود.

سرمایه گذاران، این بازار را ترک کرده اند و پیش بینی ها بر این است که وضعیت بازار مسکن در چند سال آینده، بدتر از امروز شود.

افزایش ساخت و ساز به رغم آمار دولت

گزارش دیگری از سوی بانک مرکزی در خصوص تولید مسکن منتشر شده است که به ساخت و ساز در سال ۱۴۰۱ می پردازد. به تازگی مرکز آمار ایران، گزارش دیگری را منتشر کرد که به همین موضوع می پرداخت و هر دو آمار، به خوبی وضعیت ساخت و ساز در کشور را نشان می دهند. در سال ۱۴۰۱، بیش از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی ساخته شد که گرچه نشان از افزایش داشت، اما در نهایت به نفع رکود ساخت واحد‌های مسکونی است.

کارشناسان این بازار، افزایش ساخت و ساز به رغم آمار دولت را به معنای بهبود شرایط در سال ۱۴۰۱ یا کاهش تورم نمی دانند؛ در واقع بخش زیادی از افزایش ساخت در سال گذشته به ساختمان سازی های دولتی و مسکن سازی دولت مرتبط بوده است!

فضا برای صنعت ساخت و ساز بسیار محدود‌تر شده

در همین رابطه فرشید پورحاجت، دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفت: در شرایطی که فضا برای صنعت ساخت و ساز بسیار محدود‌تر شده چطور می توان انتظار افزایش تولید مسکن را داشت.

پورحاجت تأکید کرد: انگیزه تولید در بین تولیدکنندگان این صنعت از بین رفته است. علی رغم اینکه طی این سال ها بار‌ها از سوی فعالان و کارشناسان بحث ساماندهی مدیریت و برنامه ریزی برای صدور پروانه ساختمانی تأکید شده است، بازهم امروز شاهد هستیم، صدور پروانه ساخت یکسال زمان می برد. هیچ سازمان و ارگانی به این موضوع مهم توجه نکرد که سرمایه گذاری در بخش صنعت مسکن دچار ریسک بزرگی در زمان صدور پروانه ساختمانی شده است.

دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفت: در ۱۰- ۱۲ سال گذشته به جای اعمال سیاست های مشوقانه در حوزه تولید مسکن، ما سیاست های بگیر و ببند راه انداختیم و هر سازمان و نهاد و ارگان دولتی از هر طریق و روش توانستند برای این صنعت نسخه تجویز کردند که منابعی درآمدی برای خودشان ایجاد کنند.

وی تأکید کرد: امروز بخش خصوصی به ازای ساخت یک متر مربع در پروژه های متوسط شهری در کل کشور، باید رقمی معادل دو میلیون تومان هزینه خدماتی پرداخت کند و خدمات شایسته ای هم از طرف دستگاه های خدمات رسان دریافت نمی کنند و فقط از پیکره بی جان مسکن هزینه های زیادی دریافت شده است آن هم بدون هیچ خدمات دهی!

دبیر کانون سراسری انبوه سازان گفت: در ادامه این روند رو به افزایش مشکلات سازندگان مسکن، دولت با سیاست های انقباضی شرایط را برای بخش خصوصی کشور تیره تر می کند. حالا اگر می خواهند بخش تولید مسکن به روال عادی و صحیح خود بازگردد دولت پس از ۱۰ سال سیاست سرکوب، باید به دنبال ایجاد شرایط تشویقی برای بخش خصوصی باشد.

پورحاجت با بیان اینکه تولید مسکن در کشور، دیگر توجیه اقتصادی ندارد، ادامه داد: وقتی که سود بانکی برای پروژه دو ساله ۲۶ درصد بوده، اما عملاً ۴۶ درصد اعمال و اجرا می شود و از سوی دیگر هیچ پروژه ای کمتر از دو سال زمان نمی برد و مضاف بر آن یکسال نیز باید ۵۰ درصد سرمایه بخش خصوصی در دیوان سالاری دولت سرکوب شود، قطعاً بخش خصوصی متوجه این موضوع می شود که دیگر وارد بخش تولید نشود و عایدی سرمایه خود را در سایر بازار‌ها به دست بیاورد.

اساساً سیاست های اعمال شده منجر به کنترل قیمت ها نشده و دلیلی برای تشدید تورم در بخش مسکن شده است. گزارش های میدانی نشان می دهد که انگیزه تولید در بخش مسکن رو به افول است.

هزینه ساخت در تهران چقدر است؟

در نقاط مختلف تهران رقم ساخت مسکن متفاوت است. کیفیت ساخت و ساز و تنوع در استفاده از انواع نهاده های ساختمانی، رقم نهایی تولید هر متر مربع ساخت و ساز‌ها را متفاوت می کند، اما حداقل ساخت هر متر مربع در تهران به ۱۵ میلیون تومان رسیده است.

بازار مسکن در رکود و تورم

شواهد نشان می دهد، تعداد بسیاری از مستاجران عملا در ماه های گذشته پس از سررسید قرارداد خود از تمدید آن ناتوان شدند و به اجبار به مناطق پایین تر با خانه ای با امکانات کمتر و حاشیه شهر رانده شده اند.

همچنین با وجود اینکه دولت سیزدهم کاهش قیمت نسبی مسکن را در ماه های گذشته از دستاورد‌های خود می داند مشاوران املاک می گویند دیگر به ندرت خریداری برای املاک شان پیدا می شود و بازار در رکود فرو رفته است.

این در حالی است که مرکز آمار ایران به تازگی گزارشی در خصوص تورم مرداد ماه منتشر کرده است که بر اساس آن، بازار مسکن و اجاره طی این بازه یک ماهه هر کدام ۳.۳ درصد تورم را پشت سر گذاشته اند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا