مجله خبریراه و شهرسازیمجلس و ارگان ها

ظرفیت اراضی دولتی برای ساخت مسکن

یک مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: همه زمین هایی که در اختیار این وزارتخانه قرار دارد ظرفیت و قابلیت ساخت مسکن ندارد.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، بر اساس گزارشی که روز گذشته در این باره در خبرگزاری فارس منتشر شد، یک مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی، اظهار کرد: به‌رغم اینکه هم اکنون ۵/ ۱ میلیون هکتار زمین در اختیار نهاد زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی یعنی سازمان ملی زمین ومسکن قرار دارد اما بخش قابل توجهی از این اراضی امکان ساخت مسکن ندارند. در واقع وجود ۵/ ۱ میلیون هکتار زمین در اختیار نهاد زیرمجموعه وزارت راه وشهرسازی به معنای آن نیست که همه این اراضی آماده برای ساخت و عملیات ساخت مسکن باشد. چرا که ممکن است در این محدوده زمین ها، کوه، جنگل و رودخانه وجود داشته باشد، از سوی دیگر بخشی از این زمین ها ممکن است تحت دعوای حقوقی دولت و مردم باشد و همه این زمین ها قابل استفاده برای ساخت مسکن نیست.

در این گزارش همچنین به نقل از مقامات وزارت راه و شهرسازی اعلام شده است که بیش از ۸۰‌ درصد زمین های کشور انفال است که یا در اختیار منابع طبیعی یا در اختیار دولت قرار دارد اما آن چیزی که اهمیت دارد، زمین هایی است که قابلیت ساخت داشته باشند.

بر اساس این گزارش و بر مبنای اظهارات مسوولان ارشد وزارت راه و شهرسازی، همچنین، اراضی که برای مسکن نیاز هستند، در طرح مولدسازی دولت نمی گنجند و این موضوع در آیین نامه مولدسازی قید شده است. چرا که خانه سازی از سوی دولت و همچنین استفاده از اراضی دولتی برای تکمیل فعالیت زیربنایی و روبنایی خود به معنای مولدسازی اموال و املاک دولتی است.

از سوی دیگر، در حالی که طرح انبوه سازی مسکن دولتی در قالب ساخت سالانه یک میلیون مسکن در سال به سال دوم اجرا وارد شده است، یک مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد: هنوز با انبوه سازان برای ورود آنها به این طرح توافقی صورت نگرفته است.

بنا بر اعلام مسوولان طرح خانه سازی دولتی در وزارت راه و شهرسازی، دولت، در حال مذاکره با انبوه سازها برای شکل و نحوه ورود آنها به پروژه های نهضت ملی مسکن است و مدل های مختلفی در این بخش روی میز است اما تاکنون هیچ جمع بندی نهایی در این بخش صورت نگرفته و چیزی هنوز قطعی نشده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا