اخبار ساختمان آنلایندیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

طرح ساخت مسکن ویلایی ،محکوم به شکست است

به گزارش ساختمان آنلاین  اخیرا رستم قاسمی ،وزیر راه وشهرسازی اعلام کرده با توجه به طرح جدید تغییرات در شهرسازی ومعماری نهضت ملی مسکن، به دنبال واگذاری زمین به مردم هستیم تا خانه‌های یک طبقه ساخته شود.

قاسمی در مورد آخرین وضعیت طرح نهضت ملی مسکن و تامین زمین در استان‌ها اظهار کرد: باتوجه به الحاقات و تغییر کاربری زمین‌های متعلق به راه و شهرسازی زمین در طرح نهضت ملی مسکن تامین زمین چالش اصلی این طرح نیست.

در این زمینه عبدالله اوتادی عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین با طرح این سوال که جای شگفتی است که آیا دولت از تجربه مسکن مهر درس عبرت نگرفته است تصریح کرد: تجربه ساخت مسکن مهر نشان داد که ساخت واحدهای مسکونی در اراضی که فاقد خدمات زیربنایی و روبنایی هستند،مشکلات عدیده ای را برای متقاضیان ایجاد کرد به طوری که دولت بعد از اینکه واحدهای این طرح را ساخت به فکر تامین خدمات مختلف آن شامل بیمارستان ،کلانتری ،مدرسه و .. است .

اوتادی همچنین با اشاره به مشکلات تورم نهاده های تولید مسکن و مشکل مربوط به دریافت تسهیلات گفت: دولت به بهانه تغییرات جدید در ضوابط شهرسازی و معماری طرح نهضت ملی مسکن که زمینه الحاق برخی از اراضی را فراهم کرده است ،وعده داده است که با واگذاری زمین به مردم،امکان ساخت واحدهای ویلایی فراهم خواهد شد.

وی تاکید کرد: این در حالی است که این سیاست از ابعاد مختلف جای نقد دارد.به عنوان مثال از یک منظر جای سوال است که اراضی الحاقی به این طرح شامل چه زمینهای می شود و اگر قرار باشد بخش عمده این اراضی از طریق تغییر کاربری اراضی کشاورزی باشد،باید گفت که ساخت مسکن ویلایی طرح نهضت ملی مسکن به بهای نابودی کشاورزی تمام خواهد شد که این سیاست به هیچ وجه نمی تواند قابل دفاع باشد.

هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک همچنین در ادامه اظهارداشت: در همین حال در حالی ،دولت معتقد است که ساخت زمین های ویلایی باید توسط مردم عملیاتی شود که در حال حاضر به دلیل تشریفات پیچیده اداری مربوط به ساخت مسکن،بسیاری از مردم فاقد انگیزه لازم برای ساخت مسکن هستند و مردمی هم که دارای زمین هستند به دلیل بیم از معضلات پیچیده مربوط به صدور مجوز ساخت به هیچ وجه رغبتی برای ساخت وساز ندارند.

وی گفت: رونمایی دولت از طرح های مختلف در روند اجرایی طرح نهضت ملی مسکن بیانگر آن است که دولت فاقد برنامه جامع در اجرای طرح نهضت ملی مسکن است و نگاه کارشناسی بر روند این طرح مهم حاکم نیست.

عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک همچنین با انتقاد از خلف وعده دولت در بخش مسکن در قالب تولید یک میلیون واحد مسکونی در سال تصریح کرد: در حالی که دولت وعده داده طی چهار سال عمر دولت سیزدهم ،چهار میلیون واحد مسکونی در سال بسازد و تحویل مردم دهد،اما عملا به این وعده خود عمل نکرده است و حال از طرح تحویل زمین به مردم برای ساخت مسکن ویلایی خبر داده است.

اوتادی با اشاره به اینکه تنها راهکار تعادل بخشی به بازار مسکن ایجاد موازنه بین عرضه و تقاضای مسکن است خاطرنشان ساخت: بی برنامه گی دولت در حوزه مسکن سبب شده است که شکاف بین عرضه و تقاضای مسکن تشدید شود و دولت هر زمان که دلش می خواهد با تصویب یک مصوبه در حوزه شهرسازی از یک طرح جدید در طرح نهضت ملی مسکن رونمایی می کند که تمامی این اتفاقات در نهایت به ضرر بازار مسکن است و دود این بی برنامه مگی ها و وعده های شعاری در بازار مسکن به چشم مردم خواهد رفت.

 

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا