بورس و بازارمجله خبری

مقایسه هزینه ساخت مسکن ویلایی با آپارتمان‌سازی

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از فارس، اگر مصوبات چهارمین جلسه شورای عالی مسکن را مرور کنیم، متوجه خواهیم شد که اولویت دولت در ساخت واحدهای مسکونی، ساخت خانه یک طبقه تعیین و مقرر شده است، تراکم نفر در هکتار نهضت ملی مسکن به ۶۰ نفر در هکتار کاهش پیدا کند.

با فرض بعد خانوار معادل سه نفر، ساخت ۲۰ واحد مسکونی در هر هکتار در دستور کار دولت قرار گرفته است.

بر اساس نظر کارشناسان حوزه مسکن، حرکت دولت به سوی ویلایی سازی می تواند علاوه بر کاهش هزینه ساخت مسکن، زمینه احیای معماری اسلامی ایرانی را مهیا کرده و مفهوم شهرسازی در ایران را متحول کند. ساخت خانه های حیاط دار یا اصطلاحا ویلایی، سازگاری بیشتری با فرهنگ ایرانی اسلامی نسبت به آپارتمان دارد.

هزینه ساخت با کاهش تراکم واحدهای مسکونی کم می شود

ساخت مسکن یک طبقه مزایای زیادی برای خانواده متقاضی و دولت دارد و در عمل یک بازی برد-برد به حساب می آید. در این راستا مهمترین آورده ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه کاهش قابل توجه هزینه ساخت است.

در همین راستا احمد حمیدی، کارشناس حوزه مسکن گفت:‌ اولین مسئله در ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه در مقابل ساخت مسکن های بلند مرتبه، مسئله کاهش هزینه ساخت در هر متر مربع است.‌

وی ادامه داد: ‌بر همین مبنای هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در واحدهای مسکونی بلند مرتبه نسبت به واحدهای مسکونی یک طبقه بسیار بیشتر است. بر اساس آمار موجود از فرآیند ساخت، در حالی هزینه ساخت یک متر مربع واحد مسکونی یک طبقه در پایتخت معادل 5.26 میلیون تومان است. هزینه ساخت یک متر مربع واحد مسکونی در واحد 18 طبقه 11.04 میلیون تومان است.‌

حمیدی تاکید کرد: به عبارت دیگر هزینه ساخت هر متر مربع مسکن در واحدهای 18 طبقه بیش از 2 برابر واحدهای مسکونی یک طبقه خواهد بود.‌

علت کاهش قیمت هزینه ساخت با کاهش طبقه واحدهای مسکونی، به دلیل تجیهزات بیشتر و همچنین الزامات قابل توجه فنی و ایمنی در واحدهای مسکونی بلند مرتبه تلقی می شود. برای مثال ساخت یک واحد مسکونی یک طبقه نیاز به ابزاری به نام آسانسور ندارد، اما واحد مسکونی بلند مرتبه هزینه آسانسور را هم باید در مجموع هزینه ها لحاظ کند.

از طرفی، با افزایش تعداد طبقات و بار وارده به زمین و المان های سازنده ساختمان، میزان مصالح مورد استفاده در پی و المان ها با افزایش طبقات ساختمان اضافه شده و زمینه افزایش هزینه ساخت مسکن را به وجود می آورد. بنابراین ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه منجر به کاهش قابل توجهی هزینه ساخت مسکن خواهد شد.

زمین محدودیت ساخت مسکن یک طبق نیست

بر این مبنا، هرگاه از ساخت واحدهای مسکونی یک طبقه سخنی به میان می آید، مسئله کمبود زمین مطرح می شود. به طور کلی بسیاری از مردم با نگاه به چهره کلانشهرها و ساختمان های بلند مرتبه واقع در این مناطق تصور می کنند که دیگر هیچ زمینی برای ساخت و ساز وجود نداشته و اساسا به همین علت است که بلندمرتبه سازی با تراکم های قابل توجه اوج گرفته است. به منظور آگاهی از خطا بودن این مسئله کافی است، سری به سایر شهرهای کوچک کشور بزنیم.

مطابق با آخرین بررسی های انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی برای بازنگری در طرح جامع مسکن، در حال حاضر در کشور ایران بیش از 11.2 میلیون نفر در 76.4 هزار هکتار بافت فرسوده شهری زندگی می کنند. بنابراین با یک برآورد حداقلی و اختصاص هر 150 متر مربع عرصه به یک واحد مسکونی، می توان گفت، زمین واقع شده برای حداقل پنج میلیون واحد مسکونی در بافت فرسوده در مناطق شهری وجود دارد که می تواند بار قابل توجهی از مسئله تامین زمین را به دوش بکشد.

علاوه بر این در روستاهای کشور، سهم واحدهای مسکونی واقع در بافت فرسوده نگران کننده تر بوده و بر اساس اظهارات سرپرست بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، هم اکنون بیش از سه میلیون و 200 هزار واحد روستایی در بافت فرسوده روستایی وجود دارد. بر این اساس تجمیع آمار زمین موجود در بافت فرسوده شهری و روستایی می تواند برای ساخت و نوسازی حداقل هشت میلیون واحد مسکونی مورد استفاده قرار گیرد.

با وجود اینکه زمین های موجود در بافت فرسوده می تواند تامین مهمترین نهاده مسکن به منظور تحقق وعده ساخت یک میلیون مسکن در سال را فراهم نماید، اما به استناد اظهارات متولیان مسکن در وزارت راه و شهرسازی، تا پایان سال 1399، زمین لازم برای ساخت بیشتر از پنج میلیون واحد مسکونی در محدوده های شهری و شهرهای جدید آماده سازی شده و در تامین این نهاده برای ساخت سالانه یک میلیون مسکن امکانپذیر است.

با توجه به دلایل ذکر شده عزم دولت برای یک طبقه سازی مسکن می تواند زمینه برکات متعدد دیگر از جمله امکان خود تامین شدن واحدهای مسکونی از منظر انرژی و احیای بافت معماری اسلامی ایرانی را در دستور کار قرار دهد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا