دیدگاهراه و شهرسازیمجلس و ارگان هامجله خبری

90 درصد ساختمان‌ها بدون حضور مهندس ساخته می‌شوند

به گزارش ساختمان آنلاین:  داود دوست محمدی ،مدیر عامل شرکت نکسا، با اشاره به اینکه در اجرای پروژه هایش تلاش کرده است که دچار عادت های غلط ساخت و ساز نشود اظهار داشت: برای اجرای یک پروژه موفق در مسکن،لازم است که در ابتدا نیاز سنجی صحیح از نیازهای واقعی بهره برداران صورت گیرد.

در حوزه مسکن همه خود را کاربلد می دانند

وی خاطرنشان ساخت: متاسفانه 90 درصد از ساخت و سازهای شهری رنگ و روی مهندس را نمی بینند و این اتفاق در حالی است که سالیانه مهندسان بسیاری از دانشگاه ها فارغ التحصیل و وارد بازار کارمی شوند.

دوست محمدی با اشاره به لزوم سپردن تولید ساختمان به افراد متخصص و توانمند عنوان کرد: همه افراد فکر می کنند در حوزه تولید مسکن کاربلد هستند و این رویکرد با عواقب ناخوشایندی برای صنعت ساختمان همراه است و باید این رویه غلط تغییر کند و افراد متخصص در صنعت ساختمان به کار گرفته شوند.

دوست محمدی همچنین با اشاره به اینکه شهرداری تهران فاقد آمادگی لازم برای اجرای ساختمانهای فاخر است گفت: باید مسیر اجرای پروژه های فاخر توسط شهرداری هموار شود.

غفلت از رویکردهای اجتماعی در تولید مسکن

همچنین علیمراد فولادوند ،مدیرعامل شرکت داناک نیز گفت: در حوزه ساخت و ساز چه در بخش شهری و چه عمرانی،اگر نگاه کلی به محیط زیست پایدار و رفع نیازهای ضروری بهره برداران ساختمانی نداشته باشیم،نمی توانیم ساختمانهای فاخر تولید کنیم.

وی با اشاره به اینکه در ساخت و سازهای شهری ،مولفه های محیط زیستی و رویکردهای اجتماعی مغفول مانده است اذعان داشت: لازم است که در تولید مسکن از انرژی های تجدید پذیر بهره گرفته شود.

فولادوند خاطرنشان ساخت: متاسفانه در اکثر ساختمانها،

تولید کننده بر رفع نیازهای کاذب و جانبی ساختمان نظیر شیرآلات لوکس و.. متمرکز می شود و بعضا در ساختمان سازی نیازهای کاذب و واقعی جابه جا شده است.

وی گفت: در تولید مسکن برای پاسخگویی به نیازهای واقعی بهره برداران باید به سمت معماری سبز و پایدار که با فرهنگ بومی انطباق داشته باشد گام برداریم.

فولادوند تاکید کرد: امیدواریم که در سالهای پیش رو،تابلوهای ساختمانی مزین به رعایت المان های معماری باشند و سال به سال به سمت پاسخگویی به نیازهای واقعی بهره بردارن به جای نیازهای کاذب حرکت کنیم.

رواج پدیده امضاء فروشی در بین مهندسان

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره عملکرد سازمان نظام مهندسی تصریح کرد : نظام مهندسی در بخش تدوین

آیین نامه ها و انتشارات،اقدامات خوبی انجام داده است ولی در سایربخشها اقداماتش قابل دفاع نیست

فولادوند اظهار داشت: متاسفانه طی سالهای اخیر،امضاءفروشی در بین برخی از مهندسان رواج یافته است و این پدیده به هیچ وجه در شان جامعه مهندسی نیست .

وی با تاکید بر اینکه آنچه که بر فضای مهندسی کشور حاکم است ظلم به جامعه مهندسی است خاطرنشان ساخت: با برگزاری جلسه و نشست این عارضه حل نخواهد شد و باید به طوری کلی فرآیند کار تغییر کند.

لزوم مطالبه تولید مسکن کیفی از سوی مردم

در ادامه همچنین حامد مقدسی ،مدیر عامل شرکت بازاریابی فروش گروه باران نیز،با اشاره به اینکه به منظور تولید ساختمان سازی فاخر و با کیفیت لازم است که مطالبه گری در بین بهره بردارن ساختمانی ایجاد شود اظهارداشت: رشد مطالبه گری سبب ایجاد یک رقابت سازنده بین تولید کنندگان مسکن برای تولید واحدهای مسکونی فاخر و با کیفیت می شود.

وی گفت: ساختمانی که قرار است با هزینه هنگفت خریداری شود و مردم سالهای سال در آن سکونت داشته باشند باید با کیفیت ساخته شود.

مقدسی خاطرنشان ساخت: البته طی سالهای اخیر گام های مثبتی برای ارتقای کیفیت ساختمانها برداشته شده است که شاخص ترین آن مربوط به افزایش کیفیت نمای ساختمانها است.

وی تاکید کرد: نباید بهره بردارن ساختمانی پس از ساخت و واگذاری مسکن ،به حال خود رها شوند و باید حقوق مصرف کنندگان به صورت تمام و کمال رعایت شود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا