دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

لایحه نظارت بر سازه ساختمان‌های قدیمی شهر تهران تدوین می‌شود

مهدی بابایی در گفتگو با خبرنگار ساختمان آنلاین  مطرح کرد: در حال حاضر در سطح شهر تهران در حوزه نظارت بر ساخت وسازهای شهری با همکاری سازمان نظام مهندسی و شهرداری تهران اقدامات مطلوبی صورت گرفته است اما بزرگترین دغدغه ما در حوزه ایمنی ساختماها در شهر تهران مربوط به ایمنی ساختمانهای قدیمی است و بنابراین به دنبال ایجاد تمهیدات لازم برای الزام به رعایت اصول ایمنی در این ساختمانها هستیم.

وی گفت: البته تعداد ساختمانهای ناایمن بسیار زیاد است و بنابراین ناگزیر شده ایم که در این زمینه اولویت بندی کنیم و اولویت اصلی برای ایمن سازی ساختمانها در فاز اول اماکن عمومی و سپس بخش خصوصی است.

عضو شورای شهر تهران در ادامه درباره این موضوع که ایمنی ساختمانها تاکنون فقط از لحاظ حریق مورد توجه قرار گرفته و بحث پایش ایمنی ساختمانها از لحاظ سازه ای مغفول مانده است تصریح کرد: با توجه به اینکه برای پایش ساختمانها از این منظر اتفاق خاصی صورت نگرفته است ،بنابراین به دنبال ایجاد سازوکار قانونی برای اقدام در این زمینه هستیم و با این رویکرد مقرر شده است که سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در قالب لایحه ای ،موضوع نظارت بر سازه ساختمانهای قدیمی را به صحن شورا بیاورد که با تصویب این طرح در شورا،شهرداری مکلف خواهد شد به صورت قانونی در این عرصه ورود پیدا کند.

نائب رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر در عین حال افزود: البته ایمن سازی ساختمانهای ناایمن باید توسط مالکان صورت گیرد و شهرداری فاقد توانایی برای ایمن سازی کلیه ساختمانها است هر چند که برای موارد بحرانی ورود و در جهت دفع خطر از این ساختمانها اقدام می کند.

بابایی همچنین درباره سرنوشت ایمن سازی 129 ساختمان پرخطر نیز اذعان داشت: این 129 ساختمان به لحاظ دسته بندی خطر،جزء ساختمانهای پرخطر هستند و تا پایان سال این ساختمانها یا باید ایمن سازی یا تعطیل شوند چرا که این ساختمانها پرخطر هستند و در فاز بعدی به سراغ ساختمانهای میان خطر و کم خطر می رویم.

نائب رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر همچنین بر ضرورت شفاف سازی لیست ساختمانهای نا ایمن نیز تاکید و تصریح کرد: انتشار لیست ساختمانهای ناایمن حق شهروندان است تا مردم در این ساختمانها تا زمان ایمن سازی آنها تردد نکنند و بنابراین توصیه ما به شهرداری تهران این است که آخرین وضعیت ایمن سازی این ساختمانها را سریعا اطلاع رسانی کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا