مجله خبریدیدگاهراه و شهرسازی

تعین تکلیف پروانه پایان کار ساختمان‌های قدیمی با تصویب لایحه بهبود خدمات آتش نشانی

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با تاکید بر اینکه تصویب لایحه اصلاحیه مصوبه توسعه و بهبود خدمات ایمنی و آتش نشانی شهر تهران که روز گذشته با اکثریت آرای شورای شهر تهران به تصویب رسید نقش مهمی در تعیین تکلیف ساختمانهای قدیمی برای دریافت پایان کار دارند گفت: حدود بیست درصد از ساختمانهای قدیمی پایتخت به دلیل عدم رعایت ضوابط ایمنی آتش نشانی قادر به دریافت پروانه کار نشده اند که با تصویب این لایحه مشکل این ساختمانها رفع خواهد شد.

قدرت الله محمدی  در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری ساختمان آنلاین، اظهار داشت: ساختمان‌های قدیمی بسیاری در سطح شهر تهران وجود دارد که شش الی هفت طبقه به بالا هستند که در سالیان گذشته که ضوابط ایمنی و َآتش نشانی با شرایط فعلی فرق داشته، ساخته شده اند. با توجه به اینکه اجرای بخشی از استانداردهای آتش نشانی در خصوص این ساختمانها امکان پذیر نیست، بنابراین تصمیم گرفته ایم که با تشکیل شورای تخصصی ضوابط آتش نشانی قدیمی را با ضوابط جدید معادل سازی کنیم.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: به عنوان مثال مطابق ضوابط آتش نشانی قدیم، برخی از ساختمانها ملزم هستند که راه پله دوم داشته باشند، این در حالی است که عملا تحقق چنین ضوابطی امکان پذیر نیست. این امر سبب شده است که بسیاری از این نوع ساختمانها قادر به دریافت پروانه پایان کار نشوند و سالها بلاتکلیف بمانند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: برای رفع این مشکل یکسری ضوابط فنی را معادل سازی کرده ایم که با اجرایی کردن آنها ،عملا ضوابط آتش نشانی در مورد این ساختمانها بر اساس استانداردهای اولیه اجرایی خواهد شد.

محمدی تاکید کرد: مالکان بسیاری از ساختمانهای مذکور سالها معطل و بلاتکلیف مانده اند .اما با مصوبه ای که در این زمینه به تصویب رسیده است تکلیف این ساختمانها مشخص خواهد شد و آنها با اعمال ضوابط آتش نشانی که توسط کارشناسان مربوطه تدوین و بر اساس قوانین فعلی معادل سازی شده است،می توانند پس از سالها پروانه پایان کار خود را دریافت کنند.

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران در خصوص آمار ساختمانهای که به دلیل عدم رعایت ضوابط ایمنی آتش نشانی پروانه پایان کار دریافت نکرده اند اذعان داشت: با توجه به گستردگی شهر تهران، قطعا تعداد این ساختمانها زیاد است و حدود بیست درصد از ساختمانها با چنین مشکلی مواجه هستند.

وی گفت: در سال گذشته 350 فقره ساختمان در این زمینه تعیین تکلیف شدند که طی بیست الی سی سال گذشته به دلیل مشکلات ناشی از رعایت ضوابط آتش نشانی بلاتکلیف بودند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا