دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

ضرورت پایش ایمنی ساختمان‌های بلندمرتبه با همکاری مشترک شهرداری و دولت

به گزارش ساختمان آنلاین:  به تازگی علی بیت الهی، رییس بخش زلزله و خطرپذیری مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرده است: تعداد ساختمان‌های در دست بهره‌برداری ناایمن بسیار زیاد است اما از آنجایی که هر چه دایره فعالیت گسترده‌تر باشد، عملاً کاری نمی‌توان انجام داد، لذا برای اینکه کاری انجام شود، در بند «ظ» ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مکلف شده که مسوولیت ارزیابی و ایمنی ساختمان‌های مهم بلندمرتبه را بر عهده بگیرد که امیدوار بودیم اعتباری به آن تخصیص داده شود و به ترتیب از شهر تهران، تعدادی از ساختمان‌های اولویت‌دار ارزیابی شود.

بیت‌اللهی خاطرنشان ساخته است این قانون شهریور ۱۳۹۸ ابلاغ شد و پیش بینی می شد که با تخصیص اعتبار، این کار از سال ۱۳۹۹ آغاز شود اما متأسفانه تاکنون و علی رغم پیگیری‌های مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای آغاز اجرای ارزیابی ساختمان‌های مهم و ناایمن شهر تهران، این اتفاق رخ نداده است؛ در حالی که موضوع بسیار مهمی است و باید در ۳۱ استان و ۱۲۴۱ شهر این ارزیابی‌های سازه‌های بلندمرتبه عملی شود.

احمد صادقی عضو شورای شهر تهران در واکنش به این موضوع به ساختمان آنلاین گفت: پذیرش این مسوولیت به اصرار مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی صورت گرفته است و اتفاقا در همان سال،ازآنجا که شهرداری تهران مدیر بحران شهر تهران بود، نسبت به دولت برای پذیرش این امر،ارجحیت داشت،ولی دولت اصرار داشت این وظیفه را متقبل شود.

 

وی اضافه کرد: از آنجا که شهرداری تهران سازمانی عملیاتی تر است و رسیدگی به موضوع ایمنی ساختمانهای بلند مرتبه جز اولویت کاری اش است،نتیجتا از صلاحیت بالاتری برای قبول مسوولیت پایش ایمنی ساختمانهای بلند مرتبه برخوردار است.

صادقی با تاکید بر اینکه اگر این مسوولیت به شهرداری تفویض می شد چنین مشکلی پیش نمی آمد گفت: متاسفانه تمامی دولتها ،چه دولت فعلی و چه دولتهای پیشین ،رویکردشان در مواجهه با بحران بیشتر از اینکه پیشگیری باشد،مقابله است.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان ساخت: این نگرش بدین معنا است که دولت بودجه مربوط به حوادث و بحرانها را به جای اینکه به امر پیشگیری اختصاص دهد، در حوزه مقابله با حوادث هزینه می کند.

صادقی به مزایای اعمال سیاستهای پیشگیرانه در مدیریت بحران اشاره کرد و گفت:بر اساس مطالعات علمی، رویکرد مبتنی بر سیاستهای پیشگیری در حوزه مدیریت بحران،سبب صرفه جویی 5 برابری مالی می شود،اما متاسفانه دولتها،در حوزه مدیریت بحران ،بنای سیاست کاری خود را به جای پیشگیری،بر محور مقابله با حوادث گذاشته اند.

وی تاکید کرد: وظیفه ای که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حوزه ارزیابی و ایمنی ساختمان‌های مهم بلندمرتبه برعهده گرفته است،جزء مسوولیتهای پیشگیرانه در امر مدیریت بحران است.

صادقی گفت: البته شهرداری تهران برای ارزیابی و ایمنی ساختمانهای مهم بلند مرتبه ،وظایف خود را انجام می دهد.

عضو شورای شهر تهران خاطرنشان ساخت: با همه این احوال،می توان سازوکارهای قانونی تعریف کرد که این اجرای این مسوولیت به صورت مشترک بین دولت و شهرداری تهران انجام شود و شورای شهر تهران آماده است که بسترهای قانونی این امر را فراهم کند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا