دیدگاهراه و شهرسازیصنایع ساختمانیمجلس و ارگان هامجله خبری

130 ساختمان ناایمن نیاز به بازنگری ضرب الاجل دارد

جلال ملکی ضمن بیان مطلب فوق در گفت و گو با خبرنگار ساختمان آنلاین گفت:  سازمان آتش نشانی طی چند سال اخیر از حدود 33 هزار ساختمان با کاربری های مختلف اداری،تجاری،مسکونی،فرهنگی و..بازدید به عمل آورده است که بعد از بررسی ها مشخص شد حدود سه هزار فقره از این ساختمانها،جزء ساختمانهای پرخطر هستند.

ملکی افزود: همچنین از میان سه هزار ساختمان پرخطرمذکور،130 ساختمان نیز،جزء ساختمانهای بسیار پر خطر هستند که که نیاز به اقدام فوری وعاجل برای خطر زدایی دارند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی تاکید کرد: تعداد انگشت شماری از مالکان ساختمانهای پرخطر،دستورالعملهای ایمنی را دریافت کرده اند و برای ایمن سازی پیش قدم شده اند و حتی تعدادی از آنها تاییدیه های ایمنی را دریافت کرده اند،اما این اقدامات و حرکات لاک پشتی کافی نیست و باید این ساختمانها به صورت عاجل ایمن سازی شوند.

ملکی تاکید کرد: لازم است که دستگاه های دیگر هم پای کار بیایند و حتی با اقدامات سخت گیرانه ای ،مالکان را وادار کنند که در کوتاه ترین زمان ممکن اقدامات موثری در جهت افزایش ایمنی این ساختمانها انجام دهند.

وی گفت: متاسفانه ضعف قانون در زمینه ایمنی شهر،سبب شده است که ایمن سازی ساختمانهای نا ایمن با سرعت کندی اجرایی شود این در حالی است که  باید قوانینی تصویب شود که مالکان واحدهای نا ایمن ملزم به رعایت مولفه های ایمن سازی ساختمانها شوند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی خاطرنشان ساخت: ایمن سازی ساختمانهای ناایمن نیاز به حضورهمه دستگاه ها دارد.به عنوان مثال باید قوانینی وضع شود که تمدید پروانه های کسبه ملزم به ایمن سازی ساختمانها شود.

وی افزود: همچنین وزارت امور اقتصادی و دارایی باید از ساختمانهای ناامین مالیاتهای سنگین اخذ کند و یا اینکه وزارت راه و شهرسازی مداخله کند و با وضع قوانینی ، امکان معامله این نوع ساختمانها را سلب کند.

ملکی تاکید کرد: وضع این قوانین بازدارنده سبب می شود که هزینه نا ایمن ماندن ساختمانها برای مالکان به شدت گران تمام شود وهمین امر به عاملی تبدیل شود که آنها ملزم به ایمن سازی شوند.

سخنگوی سازمان آتش نشانی با تاکید بر اینکه مکاتباتی با قوه قضاییه برای ورود دادستان به موضوع ایمن سازی ساختمانهای پرخطر شده است تاکید کرد: البته به دلیل مشکلات اجتماعی ناشی از پلمپ واحدهای صنفی از جنبه اشتغال،نباید  تصور شود که ورود دادستانی به این معضل سهل است.

وی ادامه داد: متاسفانه حوادث ناشی از ساختمانهای ناایمن با تحمیل هزینه های سنگین مادی و معنوی برای شهر و شهروندان همراه است.به عنوان مثال دود ناشی ازآ تش سوزی این ساختمانها،با عوارض زیست محیطی همراه است.این در حالی است که اطفای حریق آتش سوزی های این ساختمانها مستلزم مصرف هزاران لیترآب در شرایط بحران بی آبی همراه است که به این هزینه ها،موارد دیگری نظیر استهلاک تجهیزات آتش نشانی و..را هم باید افزود.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا