دیدگاهراه و شهرسازیمجله خبری

بکارگیری سازنده ذی‌صلاح ، مانع از تکرار فجایع ساختمان‌سازی است

کورش حصیرباف درحاشیه هفتمین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ساختمان آنلاین  با بیان مطلب فوق اظهار داشت: بر اساس مبحث دوم مقررات ملی ساختمان،ساخت مسکن باید توسط مجری ذی صلاح اجرایی شود و براساس این قانون ،صرفا شرکتهای حقوقی و افراد حقیقی که در حوزه ساخت و ساز صاحب صلاحیت هستند مجاز به مداخله فنی در امر ساخت و ساز هستند.

وی تاکید کرد: این امر در حالی است که در شرایط فعلی، اجرای این قانون مغفول مانده است و هر فردی به صرف داشتن توانمندی مالی ،وارد عرصه ساخت وساز می شود و نتیجه این سیکل معیوب بروز حوادث تلخی نظیر متروپل است.

حصیرباف اذعان داشت: هر چند که توانمندی مالی لازمه ساخت وسازاست اما در کنار آن، باید مسایل فنی نیز دیده شود و در واقع مسایل فنی و مالی می بایست به صورت توامان در حوزه ساخت وساز مورد مداقه قرار گیرد.

مسوول آسیب شناسی حادثه ساختمان متروپل آبادان در شورای عالی استان ها در ادامه خاطرنشان ساخت: در حادثه متروپل گزارشها و بررسی ها نشان داد که هم نظارت قوی وجود نداشته است و هم مجری ذی صلاح و افراد ماهر و دارای تخصص در فرآیند ساخت بکار گرفته نشده اند.

حصیرباف با اشاره به اینکه در ساخت متروپل، بحث جوشکاری نیز دارای مشکل بوده است توضیح داد: بر اساس مقررات ملی ساختمان ، در پروژه های بزرگ ساختمانی در حجم و اندازه متروپل،ستونهای ساختمانی می بایست

در کارگاه های ساختمانی تولید و تست شوند و سپس در محل پروژه مونتاژ و جوشکاری شوند،این در حالی است که تحقیقات صورت گرفته حاکی از آن است که جوشکاری در محل پروژه توسط افراد غیرماهر و غیرفنی صورت گرفته است و ستونهایی با این عظمت به خوبی جوش داده نشده و حتی در برخی از موارد کلا فاقد اتصالات جوش بوده است.

حصیرباف تاکید کرد: مباحث 22گانه مقررات ملی ساختمان دارای جامعیت است و اجرایی کردن آنها سبب ساخت واحدهای مسکونی با کیفیت و ایمن خواهد شد. با توجه به تاکید قانون بر ساخت مسکن توسط سازندگان ذی صلاح ،لازم است که مانع از مداخله افراد غیرمتخصص در حوزه ساخت مسکن شویم.

وی همچنین وابستگی درآمدی شهرداری به حوزه ساخت وساز را یکی از عوامل بروز تخلفات ساختمانی دانست و اذعان داشت: افزایش کیفیت مصالح ساختمانی نیز یکی از مواردی است که سبب ارتقای کیفیت مسکن می شود و اگر چه در این زمینه پیشرفتهای خوبی حاصل شده است،اما تا رسیدن به نقطه ایده آل هنوز فاصله داریم.

حصیرباف در ادامه بر پایین بودن تعرفه های نظام مهندسی که به گفته وی سبب بروز تخلفات ساختمانی می شود اشاره و تصریح کرد: تعرفه پایین نظام مهندسی به نوعی یکی از آسیب های صنعت ساختمان است و سبب شده که جامعه مهندسی به وظایف خود در حوزه نظارت به خوبی عمل نکند و دقت فنی لازم در اجرای ساخت مسکن صورت نگیرد.

مسوول آسیب شناسی حادثه ساختمان متروپل آبادان در شورای عالی استان ها اذعان داشت: وقتی مالکان ساختمان،درجریان ضعف مالی مهندسان قرار می گیرند از این روزنه سوء استفاده می کنند و باعث می شوند که نظارت بر امر ساخت وساز با دقت کمتری اعمال شود.

حصیرباف ادامه داد: به طور کلی زنجیره ای از مسایل مختلف شامل،ضعف نظارت،وابستگی درآمد شهرداری ها به حوزه ساخت وساز،پایین بودن کیفیت مصالح ساختمانی و … سبب تولید واحدهای مسکونی غیرکیفی و غیرایمن می شود.

وی در عین حال افزود: علی رغم اینکه حادثه متروپل با خسارات جانی و مالی سنگینی برای کشور همراه بود اما این حادثه تلخ،قطعا برای جامعه مهندسی درس آموز بوده است و سبب شد که لزوم اجرای قوانین ساخت وساز مورد توجه قرار گیرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا