راه و شهرسازیمجله خبری

نگاهی بر عملکرد سازمان ملی زمین و مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین:  پس از تصویب قانون جهش تولید مسکن و ابلاغ آن توسط رئیس جمهور به دستگاه های مربوطه، ثبت نام متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن با مسئولیت وزارت راه و شهرسازی آغاز شد.

گزارش سازمان ملی زمین و مسکن درباره آخرین وضعیت پروژه های نهضت ملی مسکن حاکی از آن است که بیش از پنج میلیون و ۵۵۱ هزار نفر تا کنون در این طرح ثبت نام کرده اند که از این میان حدود سه میلیون و ۸۲۷ هزار نفر حائز شرایط، یک میلیون و ۵۱۲ هزار نفر حائز شرایط فعال و بیش از یک میلیون و ۲۹۴ هزار نفر نیز مورد تایید نهایی تجمعی قرار گرفته اند.

واریز بیش از ۲۱۲ میلیون ریال از سوی متقاضیان مسکن

تاکنون (دهه اول مهرماه سال جاری) حدود ۵۰۰ هزار نفر از پنج میلیون نفر ثبت نام کننده به افتتاح حساب اقدام کرده اند و تخصیص پروژه نیز برای آنها انجام شده است.

بر این اساس حدود ۲۹۸ هزار نفر متقاضی تخصیص پروژه بوده و حدود ۳۳۳ هزار نفر، آورده اولیه ۴۰ میلیون تومانی خود را واریز کرده اند.

مطابق قانون، چنانچه متقاضیان پس از ارسال سه دوره پیامک تا یک ماه و نیم اقدام به افتتاح حساب و واریز وجه نکنند از سامانه ثمن (سامانه طرح نهضت ملی مسکن) حذف خواهند شد.

همچنین برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده، متقاضیان مسکن ملی که تشکیل پرونده داده و پیامک افتتاح حساب دریافت کرده اند، باید به نزدیک ترین شعبه بانک مسکن محل زندگی خود مراجعه کرده و پس از اطمینان از صحت اطلاعات ارسالی پیامک نسبت به واریز وجه اولیه یا همان آورده اولیه به مبلغ ۴۰ میلیون تومان به حساب مسدودی خود اقدام کنند.

تامین یک میلیون و ۵۲۵ هزار و ۱۵۴ تعداد واحد- زمین

اطلاعات دریافت شده از سازمان ملی زمین و مسکن نشان می دهد، بیش از پنج میلیون نفر از متقاضیان تاکنون تعیین تکلیف شده‌اند و ۲۳ هزار و ۱۱۰ هکتار زمین و یک میلیون و ۵۲۵ هزار و ۱۵۴ تعداد واحد زمین نیز تامین شده است.

حدود ۵۰۹ هزار و ۵۶۷ واحد پروژه تعریف شده که بیش از ۲۵۵ هزار عدد آن دارای قرارداد سازنده بوده و ۱۰۱ هزار و ۲۶۸ واحد نیز دارای قرارداد مشارکت مدنی است. از این تعداد ۱۹۴ هزار و ۸۹۳ واحد دارای پروانه ساختمانی است.

۱۹۴ هزار و ۹۶۳ واحد در مرحله فونداسیون بوده و ۱۱۶ هزار و ۲۱۱ واحد نیز دارای سقف و اسکلت است.

۵۴ هزار و ۷۴۶ واحد در مرحله سفت کاری، ۲۱ هزار و ۲۳۶ واحد در مرحله نازک کاری و ۱۲ هزار و ۸۱۲ واحد نیز در مراحل پایانی قرار دارند.

بر اساس گزارش سازمان ملی زمین و مسکن، تا هفته اول شهریور ماه،‌ شناسایی اراضی مستعد مسکن واقع در شهرها به ۲۲ هزار و ۳۴۸ هکتار رسیده است.

ظرفیت اراضی مستعد مسکن نیز یک میلیون و ۲۰۴ هزار و ۷۰۴ واحد اعلام شده است.

بر اساس ماده ۱۱ قانون جهش تولید، وزارت راه و شهرسازی مکلف است زمین های مستعد توسعه شهری با اولویت شهرهای در حال تهیه طرح جامع شهری را شناسایی و مقدمات الحاق آنها به شهرها را فراهم کند.

همچنین ماده ۱۲ این قانون، وزارت راه و شهرسازی را مکلف کرده است که استفاده از اراضی درون شهری در بافت فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی،‌ اراضی متصل به بافت شهری و اراضی دستگاه ها را در اولویت قرار دهد.

میزان اراضی پیشنهاد شده برای الحاق تاکنون از لحاظ مساحتی به ۳۴ هزار و ۵۹۹ هکتار رسیده است و ظرفیت اراضی الحاقی معادل یک میلیون و ۲۰۴ هزار و ۷۰۴ واحد است.

مجموع مساحت اراضی مستعد مسکن در محدوده شهرها و اراضی پیشنهادی برای الحاق به حدود ۵۷ هزار هکتار رسیده و ظرفیت آنها نیز معادل ۲ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۸۵۸ واحد است.

به گفته مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن، عمده اراضی که در اختیار این سازمان برای طرح نهضت ملی مسکن قرار دارد، اراضی الحاقی است چرا که هر میزان زمین که در محدوده قانونی شهرها وجود داشته،‌ در طرح های گذشته استفاده شده است.

شایان ذکر است، ماده ۱۰ قانون جهش تولید همه وزارتخانه ها، مؤسسات و دستگاه های دولتی و همچنین شرکت هایی که صددرصد سرمایه و سهام آنها متعلق به دولت است، مکلفند نسبت به واگذاری و تحویل رایگان اراضی در اختیار خود ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون بنا به درخواست وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

طبق متن این ماده قانونی، ادارات ثبت اسناد و املاک مکلفند پس از اعلام وزارتخانه یاد شده ظرف یک ماه نسبت به تفکیک و ثبت انتقال ملک در دفتر املاک و صدور سند مالکیت به نام دولت با نمایندگی وزارت راه ‌و شهرسازی اقدام کنند.

اما به گفته علیرضا فخاری مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن حدود هفت هزار هکتار از اراضی دولتی شناسایی شده که ۵۰۰ هکتار از آن عودت داده شد و بعد از تذکر رئیس جمهور به دستگاه ها این میزان افزایش یافت و به یک هزار و ۱۱۷ هکتار رسید.

واگذاری اراضی مازاد سایر دستگاه های دولتی به وزارت راه و شهرسازی برای طرح نهضت ملی مسکن بارها از سوی وزیر راه و شهرسازی و رئیس جمهوری مورد تاکید قرار گرفته است اما به گفته مسئولان این طرح، برخی دستگاه های دولتی خارج از مجموعه وزارت راه و شهرسازی که طبق قانون جهش تولید مسکن مکلف به همکاری با این سازمان بوده‌اند، در انجام وظایف خود کوتاهی کرده اند.

به گفته فخاری،‌ بیشترین میزانی که اراضی مازاد سایر دستگاه های دولتی بر اساس ماده ۱۰ قانون جهش تولید مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی به منظور تأمین زمین قرار گرفته، از سوی وزارت جهاد کشاورزی بوده است.

با وجود این، مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن اعلام کرده است که مشکلی از لحاظ تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن وجود ندارد.

بیشترین و کمترین تامین زمین در کدام استان ها انجام شد؟

فخاری همچنین گفته است که سیستان و بلوچستان به عنوان استانی با بیشترین میزان زمین تامین شده برای طرح نهضت ملی مسکن شناخته شده است.

به گفته این مقام مسئول، در برخی استان ها مثل کردستان، گیلان، کهگیلویه و بویر احمد و لارستان در فارس جنوبی نیز کمترین زمین تامین شده است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا