مجله خبری

رکود فراگیر بازار مسکن در راه است – پیشنهاد انبوه‌سازان برای ازسرگیری فعالیت کارگاه‌های ساختمانی

رکود فراگیر بازار مسکن در راه است – پیشنهاد انبوه‌سازان برای ازسرگیری فعالیت کارگاه‌های ساختمانی

فرشید پورحاجت در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص تعطیلی کارگاه‌های ساختمانی اظهار کرد:‌ خبر تعطیلی کارگاه های ساختمانی به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا توسط شهرداری موجی از نگرانی و ترس از آینده شغلی کارفرمایان را چه در بخش های دولتی پیمانکاران و چه بخش خصوصی به‌وجود آورده است.

وی ادامه داد: علاوه بر بیکاری بسیاری از کارگران ساختمانی و استاد کاران ادامه روند تعطیلی کارگاه ها می‌تواند عواقب جبران ناپذیری چه در بخش صنوف مرتبط ساختمانی و چه بخش سرمایه گذاری و کارفرمایی را فراهم آورد. در این خصوص متاسفانه همچون گذشته بدون در نظر گرفتن دیدگاه ها و نظرات تشکل های صنفی حرفه ای تنها بر اساس درخواست یک سویه سازمان نظام مهندسی، شهرداری تهران اقدام به ابلاغ این بخشنامه کرد.

وظلیف شهرداری ها

وی افزود: هرچند شهرداری ها به عنوان نهاد نظارتی دارای شرح وظایف مشخص اند ولی به نظر می رسد ابلاغ چنین بخشنامه‌ای در شرایط کنونی در صلاحیت ستاد ملی مقابله با کروناست، در ثانی چرا این بخشنامه تنها در خصوص شهر تهران ابلاغ شده و تکلیف سایر کارگاه های ساختمانی شهرستان ها در شرایط کنونی همچنان در هاله ای از ابهام و تردید قرار دارد.

دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان تصریح کرد:‌ به نظر می رسد بی توجهی به شرایط حساس کنونی سرمایه گذاران و تولید کنند گان مسکن و تعطیلی ناگهانی کارگاه ساختمانی بدون در نظر گرفتن تمهیدات لازم باعث بحران فراگیر در این بخش و صنوف وابسته شده که احتمالا منجر به ورشکستی و رکود فراگیر در بازارمسکن می شود.

ارائه سیاست‌های حمایتی

پورحاجت با تاکید بر این‌که ستاد ملی مبارزه با کرونا باید با در نظر گرفتن وضعیت کارگران و کارفرمایان ضمن ارائه سیاست‌های حمایتی مناسب از وقوع یک بحران فراگیر اقتصادی در این بخش جلوگیری کند، اضافه کرد: از جمله اینکه کارفرمایان و تولیدکنندگان نسبت به سررسید وام و تسهیلات بانکی تا زمان تعطیلی چاره اندیشی و تا پایان کرونا اعلام تنفس به آنها داده شود. ضمن این‌که باید تکلیف تاخیر و تاییدیه قراردادهای خصوصی بین خریدار و فروشندگان در این بخش مشخص شود.

وی گفت: همچنین بایستی تمهیداتی نسبت به محدوده قراردادهای مشارکت و لزوم تمدید آن ها و زمان قرادادهای نظارت و اجرا مهندسان و پروانه ساختمانی، بیمه مسئولیت مدنی کارفرما، بیمه تامین اجتماعی و اصولا پیش بینی‌های لازم جهت رفع تبعات و مشکلات حاصله انجام شود.

وی با یادآوری این‌که بسیاری از کارگاه‌های ساختمان عملا از اسفند ماه سال گذشته تعطیل شده و درگیر مشکلات کرونایی هستند، اظهار کرد:‌ این در حالی است که متاسفانه نهادهای حاکمیتی در این خصوص اقدام موثری نکرده و پاسخگو نبوده‌اند. در صورت تداوم این وضع و عدم رسیدگی به موارد فوق شاهد ورشکستگی و نابودی بسیاری از صنوف و سرمایه گذاران در این بخش دور از انتظار نیست.

 

منبع: تسنیم

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا