مجله خبری

رونق مسکن نسخه درمان اقتصاد در شرایط تحریم/ صنایع پس از توقف مسکن مهر وارد رکود سنگین شدند

به گزارش ساختمان آنلاین، اگر نامی از واژه مسکن برده شود، اولین چیزی که به خاطر می‌رسد وجود یک سرپناه برای زندگی خانواده است. در واقع اهمیت مسکن به عنوان اساسی‌ترین نیاز هر خانوار منجر به کم‌رنگ شدن سایر ابعاد تاثیر مسکن در مناسبات اقتصادی و اجتماعی کشور شده است.

در این گزارش ضمن بررسی یکی دیگر از حوزه‌های کارکرد بخش مسکن، این نکته را یادآور می‌شویم که نقش این کالای اساسی در مسائل اقتصاد کلان، اگر از نقش‌ آن به عنوان یک کالای اساسی بیشتر نباشد، کمتر نخواهد بود.

رونق 150 رشته صنعت به دنبال افزایش ساخت و ساز مسکن

بر اساس جزئیات ارائه شده توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، بخش مسکن به عنوان یک پیشران اقتصادی توانمندی فعال‌سازی نزدیک به 150 رشته صنعت را به صورت مستقیم و غیر مستقیم دارا خواهد بود.

این گزاره به آن معناست که اگر شما قصد ساخت یک واحد مسکونی را داشته باشید، نیازمند تامین مواد اولیه خود از بنگاه‌های اقتصادی نظیر معادن شن و ماسه، کارخانه‌های تولید فولاد، کارخانه‌های تاسیسات ساختمانی نظیر شیرآلات و سایر بخش‌های دیگر هستید. از سوی دیگر تشکیل یک زندگی در واحد مسکونی، صنایع دیگری نطیر فرش‌بافی، نجاری و غیره را فعال خواهد کرد. در واقع، برای ساخت یک واحد مسکونی به رشته صنایع و خدمات بیشماری رجوع کرده و بازار آن‌ها را می‌سازید و تقاضایشان را افزایش می‌دهید. همین امر زمینه رونق این بخش‌های اقتصادی را فراهم می‌کند.

حال ممکن است از خود بپرسید، صنایعی دیگر نظیر تولید لوازم خانگی یا خودروسازی نیز به همین میزان زمینه فعال‌سازی بخش‌های دیگر را فراهم می‌کند. پس مزیت بخش مسکن نسبت به سایر صنایع پیشران چیست؟

مسکن مهر جلوی شکستن کمر اقتصاد ایران را گرفت

برای یافتن پاسخ به سراغ افشین پروین پور، کارشناس حوزه مسکن رفتیم. پروین پور، در تشریح مزایای بخش مسکن نسبت به سایر صنایع پیشران اقتصادی، گفت:« مسئله‌ای که حوزه مسکن را از سایر بخش‌های پیشران متمایز می‌کند، وجود تمامی حلقه‌های و کالاهای مورد نیاز ساخت در داخل است. در حقیقت به منظور ساخت یک واحد مسکونی تمامی نیاز شما نظیر، شن وماسه، سیمان، فولاد، مصالح ساختمانی و غیره در داخل وجود دارد.»

این کارشناس مسکن، با بیان این نکته که تامین مواد اولیه در سایر صنایع در شرایط فعلی نیازمند واردات است، گفت:«شرایط فعلی کشور و تحریم‌های ظالمانه منجر به توقف صنایع پیشران می‌شود و تنها بخش مسکن است که می‌تواند در شرایط تحریمی نیز به پیش برود.»

پروین‌پور با اشاره به سخنان مقامات آمریکایی راجع به بخش مسکن کشور، گفت:« در دولت نهم و دهم، زمانی که تحریم‌های هوشمند علیه کشورمان فعال شد، شاهد رونق اقتصاد با پروژه عظیم مسکن مهر بودیم و به اذعان مقامات آمریکایی، مسکن مهر جلوی شکست کمر اقتصاد ایران را گرفت.»

بازار آهن‌آلات پس از مسکن مهر به رکود سنگین فرو رفت

اهیمت توجه به نقش مسکن در رونق اقصاد آن هم در شرایط تحریمی برای هیچ‌کس قابل کتمان نیست اما به همان اندازه که رونق ساخت و ساز مسکن می‌تواند برای پویایی اقتصاد کشور مفید واقع شود، رکود صنعت ساخت و ساز نیز زمینه رکود و از هم گسیختگی صنایع وابسته به حوزه مسکن را فراهم می‌کند. مسئله‌ای که به واسطه رکود 7 سال اخیر ساخت واحدهای مسکونی پس از پروژه مسکن مهر به وضوح قابل تشخیص بود.

در همین راستا، حمیدرضا رستگار، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن، فولاد و فلزات استان تهران، در تشریح تاثیر رکود مسکن در دولت یازدهم و دوازدهم بر کسب کارها، عنوان کرد:« بازار آهن و فولاد به دلیل شدت گرفتن تولید مسکن تحت عنوان پروژه عظیم مسکن مهر، رونق مناسبی گرفت اما پس از آن شاهد رکود بخش مسکن و به تبع آن رکود بازار آهن و فولاد بودیم.»

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آهن در بیان جزئیات رکود حاکم بر صنعت آهن و فولاد در طول 7 سال اخیر، گفت:« در طول 7 سال گذشته متاسفانه آمار مرتبط با فروش آهن آلات هیچ رشدی موثری را تجربه نکرده است و از مقادیر فروش آهن در حال حاضر، بخش اندکی به حوزه مسکن تعلق دارد.»

رستگار، در تاکید بر این نکته که صنایع وابسته به حوزه مسکن، نیاز جدی به رونق دارند و در مرحله از هم گسیختگی به سر می‌برند، گفت:« تولید آهن و فولاد کشور در حداقلی‌ترین حالت، 10 میلیون تن بیشتر از میزان مصرف کنونی است و تولید انبوه مسکن علاوه بر پاسخگویی به نیاز جامعه، می‌تواند زمینه رونق صنایع پایین دستی را فراهم کند.»

15 درصد از فعالان بازار مصنوعات سیمانی تغییر شغل دادند

رکود شکل گرفته در صنایع کشور به واسطه توقف ساخت و ساز مسن به صنایع فلزی ختم نمی‌شود و صنعت مصنوعات سیمانی نیز در سال‌های اخیر شرایط مناسبی را تجربه نکرده است. در همین خصوص، مرتضی قدیری، رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات سیمانی با اشاره به رکود صنعت ساختمان در دولت یازدهم و دوازدهم، گفت: «رکود ساخت و ساز در حوزه مسکن زمینۀ کوچک شدن بازار صنایعی نظیر مصنوعات سیمانی و لوازم فلزی را پدید آورد و همین امر منجر به رکود در این بخش‌ها و بروز فشار اقتصادی گسترده‌ به اصناف مرتبط با بخش مسکن شد.‌»

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان مصنوعات سیمان در بیان آمار منفی این صنعت در 7 سال اخیر، گفت: «نزدیک به 15 درصد از فعالان با سابقه صنعت فروشندگان مصنوعات سیمانی و لوازم فلزی، در شرایط رکودی ایجاد شده ناشی از توقف ساخت و ساز مسکن دوام نیاوردند و با تغییر شغل از این حرفۀ صنعتی خارج شدند.»

قدیری، با اشاره به لزوم رونق گرفتن ساخت و ساز مسکن، گفت:« حوزه مسکن به عنوان یک پیشران در اقتصاد عمل کرده و زمینه رونق گرفتن بازار و به تبع آن افزایش تقاضا برای سایر صنایع نظیر صنعت مصنوعات سیمانی و لوازم فلزی را مهیا خواهد کرد.»

بررسی وضعیت سایر صنایع نیز اخبار مثبت‌تری از شرایط دو صنعت مذکور را مخابره نمی‌کند و رکود طولانی مدت حوزه ساخت و ساز زمینه ایجاد شرایط نامناسبی را ایجاد کرده است. از سوی دیگر حوزه مسکن به سبب جلوگیری از تولید و عرضه سرپناه با تقاضای شدید انباشته مواجه است. این امر مشخص کننده آن است که توجه به حوزه مسکن در شرایط فعلی می‌بایست بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد.

منبع: فارس نیوز

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا