مجله خبری

رونق بازار مسکن در زمستان امسال

رونق بازار مسکن در زمستان امسال

گسترش نیوز – مهران داودی، تحلیل‌گر بازار مسکن با بیان اینکه رشد شتابان قیمت مسکن طی یک سال گذشته با ایجاد عدم تعادل بین عرضه و تقاضای ملک در تابستان سال ۹۸ سرمای خاصی را به معاملات ملکی تابستان امسال وارد کرد افزود: بازار از یک طرف با عقب‌نشینی طرف تقاضا به دلیل کاهش قدرت خرید مواجه بود و از سوی دیگر عرضه کننده مسکن با توجه به ابهامات موجود نسبت به آینده اقتصاد ایران تمایلی به عرضه واحدهای خود نداشت.

او افزود: اثر گذاری بخش‌های مختلفی از جمله بازار ارز و ‌سکه زمینه ساز کاهش عرضه مسکن در امسال شد.

این تحلیل گر بازار مسکن بیان کرد: کاهش معاملات مسکن در تابستان امسال به گونه‌ای بود که پس از مدت‌ها طی ماه‌های مرداد و شهریور شاهد کاهش تعداد معاملات از ابتدای سال هم به ویژه در شهر تهران بودیم.

داودی تصریح کرد:

میزان معاملات در دو ماه پایانی تابستان از ماه فروردین ماه هم به ویژه در شهر تهران کمتر بود که این خود برای بسیاری از مشاوران املاک تعجب‌آور بوده است.

او ادامه داد: خوشبختانه بازار مسکن از مهرماه امسال تغییر کرد و تعداد معاملات با شیب ملایمی در پاییز افزایش یافت.

این تحلیل‌گر بازار مسکن تاکید کرد: پس از طی یک دوره رکود در صورت ایجاد شرایط ثبات سیاسی ،‌اقتصادی و اجتماعی در کشور کفه تقاضای مسکن دوباره سنگین می شود و معاملات رونق بیشتری می‌گیرد اما نمی‌توان به این بازار چندان خوشبین باشیم چرا که در صورت تغییر نکردن پارامترهای تاثیر گذار اقتصادی مانند نرخ دلار، نقدینگی ممکن است بازار مسکن دوباره وارد رکود شود که این موضوع دور از انتظار نیست.

داودی با اشاره به اینکه افزایش شدید قیمت در مسکن به ویژه در تهران که در بهار و تابستان امسال رخ داد منجر به کاهش توان خرید و اجاره مسکن شد که این موضوع باعث مهاجرت بسیاری از شهروندان برای خرید و اجاره مسکن به حومه شهرها شد.

او با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد که افزایش قیمت مسکن در مناطق حومه شهرها باعث افزایش تعداد آگهی‌های مسکن شد که آمارها نشان دهنده افزایش تعداد آگهی‌ها در ملک رادار شده است.

این تحلیل‌گر بازار مسکن با اشاره به اینکه رهن ملک بلافاصله پس از خرید یکی از راه‌هایی است که می‌توان از طریق آن بخشی از پول خرید ملک را تامین کرد، گفت: نسبت قیمت اجاره به خرید ملک یکی از شاخص‌های تاثیر گذار در معاملات است.

داودی گفت:

هرچه عدد به دست آمده از این فرمول بزرگتر باشد یعنی فاصله قیمت خرید ملک با قیمت رهن و اجاره آن کمتر خواهد شد البته توجه به این نکته ضروری است که شاید ملکی یا منطقه‌ای که عدد بزرگتری را نشان می‌دهد چندان مرغوب ارزیابی نشده است، ولی فاصله قیمت خرید و اجاره آن کمتر است.

او گفت: به عنوان مثال در تهران منطقه ۲۰ و ۱۷ بالاترین عدد‌ها را نشان می‌دهد این در حالی است که گران‌ترین خانه‌ها در منطقه ۱ تهران قرار دارد.

این تحلیل‌گر بازار مسکن با اشاره به اینکه پیش بینی بازار مسکن در سه ماه آینده بسیار دشوار است افزود: افزایش تعداد آگهی‌ها نشان می‌دهد که تعداد معاملات مسکن در قالب خرید و فروش و اجاره در زمستان امسال نسبت به پاییز افزایش داشته و قیمت‌ها هم به اندازه کمتر از نرخ تورم رشد خواهد داشت.

داودی با اشاره به اینکه با استفاده از دیتا بیس‌های بدست آمده از آگهی‌های خرید و فروش ملک رادار می‌توانیم به متقاضیان توصیه کنیم که اگر قصد خرید مسکن دارند می‌توانند با استفاده از رهن دادن واحد‌های خود بخش عمده‌ای از منابع مالی مورد نیاز را تامین کنند.

او اضافه کرد:

میزان معاملات در حومه شهر‌های تهران و کرج افزایش یافته و به دلیل بالا رفتن تعداد متقاضیان و کاهش قدرت خرید آن‌ها این میزان از معاملات نسبت به سال‌های گذشته بیشتر شده است.

این تحلیل‌گر بازار مسکن با اشاره به اینکه سالانه ۱.۲ میلیون آگهی ملکی در سایت‌های مختلف جمع‌آوری و آنالیز می‌شود، گفت: در سه سال گذشته حدود سه میلیون آگهی منتشر شده که متقاضیان با استفاده از آن‌ها توانسته‌اند ارزیابی دقیقی از معامله و نوع ملک خود به دست اورند.

داودی توضیح داد: در شمال تهران قیمت خرید مسکن به گونه‌ای دچار افزایش قیمت شده است، اما اجاره‌بها به اندازه قیمت مسکن رشد چندانی نداشته است.

او بیان کرد: متقاضیان مسکن که قدرت خرید پایینی دارند می‌توانند در محله‌هایی که واحدهی مسکونی آن‌ها خوش رهن‌تر است اقدام به خرید کرده و سپس آن‌ها را اجاره دهند.

این تحلیل‌گر بازار مسکن یادآور شد: آگهی‌های ثبت شده سایت‌ها مربوط به شهر تهران، خراسان و کرج است و تحلیل‌ها و بررسی‌های صورت گرفته در این شهر‌ها نشان می‌دهد که معاملات مسکن به دلیل کاهش قدرت خرید مسکن در کلانشهر‌ها باعث شده که حومه شهر‌های بزرگ دچار افزایش قیمت شوند. اما متقاضیان می‌توانند با رهن دادن واحد‌های خود بخشی از منابع مالی مورد نظر خود را تامین کنند.

 

منبع: گسترش نیوز

به این مطلب امتیاز دهید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا