مجله خبریبورس و بازارراه و شهرسازی

عرضه “خانه‌های خالی” قیمت رهن و اجاره در کرمانشاه را تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد

بنا بر اعلام استاندار کرمانشاه، نزدیک به ۱۴ هزار واحد مسکونی خالی در این استان وجود دارد. واحدهایی که رئیس اتحادیه مشاروان املاک کرمانشاه معتقد است اگر عرضه شوند، می‌تواند قیمت‌های رهن و اجاره را تا ۳۰ درصد تعدیل کند.

به گزارش ساختمان آنلاین به نقل از ایسنا، بابک مرادی با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از قیمت رهن و اجاره در بازار متاثر از عرضه و تقاضا است، گفت: هرچقدر افزایش عرضه واحدهای مسکونی خالی را داشته باشیم، قیمت‌ها نیز متعادل خواهد شد.

وی ادامه داد: چنانچه ساز و کار مناسب و کارشناسی شده‌ای برای واگذاری واحدهای مسکونی خالی به مستاجران در نظر گرفته شود، می‌تواند تا حدود ۳۰ درصد به کاهش قیمت در بازار رهن و اجاره کمک کرده و از التهاب قیمتی که در سال‌های اخیر با آن مواجه بوده‌ایم، بکاهد.

رئیس اتحادیه مشاوران املاک کرمانشاه تاکید کرد: عرضه خانه‌های خالی حتی بر بازار خرید و فروش مسکن نیز بی‌تاثیر نیست و می‌تواند تا حدودی بر قیمت‌های این بخش نیز اثر بگذارد.

مرادی در ادامه اشاره‌ای هم به پشت سر گذاشتن پیک بازار رهن و اجاره داشت و اظهار کرد: در روزهای اخیر و منتهی به پایان تیر ماه، اکثر جابجایی‌ها در کرمانشاه انجام شده و نزدیک به ۸۵ درصد مستاجران تکلیف خود را مشخص کرده‌اند.

وی با بیان اینکه امسال بیش از ۸۰ درصد مستاجران با مالکان توافق کرده و جابجا نشدند، اظهار کرد: همین امر باعث شد بازار رهن و اجاره در تابستان امسال رونق چندانی نداشته باشد.

به گفته مرادی، بنگاه‌های مشاور املاک نیز فصل رهن و اجاره امسال را با رکود جدی گذراندند و مراجعه و به تبع آن درآمد چندانی نداشتند.

رئیس اتحادیه مشاوری املاک کرمانشاه توافق مالک و مستاجر از یکسو و ثبت قراردادها در سامانه ثبت قراردادهای رهن و اجاره را دو عامل اصلی برای رکود مشاوران املاک در تابستان امسال دانست.

وی با بیان اینکه با وجود همه این موارد مشاوران املاک امسال هم تلاش کردند از اجاره دادن واحدهای مسکونی با قیمت نامتعارف خودداری کنند، افزود: خوشبختانه در حال حاضر واحد مشاور املاک فاقد پروانه در کرمانشاه نداریم. همه واحدهای مشاور املاک کرمانشاه هم قراردادها را به صورت هولوگرام دار تنظیم می‌کنند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا