بورس و بازارمجله خبری

خرید و فروش مسکن زیر قیمت

به گزارش ساختمان آنلاین:  گزارش تحولات بازار معاملات مسکن شهر تهران در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ که برگرفته از آمار‌های خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی منتشر شد.

بر این اساس در ماه گذشته هشت هزار و ۵۳۲ فقره معامله مسکن به ثبت رسید که نسبت به ماه قبل از آن (دی ۱۴۰۰) کاهش ۱/۱۳ درصدی داشته و نسبت به ماه مشابه سال قبل (بهمن ۱۳۹۹) که سه هزار و ۹۱۷ فقره معامله به ثبت رسید افزایش ۸/۱۱۷ درصدی داشته است.

همچنین در بهمن امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی ۳۳ میلیون و ۵۶ هزار و ۲۰۰ تومان برآورد شد این در حالی است که در دی ماه امسال متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران ۳۲ میلیون و ۹۳۶ هزار و ۴۰۰ تومان بود که رشد اندک ۴/۰ درصدی داشت است. این در حالی است که این شاخص (متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی) در بهمن‌ماه سال گذشته ۲۸ میلیون و ۳۸۹ هزار و ۱۰۰ تومان بود که در بهمن امسال نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد ۴/۱۶ درصدی اتفاق افتاده است.

براساس این گزارش، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران در بهمن‌ماه سال جاری ۳۳ میلیون و ۶۰ هزار تومان بود که حاکی از افزایش اندک ۴/۰ درصدی نسبت به ماه قبل است.

همچنین این رقم نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل ۴/۱۶ درصد افزایش داشته که در مقایسه با رشد نقطه به نقطه بهمن‌ماه سال ۱۳۹۹ (معادل ۲/۹۷ درصد) به مراتب کمتر بوده و مبین کند شدن آهنگ رشد قیمت مسکن در سال جاری است.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در میان مناطق ۲۲گانه شهرداری تهران، گران‌ترین منطقه تهران در معاملات مسکن بهمن ماه منطقه ۱ با متوسط متری ۷۰ میلیون و ۲۵۹ هزار تومان بود و در رتبه بعدی منطقه ۳ با متوسط متری ۶۳ میلیون و ۲۹۷ هزار و ۱۰۰ تومان قرار دارد.

ارزان‌ترین منطقه پایتخت هم منطقه ۱۸ با متری ۱۵ میلیون و ۶۷۴ هزار تومان بود. در رتبه بعدی نیز منطقه ۲۰ با متوسط متری ۱۶ میلیون و ۹۸۸ هزار و منطقه ۱۷ با متوسط متری ۱۷ میلیون و ۶۶۶ هزار تومان قرار دارند. این ارقام نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ به ترتیب ۳/۱۷ و ۷/۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهند.

پرمعامله‌ترین منطقه تهران در بازار مسکن بهمن‌ماه، منطقه ۵ با ۱۲۶۲ فقره و منطقه ۱۰ با ۸۵۷ فقره معامله بودند.کم‌رونق‌ترین بازار مسکن پایتخت هم به ترتیب مناطق ۱۹ و ۲۰ با ۶۴ و ۸۹ فقره معامله مسکن برآورد می‌شود.همچنین تعداد آپارتمان‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰، به هشت هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی رسید که نسبت به ماه قبل ۱/۱۳ درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل ۸/۱۱۷ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسی توزیع تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که از مجموع ۸۵۳۲ واحد مسکونی معامله شده، واحد‌های تا پنج سال ساخت با سهم ۶/۳۳ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند. با این وجود سهم مذکور در مقایسه با بهمن‌ماه سال قبل حدود ۸/۵ واحد درصد کاهش یافته و در مقابل به سهم واحد‌های با قدمت بالا در گروه‌های «۶ تا ۱۰»، «۱۶ تا ۲۰» و «بیش از ۲۰» سال ساخت افزوده شده است.

توزیع تعداد معاملات انجام شده بر حسب مناطق مختلف شهر تهران در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ حاکی از آن است که از میان مناطق ۲۲گانه شهر تهران، منطقه ۵ با سهم ۸/۱۴ درصدی از کل معاملات، بیش‌ترین تعداد قرارداد‌های مبایعه‌نامه را به خود اختصاص داده است. همچنین مناطق ۱۰ و ۴ به ترتیب با اختصاص سهم‌های ۱۰ و ۵/۸ درصدی در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

توزیع فراوانی تعداد واحد‌های مسکونی معامله شده شهر تهران در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ نشان می‌دهد که به لحاظ مساحت، واحد‌های مسکونی با سطح زیربنای کمتر از ۸۰ مترمربع، سهمی معادل ۴/۵۷ درصد از معاملات انجام شده را به خود اختصاص دادند.

همچنین ۹/۵۹ درصد واحد‌های مسکونی با قیمتی کمتر از متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در این ماه یعنی ۳۳ میلیون تومان، معامله شده و ۷/۴۶ درصد از معاملات نیز به واحد‌های مسکونی با ارزش هر واحد کمتر از دو میلیارد تومان اختصاص داشته است.

آنگونه که بانک مرکزی از تحولات اجاره بهای مسکن در بهمن امسال گزارش داده شاهد رشد اجاره‌بها در بهمن امسال نسبت به بهمن سال گذشته در تهران و همچنین در کل مناطق شهری هستیم. بررسی شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و کل مناطق شهری در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده رشد به ترتیب معادل ۴/۴۸ و ۲/۵۲ درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل است.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا