بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

شرایط اخذ بالاترین سقف وام خرید مسکن

به گزارش ساختمان آنلاین: در سال جاری بانک مسکن پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن را به شورای پول و اعتبار ارائه داد تا به دنبال افزایش میانگین قیمت مسکن، اقشار بیشتری امکان خرید ملک را پیدا کنند. به دنبال ارائه این پیشنهاد، پس از چندی، سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق گواهی حق تقدم افزایش پیدا کرد. به این ترتیب، سقف تسهیلات از محل اوراق گواهی حق تقدم در حالت انفرادی، برای املاکی که از تاریخ صدور اولین جواز ساخت حداکثر 25 سال گذشته باشد، در شهر تهران معادل 200 میلیون تومان، در مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر معادل 160 میلیون تومان و در سایر شهرها معادل 120 میلیون تومان تعیین شد.

در عین حال سقف این نوع از تسهیلات خرید مسکن برای املاکی که از تاریخ صدور اولین جواز ساختمانی 25 سال تا حداکثر 30 سال گذشته باشد، در شهر تهران معادل 160 میلیون تومان، در مراکز استان و شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت معادل 120 میلیون تومان و در سایر شهرها 80 میلیون تومان است.

گفتنی است، نرخ سود این نوع از تسهیلات خرید مسکن برای افرادی که متقاضی خرید ملک در بافت فرسوده باشند، متفاوت مشخص شده است. به این صورت که نرخ سود تسهیلات اوراق گواهی حق تقدم در خارج از مناطق بافت فرسوده شهری معادل 17.5 درصد و در مناطق بافت فرسوده شهری معادل 16 درصد است.

متقاضیان برای دریافت این نوع تسهیلات نیازمند به نداشتن سابقه چک برگشتی و بدهی سررسید شده در سیستم بانکی هستند و با دارا بودن این دو شرط می توانند به دو طریق مراجعه به یکی از شعب بانک مسکن و یا یکی از شعب کارگزاری فرابورس اوراق حق تقدم را خریداری کنند.

دریافت کنندگان این نوع تسهیلات خرید باید در یک دوره زمانی حداکثر 12 ماهه به دو روش ساده و‌پلکانی، آن را بازپرداخت کنند. در روش ساده اقساط ماهانه تسهیلات در تمامی سال ها به یک میزان و در روش پلکانی مبلغ اقساط ماهانه، به تدریج در طول 12 سال افزایش پیدا می کند.

در این بخش نیز بانک مسکن شرایط ویژه ای را برای خریداران مسکن در بافت فرسوده پیش بینی کرده است. به طوری که مدت بازپرداخت این تسهیلات در صورتی که متقاضی روش ساده را انتخاب کند، حداکثر 15 ساله تعیین شده ودر غیر اینصورت معادل 12 سال خواهد بود.

آنطور که بانک مسکن پیش بینی کرده، املاک مدنظر خریداران برای برخورداری از این نوع تسهیلات خرید مسکن علاوه بر سن بنا (به املاک بالای 30 سال تسهیلات خرید پرداخت نمی شود.) دو ویژگی دیگر را نیز باید داشته باشند. اول آنکه ملک مورد نظر باید شرایط و مشخصات لازم (از جمله رعایت آیین‌نامه 2800، تایید استحکام بنا، چک لیست کنترل کیفیت ساختمان و … مطابق سایر تسهیلات مشابه) را داشته باشد و دوم آنکه 80 درصد ارزش ملک که توسط کارشناس بانک تعیین می شود، کمتر از مقدار تسهیلات نباشد. در غیر اینصورت حداکثر معادل 80 درصد ارزش ملک تسهیلات پرداخت می شود.

نکته دیگری که می تواند به متقاضیان خرید مسکن برای استفاده از این نوع تسهیلات خرید کمک کند آن است که اگر متقاضی دارای هر یک از حساب های تعهدی (صندوق پس‌انداز مسکن، پس انداز مسکن جوانان و حساب پس انداز یکم) باشد می تواند از مجموع امتیاز حساب های تعهدی و تسهیلات از محل اوراق تا سقف های مجاز اوراق که در بالا ذکر شد استفاده کند و مهم تر آنکه علاوه بر تسهیلات خرید، دریافت تسهیلات جعاله به صورت همزمان و یا غیر هم زمان (یعنی بعد از دریافت تسهیلات خرید) تا سقف 80 میلیون تومان امکانپذیر است.

هیبنا

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا