بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

چگونگی اعتراض به مالیات خانه‌های لوکس

به گزارش ساختمان آنلاین:   براساس قانون بودجه امسال صاحبان خودروهایی که ارزش روز آنها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد،  مکلف به پرداخت «مالیات خودروهای لوکس» هستند و اگر یک خانوار یا یک شخص حقیقی و حقوقی بیش از یک خودرو داشته باشد (فقط خودروهایی که به نام افراد تحت تکفل خانوار هستند) و مجموع ارزش روز آن‌ها بالاتر از یک میلیارد تومان باشد، این افراد نیز مشمول مالیات بر خودروهای لوکس خواهند بود.

بر این اساس کسانی که بالای ۱۸ سال سن داشته باشند باید مالیات خودروی خود را جداگانه بپردازند، اما مالیات کسانی که زیر سن قانونی و کمتر از ۱۸ سال داشته باشند به نام سرپرست خانوار منظور می‌شود.

نرخ مالیات سالانه خودروهای لوکس به شرح ذیل است:

۱- تا مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان نسبت به مازاد یک میلیارد تومان معادل یک درصد

۲- تا مبلغ سه میلیارد تومان نسبت به مازاد ۱.۵ میلیارد تومان معادل دو درصد

۳- تا مبلغ ۴.۵ میلیارد نسبت به مازاد سه میلیارد تومان معادل سه درصد

۴- نسبت به مازاد ۴.۵ میلیارد معادل چهار درصد

از سوی دیگر، خانه‌هایی که ارزش آنها با احتساب عرصه و اعیان بیش از ۱۰ میلیارد تومان باشد، خانه لوکس محسوب شده و مالک آن باید در بهمن امسال این مالیات را پرداخت کند که خانه‌های درحال ساخت و در سال تملک از پرداخت این مالیات معاف هستند.

– نرخ مالیات سالانه خانه‌های لوکس نیز به شرح ذیل است:

۱- نسبت به مازاد ۱۰ میلیارد تا ۱۵ میلیارد تومان؛ یک در هزار

۲- نسبت به مازاد ۱۵ میلیارد تا ۲۵ میلیارد تومان؛ دو در هزار

۳- نسبت به مازاد ۲۵ میلیارد تا ۴۰ میلیارد تومان؛ سه در هزار

۴- نسبت به مازاد ۴۰ میلیارد تا ۶۰ میلیارد تومان؛ چهار در هزار

۵-نسبت به مازاد ۶۰ میلیارد تومان به بالا پنج در هزار

در این زمینه، تازه‌ترین اعلام مسئولان سازمان امور مالیاتی حاکی از آن است که برای بیش از ۵۷۰‌ هزار خودرو که مربوط به ۲۷۲ هزار نفر بوده، محاسبه مالیات خودرو صورت گرفته که تا پایان بهمن ماه مکلف به پرداخت این مالیات هستند.

علاوه بر این،  تاکنون اطلاعات ۱۲ هزار واحد مسکونی گران قیمت به سازمان امور مالیاتی ارسال شده است که این رقم می‌تواند در ادامه اجرای این قانون بیشتر شود.

در این بین،  اشخاصی که به محاسبه مالیات اعتراض دارند می‌توانند اعتراض خودشان را ثبت کنند تا فرآیند بررسی روی اعتراض آن‌ها صورت بگیرد.

اینگونه که افراد لازم است پس از ورود به سایت my. tax. gov. ir در این سایت ثبت‌نام کنند و در مرحله چهارم ثبت‌نام و تکمیل پروفایل، اعتراض خود را ثبت کنند.

همچنین، صاحبان خانه و خودروهای لوکس می‌توانند از طریق درگاه ارتباطی سازمان امور مالیاتی اطلاعات خود و خانه و خودروهای به نامش و ارزش آن و میزان مالیات تعلق گرفته هم آگاه شوند.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا