بورس و بازارراه و شهرسازیمجله خبری

طرح مالیات بر خانه‌های خالی به کجا رسید؟

به گزارش ساختمان آنلاین:   بررسی عملکرد درآمدی سازمان امور مالیاتی در دو ماهه امسال نیز نشان می دهد در این مدت فقط ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان از خانه‌های خالی مالیات اخذ شده است. در این میان، نقش مجلس به عنوان بازوی نظارتی بیش از پیش اهمیت دارد.

علی کارنامه بابایی، رئیس فراکسیون کارگری و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم از مجموعه های خبری موسسه فرهنگی و مطبوعاتی صمت معتقد است طرح مالیات از خانه های خالی، سرانجام خوشی همراه نخواهد بود.

کارنامه بابایی در این گفتگو اظهار کرد: متاسفانه به دلیل اینکه دولت اهتمامی در این زمینه ندارد و البته با وجود تمام قوانین موجود، طرح دریافت مالیات از خانه های خالی به سرانجام خوشی نرسید، چراکه عموما دولت ها به صورت سلیقه ای با قوانین برخورد می کنند و وقت و انرژی خود را برای سپری کردن اولویت های کاری خود می کنند. ایجاد عدالت در ساختار عرضه و تقاضای مسکن و استفاده از ظرفیت های خالی مسکن برای عرضه به مردم، دو رکن مهم در بخش مسکن کشور است.

به گفته این نماینده مجلس، مجلس شورای اسلامی با توجه به این دو رکن اساسی، قانون دریافت مالیات از خانه های خالی را تصویب کرد. بدون شک این طرح تاثیر مثبتی بر فضای امروز کسب و کار در حوزه مسکن داشت.

کارنامه بابایی ضمن بیان این مطلب گفت: طرح دریافت مالیات از خانه های خالی می توانست موضوع تولید مسکن که مبنای جهش تولید مسکن در کشور است را عملیاتی کند.

وی افزود: تمام جلساتی که در مجلس و خارج از محیط مجلس تشکیل می شود، هزینه بالایی دارد و هر ساعت و لحظه آن هزینه بر است؛ بنابراین ضروری است که دولت نسبت به اجرای قوانین و مصوبه های مجلس اهتمام ویژه ای داشته باشد.

کارنامه بابایی افزود: متاسفانه به هیچ عنوان چنین فضایی را احساس نمی کنیم. در کمال تاسف نه تنها عزم دولت برای این اقدام مهم جزم نیست، بلکه حداقل های اجرای این قانون را نیز انجام نداده است و به همین علت نمی توان آینده روشنی برای این طرح در نظر گرفت.

نقد به عملکرد دو کمیسیون مهم مجلس

رئیس فراکسیون کارگری و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم همچنین گفت: به عقیده من، دو کمیسیون اقتصاد و صنایع و معادن مجلس نیز عملکرد خوب و قابل قبولی در این حوزه نداشته اند.

وی افزود: متاسفانه اعضای این کمیسیون ها به‌طور جدی به حوزه هایی که امروزه به چالش بزرگ و مخل زندگی مردم تبدیل شده، ورود نمی کنند. به عنوان رئیس فراکسیون تعداد زیادی از ضعیف ترین و مظلوم ترین اقشار جامعه که همان کارگران هستند، این نقد را به اعضای این دو کمیسیون وارد می دانم. اگر این دو کمیسیون بُعد نظارتی خود را به درستی انجام می دادند، با شرایط بهتری روبه‌رو بودیم. امیدواریم مجلس نیز نظارت خود را تقویت کند تا شاهد اجرای تمام قوانینی که در نهایت به نفع مردم و کشور هستند، باشیم.

پیمان برادری با وزرا نبسته ایم

رئیس فراکسیون کارگری و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم همچنین گفت: استیضاح یکی از ابزارهای قدرتمند نمایندگان مجلس برای نظارت بر عملکرد دولتمردان است. ما همواره اعلام کرده ایم که نمایندگان مجلس هیچ پیمان اخوتی با هیچ کدام از وزرای دولت نبسته اند و در پی آن هستیم که خواسته ها و مشکلات مردم رفع شود.

کارنامه بابایی با اشاره به وظایف مجلس شورای اسلامی گفت: اجرای دقیق قانون، سیاست های حاکمیت، دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی، اولویت بندی های اساسی و جلوگیری از روزمرگی برخی دولتمردان، از دیگر وظایف و دغدغه های مجلس است که نمایندگان باید نسبت به آنها حساسیت داشته باشند.

نه به تفکیک وزارت صمت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه به طرح تفکیک وزارت صمت اشاره کرد و گفت: دولت بر این عقیده است که شرح وظایف این وزارتخانه بالاست و به همین جهت وزیر صمت نمی تواند به همه اهدافی حوزه تنظیم بازار، خدمات، کسب و کار، صنعت، معدن و… دست پیدا کند. البته به نظر من، این استدلال درست نیست، چراکه امروزه در کل دنیا کشورهای در سطح ایران با ۱۰ تا ۱۵ وزارتخانه اداره می شوند.

وی افزود: در این راستا باید از ظرفیت ها و بسترهای موجود هوشمند استفاده کرد. جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر صمت که چندی پیش در مجلس اتفاق افتاد، پیام مهمی برای دولت داشت که خوشبختانه دولت این پیام مجلس را دریافت کرد.

به این مطلب امتیاز دهید

ساختمان آنلاین

ساختمان آنلاین، جامع ترین و تخصصی ترین سایت در زمینه صنعت ساختمان است. هدف اصلی این سایت اطلاع رسانی کامل و دقیق اخبار و رویدادها، ارائه آموزش های تخصصی و مورد نیاز این حوزه و معرفی برترین استارت آپ های فعال در حوزه های مختلف این صنعت رو به رشد و گسترده در کشور می‌باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا